• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Fredrik Silow

  • Profil
  • Startade ämnen
  • Skapade svar
  • Deltagande
  • Favoritmarkeringar

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 212 totalt)
1 2 3 … 13 14 15 →
  • Författare
    Inlägg
  • 16 juni, 2026 kl. 11:37 som svar på: Sagittarius 2026 #15106
    Fredrik Silow
    Keymaster

      En liten uppdatering: 

      Föreläsare: 

      Nu är programmet lite mer bestämt och vi har ett antal föreläsare. Bland annat är Kai Hendriks bokad gästföreläsare på lördag, postdoktor i astrofysik vid Lunds universitet, som kommer att berättar om sin forskning och hur gravitationsvågor har öppnat ett nytt fönster mot universum. Sedan har vi också en intressant workshop i variabelobservationer med VStar som kommer att vara spännande för de flesta med lite extra nyfikenhet på vad man kan göra mer med sitt intresse. Läs mer på evenemangssidan.

      Middagar

      Förutom på lördag kväll kommer vi även att försöka spisa tillsammans på torsdag och fredag. Vi återkommer med info om hur och var man bokar detta.

      Anmälan till träffen!

      Det är ett fint gäng som redan har anmält sig, nästan 30 personer nu.
      Du som ännu inte anmält dig, gör gärna det så fort du kan – här är direktlänk till anmälan.

       

      Prenumerera gärna på denna tråd så håller ni koll på viktiga uppdateringar.

      Hörs!


      /Fredrik Silow
      Ordförande i SAAF
      ordforande@saaf.se

      —

      Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
      Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
      Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
      Lunt LS35T Ha · TS 20×80
      Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

      11 juni, 2026 kl. 15:53 som svar på: NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl #15083
      Fredrik Silow
      Keymaster

        Grattis till månadens bild Peter!


        /Fredrik Silow
        Ordförande i SAAF
        ordforande@saaf.se

        —

        Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
        Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
        Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
        Lunt LS35T Ha · TS 20×80
        Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

        11 juni, 2026 kl. 15:50 som svar på: Månadens bild #15082
        Fredrik Silow
        Keymaster

          Månadens bild i maj 2026 blir ”Enarmade galaxen” NGC 4725 med omgivning av Peter Folkesson!

          Nu när galaxsäsongen i praktiken sjunger på sista versen i södra Sverige, passar det extra bra att maj månads bild blir just ett så fint och särpräglat galaxfält. Peter Folkessons bild av NGC 4725 med omgivning visar inte bara en elegant spiralgalax, utan ett helt litet sällskap av galaxer där huvudobjektet direkt fångar blicken med sin säregna form.

          NGC 4725 kallas ofta den enarmade galaxen, och det är lätt att förstå varför. Till skillnad från de mer symmetriska spiralgalaxer vi ofta ser fotograferade, domineras den här av en tydlig och svepande spiralarm som ger galaxen ett nästan lite skevt men mycket levande uttryck. Just det gör motivet extra intressant. Det är en galax som sticker ut, inte genom att vara den mest kända, utan genom sin karaktär.

          Förutom NGC 4725 får vi här också se dess omgivning, där bland annat NGC 4747 och NGC 4712 bidrar till sammanhang, djup och skala – och ett slags lugn, samtidigt som man som betraktare lite motsägelsefullt får känslan av att sugas in i NGC 4725. Snyggt gjort!

          Bilden är tagen från Borås med en Celestron EdgeHD 8 tum f/7 på EQ-6R Pro och ZWO ASI2600MM Pro, med LRGB-data insamlad under nätterna 9 och 11 april. Totalt handlar det om drygt åtta timmars exponeringstid under klara men kyliga förhållanden, med vindbyar och hög luftfuktighet. Det är ett fint exempel på vad noggrann datainsamling och gediget efterarbete kan ge även från en svensk stadsvillahimmel.

          Stort grattis, Peter — @peter — och tack för en bild som både inspirerar och väcker nyfikenhet.

          Klicka här för direktlänk till tråden.

           

          /Fredrik Silow 
          för Nattmolnetredaktionen

          . . .

