Två teleskop ska bli ett
- Detta ämne har 55 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-10-07 19:07 av joan02.
-
FörfattareInlägg
-
3 juni, 2023 kl. 15:16 #5019
Efter att ha inhandlat cirka 67 meter tryckimpregnerat virke med dimensionen 75×200 var det dags att kapa upp alla 64 delar som ska utgöra grunden till observatoriet. Efter att alla delar var uppkapade placerade jag ut delarna på prov.
Efter att jag placerat ut alla 64 delar så hade jag en 16 hörning som låg inom de toleransmått jag hade märkt ut på betongplattan.
- Det här svaret redigerades för 1 år av joan02.
-
5 juni, 2023 kl. 16:18 #5031
Nu var det dags att permanenta fundamentet. Jag började med att borra hålen för ankarbultarna som skulle hålla fast fundamentets bas.
Innan jag placerade ut det första lagret så lade jag ut syllpapp för att förhindra fukt från att vandra från betongplattan upp till det tryckimpregnerade virket vilket skulle kunna orsaka röta och mögel i framtiden. Jag vek upp syllpappen på sidan av det tryckimpregnerade virket och fäste med pappspik.
Efter att ha noggrant placerat det första lagret av fundamentet fäste jag varje fundament med två ankarbultar i varje del. För att skruvskallarna inte skulle vara i vägen för nästa lager försänkte jag borrhålen.
Jag fäste det andra lagret på det första lagret med franska träskruvar. Här försänkte jag också borrhålen så att skruvskallarna inte skulle komma i vägen för nästa lager.
När alla lager var monterade, tätade jag skarvarna med SikaHyflex-402, vilket är en elastisk fogmassa som förblir elastisk även i låga temperaturer.
När allt var klart strök jag över fundamentet med en vattenburen olja som är särskilt framtagen för tryckimpregnerade träslag utomhus.
Nu är observatoriets fundament klart. Nästa steg blir att börja montera observatoriet.
- Det här svaret redigerades för 1 år av joan02.
-
17 juni, 2023 kl. 15:36 #5259
Då var det dags att börja montera observatoriet. Förenklat kan man säga att observatoriet monteras nerifrån och upp. Inledningsvis kommer jag att kunna utför monteringen själv i ett senare skede kommer jag att behöva ta hjälp.
Det första som ska utföras är att skruva fast basringen i observatoriets fundament. Basringen består av 12 segmnet som ska placeras ut så cirkulärt som möjligt och därefter skruvas fast i fundamentet. Hålen för skruvarna var förborrade i basringen. Varje segment var märkt med siffror för att underlätta monteringen. Basringens olika segment sammanfogas med positioneringsplattor för att ytterligare stabilisera basringen.
Basringens optimala diameter ska vara 4 700 mm. Diametern får maximalt variera med 20 mm vid en given punkt längs basringen. Jag använde en laseravståndsmätare för att säkerställa att jag höll mig inom toleransmåttet. För att finjustera diametern använde jag en gummihammare och en träkloss för att knacka på alla delar av basringen och närma mig 4 700 mm så nära som möjligt. Det var så pass bra passning mellan de olika segmenten att den optimala diametern i stort sett uppnåddes genom att bara lägga ut och skruva ihop delarna med hjälp av positioneringsplattorna. Bilden nedan visar att det initiala felet var 3 mm efter utläggning.
På själva basringen är de 24 länkhjulen monterade. Länkhjulens funktion är att bära upp hela observatoriet och möjliggöra att kupolen kan rotera. På basringen är även de 11 centreringskonsolerna monterade.
När basringen är fastsatt på observatoriets fundament ska länkhjulen noggrant justeras så att de ligger i våg. Om de inte gör det finns det en stor risk att det kommer att påverka observatoriets rotation negativt. Jag använde en rotationslaser när jag justerade alla länkhjulen i nivå. Justeringen av länkhjulen i höjd sker med hjälp av reglerbultar.
- Det här svaret redigerades för 1 år av joan02.
