Svar till: Sagittarius 2026
Hem › Allmän amatörastronomi › Observationsplatser, träffar, möten och resor › Sagittarius 2026 › Svar till: Sagittarius 2026
Kort update:
Ny samlingslokal!
Nytt för i år är att vi kommer att husera i föreläsningssalen i huvudbyggnaden på Ottenby vandrarhem (istället för på Folkets hus). Det blir nog väldigt trevligt och kanske till och med lite enklare på många sätt; många av oss kommer att bo på Ottenby och det ger möjlighet till exempelvis frukosthäng tillsammans och att föreläsning och försäljning bara blir en kort promenad bort.
Anmälan!
Det är redan ett gäng på ca 25 som har anmält sitt intresse till träffen i år, kul! Detta trots att det finns ett antal som vi vet stannar kvar i Spanien efter solförmörkelseresan och inte kan delta.
Jag vet också att det är många som ännu inte anmält sig. Gör gärna det så fort ni kan – här är direktlänk till anmälan. Samma som Olle nämnde ovan. Den är inte bindande och man kan till och med skriva ”kanske” i anmälan – men ju fler som anmäler sina intentioner desto lättare blir det att planera arrangemanget.
Precis som Olle också nämnde så kommer all info att uppdateras på evenemangssidan – prenumerera gärna på denna tråd så håller ni koll på viktiga uppdateringar.
Hörs!
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF
ordforande@saaf.se
—
Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
Lunt LS35T Ha · TS 20×80
Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42
Senaste diskussionerna
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
PeterR
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
M33
svar av
Hans Bengtsson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 42 st
Senaste 7 dagarna: 5849 st
Senaste 30 dagarna: 10074 st