          Varje Månadens bild kvalificerar sig automatiskt till Årets bild. Läs mer om Månadens bild och vad som gäller för den rullande tävlingen i första inlägget i denna tråd.

          Fortsätt ladda upp era bilder på Nattmolnet. Varje vinnare av Månadens bild kvalificerar sig automatiskt till en nominering i tävlingen om Årets bild 2026, vars slutliga vinnare avslöjas i nr 1 2027 av SAAF:s nya tidskrift Apertur.

           


          /Fredrik Silow
          Ordförande i SAAF
          ordforande@saaf.se

          —

          Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
          Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
          Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
          Lunt LS35T Ha · TS 20×80
          Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

          avatar
          1 juni, 2026 kl. 12:36 som svar på: Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky #15018
          Fredrik Silow
          Keymaster

            Kul Olle!
            Ska bli intressant att kika i på Sagittarius.


            /Fredrik Silow
            Ordförande i SAAF
            ordforande@saaf.se

            —

            Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
            Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
            Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
            Lunt LS35T Ha · TS 20×80
            Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

            avatar
            1 juni, 2026 kl. 12:33 som svar på: SH2-129 Flying Bat & OU4 Giant Squid Nebula #15017
            Fredrik Silow
            Keymaster

              Oj, vilken detaljrikedom och skärpa – vilket jobb du har gjort! Nu blir det en ny youtubevideo för detta objektet så småningom kanske? 🙂


              /Fredrik Silow
              Ordförande i SAAF
              ordforande@saaf.se

              —

              Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
              Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
              Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
              Lunt LS35T Ha · TS 20×80
              Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

              29 maj, 2026 kl. 15:46 som svar på: Sagittarius 2026 #15009
              Fredrik Silow
              Keymaster

                Kort update:

                Ny samlingslokal! 

                Nytt för i år är att vi kommer att husera i föreläsningssalen i huvudbyggnaden på Ottenby vandrarhem (istället för på Folkets hus). Det blir nog väldigt trevligt och kanske till och med lite enklare på många sätt; många av oss kommer att bo på Ottenby och det ger möjlighet till exempelvis frukosthäng tillsammans och att föreläsning och försäljning bara blir en kort promenad bort.

                Anmälan!

                Det är redan ett gäng på ca 25 som har anmält sitt intresse till träffen i år, kul! Detta trots att det finns ett antal som vi vet stannar kvar i Spanien efter solförmörkelseresan och inte kan delta.

                Jag vet också att det är många som ännu inte anmält sig. Gör gärna det så fort ni kan – här är direktlänk till anmälan. Samma som Olle nämnde ovan. Den är inte bindande och man kan till och med skriva ”kanske” i anmälan – men ju fler som anmäler sina intentioner desto lättare blir det att planera arrangemanget.

                Precis som Olle också nämnde så kommer all info att uppdateras på evenemangssidan – prenumerera gärna på denna tråd så håller ni koll på viktiga uppdateringar.

                Hörs!

                 

                 


                /Fredrik Silow
                Ordförande i SAAF
                ordforande@saaf.se

                —

                Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                22 maj, 2026 kl. 10:12 som svar på: Ett omaka par på majhimlen #14990
                Fredrik Silow
                Keymaster

                  Härligt Johan! Jag älskar den här bilden på så många sätt.

                  För det första är den fint komponerad. För det andra är det lite kul med bilder nu för tiden där objekten inte är separerade i efterbehandlingen och stjärnorna krympta. Just i den här bilden gör det en del av ”själva grejen” då stjärngruset låter Fyrverkerigalaxen få kännas mer avlägsen men ändå i centrum och att man sekundärt får ”upptäcka” NGC6939 framträda.

                  Jag tänkte nämna IFN som en kul detalj som man kan ana, men ser nu att du redan gjort detta. Frågan är om inte det borde vara en del ISM i denna bild också med tanke på hur nära Vintergatan vi befinner oss på himlen, noterar jag också från Mel Bartels visuella observationer av just detta område. (Man får skrolla ner långt på sidan/klicka på/söka efter ”Fireworks” på sidan.)