-
25 juni, 2023 kl. 14:43 #5328
Nästa steg i processen var att montera kuggkransen ovanpå basringen och länkhjulen. Likt basringen var varje segment av kuggkransen märkt med siffror för att underlätta monteringen. Kuggkransen spelar en avgörande roll för observatoriets funktion genom att det är den som möjliggör dess rotation. För att säkerställa en smidig och felfri rotation av observatoriet var det nödvändigt att hålla den inre diametern på kuggkransen inom en maximal felmarginal på 4 mm. För att uppnå denna precision använde jag en laseravståndsmätare under monteringsprocessen för att säkerställa att kuggkransen placerades med tillräcklig noggrannhet.
Likt basringen användes här också positioneringsplattor för att säkra de olika segmenten av kuggkransen. Varje positioneringsplatta fästes med åtta stycken M10x30-bultar. Positioneringsplattorna monterades längs den yttre och inre kanten av kuggkransen. Anledningen var att skapa en plan anläggningsyta för länkhjulen. Två positioneringsplattor syns längst ned i mitten av bilden. Kuggkransen stöds av totalt 24 länkhjul och hålls på plats samt centrerad med hjälp av centreringskonsolerna.
På bilden nedan syns ett av de 24 länkhjulen och en centreringskonsol. Kuggkransen löper mellan två vertikalmonterade kullager på centreringskonsolen och hålls på plats med hjälp av ett kugghjul som ligger dikt an mot kuggkransens kuggar.
I samband med monteringsarbetet av kuggkransen ska observatoriets 220V växelmotor för azimutal rotation monteras på basringen. Det gäller även för strömavtagaren som överför drivström till observatoriets 220V växelmotor för slutaren.
Bilden nedan visar när kuggkransen är färdigmonterad.
-
26 juni, 2023 kl. 20:45 #5337
Nu när kuggkransen är på plats och har vägts av i våg med hjälp av de justerbara länkhjulen var det dags att montera observatoriets yttre krage. Syftet med den yttre kragen är att hindra att snö och regn tar sig in i observatoriet, samtidigt som den säkerställer att luft kan passera in och ut genom observatoriet. Spalten mellan basringen och kuggkransen utgör observatoriets ventilationsspalt
Kragen skruvas fast i kuggkransen med nedsänkta M6x20 bultar. Därefter ska kragarnas kortsidor fästas mot varandra med bultar. Det momenten visade sig vara besvärligt då det var svårt att komma åt att skruva under kragen. Jag kom dock efter ett tag på att det var betydligt lättare att skruva inifrån mellan basringen och kuggkransen.
Nästa moment blir att lasta av panelerna från de tre pallarna med hjälp av en minikran.
-
29 juni, 2023 kl. 21:12 #5366
Då var det dags att lasta av från de tre pallarna. Det är inte möjligt att lasta av enbart för hand på grund av panelernas storlek och vikt. Jag hade lånat en minikran för ändamålet.
Med hjälp av minikranen gick det smidigt att själv lasta av observatoriets olika paneler och placera dem på gräsmattan. När kranföraren kommer med sin teleskoplastare är det bara att fästa bandstropparna i panelernas förmonterade lyftöglor och lyfta upp panelerna på plats.
-
1 juli, 2023 kl. 21:11 #5386
Innan kranföraren kommer med sin teleskoplastare och ska hjälpa mig passade jag på att montera den panel som hela montaget ska börja med, nämligen observatoriets frontpanel. Det är den enda panel som är möjlig att montera utan kran och att göra det utan extra hjälp.
Alla hål för bultarna i panelerna är förborrade. Arbetsgången för att montera panelerna är att först applicera byggfog på anläggningsytan på kragen och därefter centrera panelen över hålen för bultarna. Tryck i bultarna och skruva fast panelen mot kragen och kuggkransen. Panelerna skruvas fast med M14x40 bultar.
Detta moment kommer naturligtvis att bli betydligt mer komplicerat med de andra panelerna som både är större och tyngre. Det är även fler ytor som ska passas ihop och skruvas fast.
