Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
Väderprognoserna såg förutom vinden lovande ut i fredags, den 1 november, så jag lastade min 12” Dobson i bagaget på bilen och körde ut till Orust för att fortsätta mitt Herschel 2500-projekt. Jag ville leta efter ett antal objekt i Eridanus (Floden) som jag i och för sig hade letat efter tidigare, men jag har inte känt mig helt nöjd med omständigheterna kring de observationerna. Jag hade haft en känsla av att jag hade obsat vid mindre bra förhållanden.
Till att börja med hade jag tänkt stanna på en vindskyddad plats på södra Orust men när jag kom dit såg jag ett pulserande, orangegult kraftigt ljussken i öster vilket bara kunde komma från kraftig fackling från industrierna i Stenungsund så jag bestämde mig för att chansa och åka till Hälleviksstrand som är mer utsatt för vind, men å andra sidan blir det ohållbart med ett sådant störande ljussken på himlen.
Jag kom fram till observationsplatsen vid Hälleviksstrand på västra Orust vid 23-tiden och satte upp teleskopet. Vinden var inte så kraftig som jag hade trott, och den mojnade dessutom en del under natten. När klockan närmande sig midnatt lokal tid satte jag igång. Det var nödvändigt att vänta eftersom objekten som jag tänkte observera behövde komma bort ifrån ljusdomen över Göteborg i sydost och glida ut över havet där horisonten är mörk och fin.
Under natten hittade jag och observerade 9 st H2500-objekt: NGC 1247, NGC 1239, NGC1253, NGC 1266, NGC 1552, NGC 1620, NGC 1643, NGC 1646 och NGC 1665.
Jag försökte dessutom hitta 11 st objekt utan att lyckas: NGC 1125, NGC 1242, NGC 1287, NGC 1304, NGC 1308, NGC 1516, NGC 1576, NGC 1609, NGC 1611, NGC 1636 och IC 2118.
Strax före kl 04 lokal tid hade jag gått igenom listan som jag hade med mig och packade ihop utrustningen. Jag åkte hem, väldigt nöjd med nattens observationer. Det är ont om fina nätter i november så det gäller att passa på.
Nästa nymåneperiod borde det bli möjligt att börja obsa objekt i Coma Berenices på morgonkvisten, och möjligen även i Virgo, även om det kanske får vänta lite längre på grund av dess sydliga läge på himlen. Jag har 9 st objekt kvar i Coma Berenices och 38 st kvar i Virgo innan jag har letat igenom hela H2500-katalogen…och hittills 509 st objekt som jag inte lyckats se. Den listan har dock kortats ner lite efter mina fynd i Cetus och Eridanus sista tiden.
/Torbjörn 🙂
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-