                   


                  /Fredrik Silow
                  Ordförande i SAAF
                  ordforande@saaf.se

                  —

                  Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                  Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                  Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                  Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                  Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                  20 maj, 2026 kl. 16:36 som svar på: Nyutvecklad webb-app: Darkness Calendar #14982
                  Fredrik Silow
                  Keymaster

                    Helt otroligt fint Olle!

                    Både lättanvänd, användbar och snygg app. Timglaskalendrarna hittar du som pdf efter inlogg i Arkivet, där kan du se all annan plottad info som Johan refererar till. Jag har en del andra frågor också, återkommer med dem vid tillfälle – men wow!


                    /Fredrik Silow
                    Ordförande i SAAF
                    ordforande@saaf.se

                    —

                    Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                    Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                    Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                    Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                    Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                    avatar
                    12 maj, 2026 kl. 22:44 som svar på: X-2.5 Flare #14896
                    Fredrik Silow
                    Keymaster

                      Grattis Ivar till Månadens bild i april! En helt otrolig fångst på alla sätt och vis!


                      /Fredrik Silow
                      Ordförande i SAAF
                      ordforande@saaf.se

                      —

                      Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                      Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                      Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                      Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                      Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                      avatar
                      12 maj, 2026 kl. 22:41 som svar på: Månadens bild #14895
                      Fredrik Silow
                      Keymaster

                        Månadens bild för april 2026 blir X-2,5 Flare av Ivar Hamberg!

                        Våren är här och solen har på klivit fram på scenen i dubbel bemärkelse. Just därför känns det extra roligt att april månads vinnare på Nattmolnet inte bara visar något vackert, utan också något dramatiskt och högst levande på dess yta: en kraftig X-2.5-flare i aktiva regionen AR 4419 vid solranden, fångad av en alert Ivar Hamberg den 24 april.

                        Ivars bild återger det heta plasmautkastet med extrem skärpa och en detaljrikedom som gör utbrottet nästan taktilt – man nästan känner energin i händelsen.

                        Det fina med april månads vinnarbild är också att den påminner om något grundläggande: allt i universum är inte statiskt, och alla starka astronomiska bilder kräver inte timtals av exponering. Här handlar det i stället om timing, erfarenhet, snabb reaktion och förmågan att fånga ett kortlivat skeende medan det faktiskt händer.

                        Bilden är tagen i H-alfa med en WO 90 mm refraktor, Quark C H-alfa-filter och ASI183MM-kamera, monterad på en Sky-Watcher Star Adventurer. Ivar beskriver själv utbrottet som ett av de häftigaste han sett på länge — och det är lätt att förstå varför.

                        Stort grattis, Ivar — @ivar-hamberggmail-com!

                        Tack för att du visar hur dramatisk och föränderlig vår närmaste stjärna faktiskt är.

                        Klicka här för direktlänk till tråden.

                         

                        /Fredrik Silow och Peter Folkesson
                        för Nattmolnetredaktionen

                        . . .

                        Varje Månadens bild kvalificerar sig automatiskt till Årets bild. Läs mer om Månadens bild och vad som gäller för den rullande tävlingen i första inlägget i denna tråd.

                        Fortsätt ladda upp era bilder på Nattmolnet. Varje vinnare av Månadens bild kvalificerar sig automatiskt till en nominering i tävlingen om Årets bild 2026, vars slutliga vinnare avslöjas i nr 1 2027 av SAAF:s nya tidskrift Apertur.

                         

                         

                         


                        /Fredrik Silow
                        Ordförande i SAAF
                        ordforande@saaf.se

                        —

                        Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                        Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                        Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                        Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                        Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                        avataravatar
                        21 april, 2026 kl. 15:54 som svar på: Någon som har 16″ eller större dob? #14715
                        Fredrik Silow
                        Keymaster

                          Tjena David! Kan du tänka dig att besöka UAA, Uppsala AmatörAstronomer vid någon visning eller klubbkväll, så kan du få glädjen att se i större instrument. Kontakta Lars Hermansson – @lasseh (meddelanden) – här på Nattmolnet.

                          Annars finns det en del medlemmar i STAR, Stockholms amatörastronomer som har 18″ och större vet jag.

                          Tyvärr bor jag själv i Lund, annars hade jag kunnat bjuda på lite 16″-vyer.

                          Lycka till!


                          /Fredrik Silow
                          Ordförande i SAAF
                          ordforande@saaf.se

                          —

                          Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                          Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                          Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                          Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                          Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                          avatar
                          19 april, 2026 kl. 14:52 som svar på: Aprilnattsobservation av M51 i Jakthundarna #14683
                          Fredrik Silow
                          Keymaster

                            Tack Olle! Ja den visade verkligen sig i sin bästa skepnad den natten, hade säkert inte bara med aperturen att göra. Vi missade att kolla i de två större dobbarna som fanns på plats! :/

                            För er som är vana att teckna vet ju att mina darriga markerade blyertspennestreck inte är representativa för skräpa och detaljer i armarna – de avtecknar intensitet (och i viss mån konstnärlig frighet) och jag skulle nog ha smetat ut dem mer för bättre realism.


                            /Fredrik Silow
                            Ordförande i SAAF
                            ordforande@saaf.se

                            —

                            Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                            Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                            Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                            Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                            Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                            19 april, 2026 kl. 14:48 som svar på: Tips på handskar #14682
                            Fredrik Silow
                            Keymaster

                              Grymt tips Olle! Jag har ett liknande system med tunna ullfingerhandskar med touchscreenfingertoppar + värmehandskar som här heltäckande fingerhandskar och som har ett vindöverdrag + ytterligare en vindavvisande ytterhandske. Men ni hör ju, det är inte helt smidigt eftersom det är mycket av-och-på-tagning.

                              Ditt system känns mycket smidigare då du kan behålla värmedelen på och fortfarande ha fingertopparna fria.


                              /Fredrik Silow
                              Ordförande i SAAF
                              ordforande@saaf.se

                              —

                              Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                              Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                              Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                              Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                              Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                              17 april, 2026 kl. 13:47 som svar på: IC434 / Barnard 33, Hästhuvudnebulosan #14658
                              Fredrik Silow
                              Keymaster

                                Grattis Lars – @lars-anmarkholmbo-se – till Årets bild på Nattmolnet 2025!

                                 


                                /Fredrik Silow
                                Ordförande i SAAF
                                ordforande@saaf.se

                                —

                                Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                                Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                                Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                                Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                                Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                                avataravatar
                                17 april, 2026 kl. 13:44 som svar på: Årets bild #14657
                                Fredrik Silow
                                Keymaster

                                  Då kan vi äntligen avslöja Årets bild 2025 här på Nattmolnet – Lars Anmarks bild på Hästhuvudnebulosan med omnejd!

                                   

                                  Vi var tvungna att hålla alla på halster lite eftersom vi inväntade publiceringen i tidskriften Apertur nr 1 2026. Alla ni som är medlemmar i SAAF med tryckt tidskrift fick Årets bild bifogad som 50×70-affisch med en specialartikel på baksidan.

                                   

                                  Årets bild Hästhuvudnebulosan Lars Anmark

                                   

                                  Juryns motivering:

                                  ”Lars bild lyfter inte bara Hästhuvudnebulosans ikoniska silhuett med djup och detaljrikedom, utan binder också ihop hela området med extra dramatik när de mörka och svagt lysande stråk av molekylära stoftmoln har lockats fram. Med stark bildkänsla, välbalanserad bildbehandling och ett ovanligt fint hantverk utan smalbandsfilter, har Lars skapat en bild som både känns klassisk och ny. Att Lars dessutom har använt sig av en förhållandevis enkel rigg och enbart exponerat i RGB gör prestationen ännu mer inspirerande.”

                                  Bilden är skapad med nybearbetning av exponeringsdata från 8 november 2021: 46 exponeringar à 300 sekunder i RGB. Utrustning: Nikon 600 mm f/4-objektiv, ZWO ASI2600MC Pro-kamera på en Sky-Watcher HEQ5 Pro-montering.

                                  Läs intervjun med Lars i Apertur. Du som inte får Apertur i tryckt form i brevlådan kan som medlem i SAAF logga in och läsa den digitalt i Arkivet (under Publikationer) på saaf.se.