- Det här svaret redigerades för 1 år av joan02.
-
4 juli, 2023 kl. 19:24 #5397
Då var det dags för det mest komplicerade momentet av monteringen av observatoriet, nämligen monteringen de olika panelerna. Det som gör det besvärligt är storleken och vikten på varje panel.
Kupolen delas in i fyra huvuddelar: sidopaneler, frontpanel, bakpanel och slutare. Observatoriet består av totalt nio paneler. Monteringen börjar med att frontpanelen skruvas fast på kuggkransen. Det var det enda jag kunde utföra ensam utan assistans från kran eller extra hjälpande händer (förra inlägget. När frontpanelen är monterad ska sidopanelerna på ena sidan av observatoriet monteras på kuggkransen. Därefter ska mittpanelen monteras mellan de två sidopanelerna. När dessa tre paneler är monterade utförs samma procedur på den andra sidan av observatoriet.
Likt alla andra delar av observatoriet var även panelerna uppmärkta med siffror för att underlätta monteringen.
Monteringsarbetet underlättades av en professionell kranförare, en teleskoplastare och några extra händer. Totalt var vi fyra personer involverade i monteringen. Med erfarenhet från monteringen skulle jag säga att det är det minimum av personer som krävs för att montera panelerna. Vid vissa tillfällen skulle det ha varit fördelaktigt med fem personer. Speciellt då det var byig vind under dagen.
Varje panel är försedd med lyftöglor på strategiska platser för att underlätta lyftningen. När panelerna lyfts upp, hänger de i den position som de ska skruvas fast vilket underlättar monteringen. Lyftöglorna syns strax under den översta armeringsringen på observatoriet.
De moment som var besvärliga var när respektive mittpanel skulle monteras. Det som gjorde momentet svårt var att mittpanelen har två flänsar som sticker ut åt vardera hållet med cirka 200 mm och som ska passas in i respektive sidopanels spår. För att lyckas med det så var mittpanelen tvungen att vinklas ut något och sedan försiktigt träs in i sidopanelernas spår och därefter vinklas tillbaka och sättas ned på kuggkransen. Det tog tid innan mittpanelen var på plats. När vi skulle montera den andra mittpanelen gick det lättare med de erfarenheter vi fått från monteringen av den första mittpanelen. Passningen underlättades också av att vi använde silikonspray för att minska friktionen mellan kontaktytorna. Förutom att panelerna skruvas fast i kuggkransen ska panelerna även fästas mot varandra med M8x35 bultar. Mittenpanelen omsluter de båda sidopanelerna för att förhindra att vatten tränger in i skarvarna.
När båda sidorna av observatoriet är monterade, ska den bakre panelen monteras. Innan monteringen börjar, ska observatoriets sidor stöttas upp. Anledningen är att observatoriets sidor tenderar att luta inåt något mot mitten av kupolen, vilket kan försvåra monteringen av bakpanelen. Avståndet mellan de båda sidorna ska vara 1 627 mm. Jag tillverkade ett stag av en 90×90 tryckimpregnerad stolpe för att erhålla det korrekta avståndet.
Den sista delen som ska på plats är observatoriets slutare. Det är den största och tyngsta delen, och slutarens alla spårhjul ska dessutom träs in i mellan den en övre och den undre skenan som löper utmed hela sidan av observatoriet. Konstruktionen ska säkerställa att slutaren hålls på plats.
Konstruktionen innebär att det inte är möjligt att bara lyfta slutaren på plats; slutaren måste vinklas ut en aning och samtidigt skjutas framåt. Ju längre slutaren kommer in i spåret desto mer måste kranföraren vrida på redskapsfästet så att slutaren rör sig utmed skenan och inte trycker på den undre eller övre skenan. Under momentet måste man också säkerställa att alla spårhjul kommer in i skenan. Det betyder att slutaren hela tiden måste hållas i våg så att bägge sidornas spårhjul glider in i skenan i stället för att glida över eller under skenan. Det hände ett antal gånger att vi fick avbryta och backa slutaren en aning för att sedan börja om. Slutaren är stor vilket gör att den lätt blir ett vindfång när den hänger i bandstropparna vilket försvårar momentet ytterligare. Bilden nedan visar slutaren innan monteringen påbörjades.
Innan slutaren var monterad på sin plats uppstod dock ett problem. För att testa momentet innan den slutliga monteringen av slutaren hade jag konstruerat en mockup av slutaren. Mockupen utgjorde en tvärsnittsmodell av slutaren. Syftet var att prova att mockupen kunde glida genom skenan som den skulle genom att montera två av spår- och styrhjulen från slutaren. Bilden nedan visar mockupen utan monterade hjul.
Min försiktighetsåtgärd visade sig vara berättigad. När mockupen hade kommit halvvägs igenom skenan, blev det stopp! Mockupen kunde inte längre skjutas framåt i skenan. Orsaken till stoppet var att en bult från en av M8x35-bultarna stack upp i rullbanan för de horisontella styrhjulen. Borde detta inte ha upptäckts vid monteringen? Jo, det skulle man nu i efterhand kunna tycka, men under själva monteringen var det stressigt att trycka i alla bultar i alla hål när panelerna väl intog sina positioner.
Jag noterade att det var totalt fyra M8x35 bultar som stack upp i styrhjulens rullbana. Totalt fanns åtta bultar i rullbana. Fyra av dem var redan förmonterade eftersom de endast höll fast skenan och inte skulle fästas i någon annan panel av observatoriet. Jag observerade att dessa bultar var av typen försänkta insektsskruvar M8x35. När jag skruvade ut de bultar jag hade monterat, märkte jag att hålen var försänkta, vilket jag inte hade märkt vid monteringen. Monteringsanvisningen beskrev inte att andra typer av skruvar skulle användas i dessa hål, och monteringssatsen innehöll inte heller sådana skruvar. Så jag var tvungen att bege mig och köpa fyra stycken M8x35 insektsskruvar med försänkta huvuden. Efter att dessa var monterade, gled mockupen smidigt längs hela skenan och vi kunde påbörja monteringen av den riktiga slutaren.
Bilden till vänster visar den felaktiga bulten som jag använda för att fästa sidopanelen med mittenpanelen. Den högra bilden visar en korrekt utförd montering.
Monteringen av panelerna tog en hel dag i anspråk, men på eftermiddagen var hela observatoriet monterat. Under dagen passerade det några korta skurar som gjorde monteringen något besvärligare, då vissa ytor behövde torkas av innan de kunde sammanfogas. På samma sätt var vindbyarna besvärliga om det hängde en panel i kranen samtidigt. Panelernas form gör det lätt för vinden att ta tag i dem och rubba dem ur position innan de är fastskruvade. Precis när allt var klart drog en regnskur över och skapade en vacker regnbåge.
Nästa steg kommer att vara att arbeta med de återstående momenten inne i observatoriet. Jag behöver bland annat ansluta el och bredband samt montera alla komponenter för att styra och kontrollera observatoriet.
-
6 juli, 2023 kl. 14:40 #5405
Jo det är mycket jobb och en hel del pengar, men skönt ha obset nära hemmet men ofta då negativt är rätt dålig himmel. Men du gör ett bra jobb. Intressant se hur det framskrider.
Jag är mera SP gubbe och stå under bar himmel med ju större apertur ju bättre, men Sverige är svårt men man bor ju där man bor sas. Jag har observatorium ( om än motvilligt ) men en bit att åka och det passar egentligen inte min del i hobbyn. Men vill man nyttja de nätterna dom dock finns och de dagar/timmar per år gör du helt rätt.
