Svar till: Saturnus är minimal?
Hem › Allmän amatörastronomi › Nybörjarfrågor › Saturnus är minimal? › Svar till: Saturnus är minimal?
Hej igen. En del av dina frågor är besvarade ovan/nedan.
Jag noterar att du säger 130/900 vilket gör att jag misstänker att du har en primärspegel som är sfärisk och inte paraboilisk (sfärisk spegel ger inte samma skärpa som en parabolisk spegel).
Högre förstoring är INTE samma sak som högre skärpa. Om du har ett suddigt foto så kvittar det hur mycket du förstorar det – det är suddigt ändå. Tänk inte så mycket i termer om förstoring för man blir lätt besviken. Det teleskopet du har kommer nog ge en upplevd skarp bild med kanske upp till 15mm okular, troligen inte mer än så. Okular med lägre brännvidd ger att det du ser blir mörkare och större, men som sagt, det är inte alltid förstoringsgrad man ska uppnå för att söka skärpa. Tänk mer i termen av upplösning. En gammal skärm blir inte lika skarp som en nyare skärm på grund av den lägre upplösningen. Ett mindre teleskop blir inte lika skarpt som ett större teleskop.
Det teleskopet du har kan troligen prestera lite bättre men du behöver bra atmosfäriska förhållanden och mycket god kollimering (det räcker inte alltid med en laserkollimator – gör ett “star-test” för att se hur kollimeringen är. Om kollimeringen inte är perfekt sprids ljuset så att bilden blir suddig i detaljeras kanter. Ett HR-okular för planetobservation vid max 10mm (eller mer) bör ge dig en bra vy. De okular som följer med när man köper ett teleskop är väldigt undermåliga så även ett Plössel-okular på 15-20 mm kommer troligen prestera bättre.
Sedan finns det ju många fler parametrar som man kan väga in vid ett bättre/sämre okular men för min när jag började blev det bara rörigt.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm F4 spegelteleskop
Bresser Messier 209D 20 cm F6 spegelteleskop
GSO N-305 30 cm F4 spegelteleskop
NEQ6 Pro
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Player One Poseidon 26 mp (IMX571) kyld monokamera
Komakorrektorer
-
Det här svaret redigerades för 9 månader av
Petter Åström.
Senaste diskussionerna
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
PeterR
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
M33
svar av
Hans Bengtsson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Röntgenobjekt i Coma
tråd av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 137 st
Senaste 7 dagarna: 7350 st
Senaste 30 dagarna: 10068 st