                                  Grattis Lars – @lars-anmarkholmbo-se – till Årets bild på Nattmolnet 2025!

                                   

                                  Lars bildtråd

                                  Ni kan också se bilden högupplöst och ställa frågor till Lars i bildtråden här på Nattmolnet.

                                   

                                   

                                  /Fredrik Silow och Peter Folkesson
                                  för Nattmolnetredaktionen, SAAF

                                  . . .

                                  Årets bild för det gångna året utses i mars/april i samband med utgivningen av Apertur nr 1. 

                                  Månadens bild utses i början/mitten av varje månad för den gångna månaden. I första hand väljer vi bilder som har laddats upp under perioden men urvalet kan också ske fritt bland alla tidigare uppladdade foton. Detta för att alltid kunna hitta ett relevant objekt för den gällande astronomiska perioden, så att man inspirerad av vinnaren kan observera och fotografera objektet på egen hand.

                                  Varje Månadens bild kvalificerar sig automatiskt till tävlingen om Årets bild som publiceras i stort format i Apertur. Så ladda upp bilder kontinuerligt, under hela året. Framför allt glädjer du andra och hjälper till att hålla forumet levande.

                                  Nattmolnetredaktionen är jury, och går att nås på nattmolnet@saaf.se. Observera – vi väljer bara bilder bland de som har godkänt vår speciella publiceringsöverenskommelse och enbart bilder som publicerats i Bildgalleriet här på Nattmolnet.

                                  Publiceringsavtalet har skickats ut i form av personliga meddelanden till varje enskild fotograf. Har du inte fått en sådan förfrågan? Hör gärna av dig till ordforande@saaf.se så ordnar vi det. 

                                   


                                  /Fredrik Silow
                                  Ordförande i SAAF
                                  ordforande@saaf.se

                                  —

                                  Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                                  Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                                  Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                                  Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                                  Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                                  avataravatar
                                • Författare
                                  Inlägg
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 212 totalt)
                                1 2 3 … 13 14 15 →

                                Senaste diskussionerna

                                • Sagittarius 2026
                                  svar av Fredrik Silow
                                • M33
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Solen i Ha
                                  svar av PeterR
                                • NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Månadens bild
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Transient (mag 14) i Bootes
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Venus och Jupiter i konjunktion
                                  svar av PeterR
                                • Alan Hale har avlidit.
                                  svar av timokarhula
                                • Ett omaka par på majhimlen
                                  svar av Johan Warell
                                • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
                                  svar av Johan Warell
                                • Aktuell solaktivitet
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Transient (mag 12) i Andromeda
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Röntgenobjekt i Coma
                                  tråd av Hans Bengtsson
                                • SH2-129 Flying Bat & OU4 Giant Squid Nebula
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Astroöl i Malmö!
                                  svar av Magnus Larsson
                                • Fjärrteleskopet igång igen!
                                  tråd av Johan Warell
                                • EQ6 PRO
                                  tråd av jhagg
                                • Nyutvecklad webb-app: Darkness Calendar
                                  svar av Olle Eriksson
                                • 50 Bortglömda Miror
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Tankar kring SAAF/V och nästa utbrott av T Coronae Borealis
                                  svar av Hans Bengtsson

                                Månadens bild i galleriet

                                NGC4725 (Peter Folkesson)

                                Årets bild i galleriet

                                IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

                                Senaste bilderna i forumet


                                Solen i Ha (Peter R)



                                RSS Senaste nytt från SAAF-webben

                                • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
                                • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
                                • Årets bild på Nattmolnet 2025!
                                • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
                                • Apertur nummer 1 2026!
                                • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
                                • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
                                • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
                                • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
                                • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

                                Kalendariet

                                Sagittarius 2026
                                Sagittarius 2026
                                20 aug 26
                                Degerhamn
                                Träff under stjärnorna 2026
                                Träff under stjärnorna 2026
                                4 sep 26
                                Mariestad

                                Antal unika dagsbesökare (unika IP)

                                Idag: 673 st 

                                Senaste 7 dagarna: 2746 st 

                                Senaste 30 dagarna: 3659 st 

                                Logga in

                                Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress