Svar till: Kometmagnituder i SVO?
Jag menar inte att något skulle behöva göras om, bara att SVO skulle kunna tillåta att magnituder för kometer kan läggas in, precis som magnituder för variabla stjärnor och kvasarer. Som Thomas K påpekat, behövs ingen extra programmering för detta.
Steget från att vara nybörjare på kometer till att börja rapportera till COBS känns nog för många avskräckande stort. En rapport till SVO mycket mindre ”allvarlig”, och sådana kan ju internt diskuteras på Nattmolnet, goda råd kan ges, osv. Det behöver inte vara så märkvärdigt.
Min övergripande tanke är att det inte räcker med möjligheten att kunna rapportera till ett internationellt organ, det krävs också en möjlighet att göra det på nationell nivå om man vill få nya observatörer. Jag vet inte hur många svenska observatörer som levererat data till COBS, men jag gissar att de inte är särskilt många?
Visuella obsar av kometer är fortsatt viktiga, men det gäller främst magnituden. Den exakta utbredningen av kometsvansar framträder ju mycket bättre på fotografier, och sådana tas ju i väldiga mängder av kometer numera. Därför tycker jag att SVO vore en god plats dit kometmagnituder kan rapporteras. Åtminstone skulle jag göra det, tidsåtgången vore minimal. En obs skulle ta ett par minuter eller något sådant att rapportera.
Jag tror alltså det är avgörande för en observationsverksamhet att man inte hoppar över steget med lokal/nationell rapportering.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem