Svar till: Månadens bild
Hem › SAAF › Tävlingar › Månadens bild › Svar till: Månadens bild
Månadens bild för april 2026 blir X-2,5 Flare av Ivar Hamberg!

Våren är här och solen har på klivit fram på scenen i dubbel bemärkelse. Just därför känns det extra roligt att april månads vinnare på Nattmolnet inte bara visar något vackert, utan också något dramatiskt och högst levande på dess yta: en kraftig X-2.5-flare i aktiva regionen AR 4419 vid solranden, fångad av en alert Ivar Hamberg den 24 april.
Ivars bild återger det heta plasmautkastet med extrem skärpa och en detaljrikedom som gör utbrottet nästan taktilt – man nästan känner energin i händelsen.
Det fina med april månads vinnarbild är också att den påminner om något grundläggande: allt i universum är inte statiskt, och alla starka astronomiska bilder kräver inte timtals av exponering. Här handlar det i stället om timing, erfarenhet, snabb reaktion och förmågan att fånga ett kortlivat skeende medan det faktiskt händer.
Bilden är tagen i H-alfa med en WO 90 mm refraktor, Quark C H-alfa-filter och ASI183MM-kamera, monterad på en Sky-Watcher Star Adventurer. Ivar beskriver själv utbrottet som ett av de häftigaste han sett på länge — och det är lätt att förstå varför.
Stort grattis, Ivar — @ivar-hamberggmail-com!
Tack för att du visar hur dramatisk och föränderlig vår närmaste stjärna faktiskt är.
Klicka här för direktlänk till tråden.
/Fredrik Silow och Peter Folkesson
för Nattmolnetredaktionen
. . .
Varje Månadens bild kvalificerar sig automatiskt till Årets bild. Läs mer om Månadens bild och vad som gäller för den rullande tävlingen i första inlägget i denna tråd.
Fortsätt ladda upp era bilder på Nattmolnet. Varje vinnare av Månadens bild kvalificerar sig automatiskt till en nominering i tävlingen om Årets bild 2026, vars slutliga vinnare avslöjas i nr 1 2027 av SAAF:s nya tidskrift Apertur.
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF
ordforande@saaf.se
—
Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
Lunt LS35T Ha · TS 20×80
Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 108 st
Senaste 7 dagarna: 3198 st
Senaste 30 dagarna: 10262 st