-
6 juli, 2023 kl. 20:44 #5406
Jag delar helt och hållet din åsikt att Sverige inte finns på topplistan när det gäller de bästa observationsplatserna i världen. Det finns betydligt bättre platser om man vill uppleva sammanhängande nätter med supertorr och klar luft, samt en stabil atmosfär utan turbulens. De optimala förhållandena inträffar sällan i Sverige. Ibland händer det dock, och jag önskar då bara att kunna ägna mig åt det roligaste – att titta genom okularet – eftersom jag främst är en visuell observatör. Ibland är det dock också roligt att fånga bilderna med en kamera, antingen för att hoppas på en bra bild eller för att dokumentera en observation. En permanent montering av teleskopen underlättar detta. Då slipper man det frustrerande momentet med att montera upp utrustningen, den tid det tar för optiken att nå termisk stabilitet och den tid det tar att montera ned utrustningen. Det roliga är ju tiden vid okularet. Det var därför jag bestämde mig för att bygga om mina två teleskop och installera dem i ett observatorium.
-
9 juli, 2023 kl. 21:52 #5410
Då jag har lagt ner mycket tid på observatoriet den senaste månaden, har arbetet med teleskopet hamnat lite i skymundan. Så nu kände jag att det var dags att ge teleskopet lite konstruktionstid.
Jag har skickat in konstruktionsritningar för bafflar, tubringar, dovetailskena, monteringsskena och stödtrussar till företaget som kommer att skära ut delarna i aluminium. Tyvärr kommer jag att behöva vänta på leveransen då det för närvarande råder långa leveranstider för aluminium och dessutom befinner vi oss i semestertider.
Medan jag väntar på att mina tillbehör ska levereras passade jag på att markera var bafflarna ska fästas i teleskopet. Jag använde kraftpapper för att rita vinkelräta linjer mot den optiska axeln där varje baffel ska monteras.
Jag utgick från de mått där jag tagit ut tvärsnitten från 3D skanningen av tuben. Totalt kommer åtta bafflar att installeras, inklusive två bafflar som kommer att fungera som stabilisering i de båda ändarna av tuben.
Bafflarnas godstjocklek är 10 mm. Jag kommer att fästa bafflarna med rostfria maskinskruvar av typen K6S med kullrigt huvud, förutom vid tubringarnas positioner. Där kommer jag istället att använda M5x20 insexskruvar.
Anledningen är att insexskruvarnas cylindriska skruvskallar kommer att fungera som extra lås för tuben. Tuben kommer att bli tung, cirka 130 kg med alla tillbehör monterade, så man vill inte att tuben ska börja glida i tubringarna när den pekar upp mot zenit. Som jag tidigare nämnt kommer jag inte kunna balansera teleskopet i deklinationsaxeln genom att flytta teleskopet fram och tillbaka i tubringarna. Det beror på att tubens radie inte är konstant längs längdaxeln, vilket i sin tur innebär att det inte finns något behov av att tuben är skjutbar i tubringarna. Istället kommer jag att balansera teleskopet i deklinationsaxeln med hjälp av refraktorn och ett balanseringssystem som består av en skjutbar vikt. Den extra låsningen av tuben kommer att uppnås genom att insexskruvarnas cylindriska skruvskallar fungerar som låskolvar som passar i matchande utborrade hål i tubringarna. På så sätt kommer tuben inte oavsiktligt kunna glida fram eller tillbaka i tubringarna.
För att markera platserna där jag ska borra hål för att fästa tubringarna använde jag en linjelaser. Jag projicerade laserstrålen längs teleskoptuben och markerade de platser där strålen skar varje markering för tubringarna.
Hålen kommer att vara till hjälp när jag ska montera bafflarna i tuben. Då behöver jag bara centrera bafflarna över borrhålen och sedan borra i baffeln, genom borrhålet, och därefter gänga. När det är klart skruvar jag fast bafflarna.
-
14 juli, 2023 kl. 09:34 #5417
Först hade jag tänkt lägga någon form av golv i observatoriet, men ändrade mig sedan. Jag köpte ljusgrå betongfärg och målade på det i två lager. Sedan applicerade jag tre lager klarlack för att förstärka ytan.
Därefter kommer den inre kragen att monteras. Kragen kommer att sträcka sig ungefär halvvägs över fundamentet och fungera som extra skydd mot regn och snö, samtidigt som den säkerställer god ventilation. Dessutom skyddar den inre kragen mot klämskador som kan orsakas av kuggkransen och centreringskonsolernas kugghjul. Den inre kragen ska monteras efter att motor och elektronik är installerad och testkörd.
Rakt fram i bilden syns observatoriets slutare med kuggrälsen i mitten. Till vänster om slutaren syns en del av den ännu omonterade inre kragen. Till höger om slutaren syns motorn och växellådan som används för att rotera observatoriet azimutalt. På bilden syns även ett antal av de bultar som användes för att fästa ihop observatoriets olika delar.
Den här bilden visar observatoriet från en annan vinkel. I mitten av bilden syns observatoriets bakre panel med dörren. I övre delen av bilden syns slutaren, som sträcker sig över zenit, tillsammans med dess kuggräls. På balken, som är monterad mellan observatoriets båda sidor, kommer motor och växellåda för slutaren att monteras.
-
24 juli, 2023 kl. 11:59 #5456
Den återstående monteringsuppgiften, innan installationen av automationen kan påbörjas, är fastsättningen av motorn och växellådan för slutaren. Dessa komponenter anlände förmonterade på en balk som är avsedd att monteras i taket av observatoriet. Bakre delen av motorn ska sedan fästas på en stödbalk som jag redan har monterat.
Monteringen är inte särskilt komplicerad. Balken ska fästas vid tre gängade stänger på vardera sida om slutaren. Det utmanande momentet är dock att lyfta upp balken, som väger cirka 70 kilo, till en höjd av ungefär 4,2 meter.
För att lyfta balken på plats krävdes en portabel luftstyrd lyftanordning och en arbetsställning, samt hjälp av tre personer. Efter cirka en timmes arbete var balken på plats.
Ni observerar kanske att kugghjulet inte ligger an på kuggrälsen, men detta är en medveten åtgärd. Anledningen är att motorn först måste testköras för att säkerställa att den roterar åt rätt håll och att brytarna, vilka är avsedda att detektera slutarens ändläge, fungerar korrekt. Om motorn roterar åt fel håll eller om brytarna inte fungerar som de ska, finns risken att slutaren och/eller kuggrälsen kan skadas eftersom motorn är mycket kraftfull.
När allt har verifierats och funktionstestats ska bultarna skruvas åt maximalt så att kuggen griper tag i kuggrälsen. På höger sida om balken finns brytaren som ska stoppa slutaren när den har nått sin maximala öppning.
-
28 augusti, 2023 kl. 20:44 #5948
I dag levererades bafflar (ej avbildade) , tubringar, dovetailskena, monteringsskena och stödtrussar (ej avbildade) från förteget som omsatt mina AutoCad ritningar till aluminium. Tubringarna och dovetailskena är utskuren i 40 mm aluminium. Bafflar och monteringsskena är utskuren i 10 mm aluminium.
Jag kommer att montera dovetailskenan direkt på monteringens fläns. Centrumhålet är till för kabelgenomföringar ner till monteringens kabelkanal och de små hålen runt centrumhålet är till för att skruva fast dovetailsksenan på flänsen.
De runda hålen på tubringarna är till för att fästa stödtrussar och glidbaren för balansvikten.
På monteringsskenan ska refraktorns tubringar fästas i de lite utdragna hålen. De utdragna hålen möjliggör att tubringarna kan justeras i sidled. Om det behövs justeras i höjdled så kommer jag att använda brickor.
Hålen på monteringsskenan bägge ändar är till för att skruva fast skenan på tubringarna. Skenan ska fästas på de upphöjda delarna som syns klockan 1 på tubringarna. Fästena syns lite dåligt på bilden men dess skuggor syns tydligare.
Nästa steg kommer att vara att montera ihop alla delar för att verifiera att min konstruktion fungerar i praktiken. Om allt passar som det är tänkt kommer jag börja med att fästa bafflarna i teleskopet.
-
2 september, 2023 kl. 21:21 #5986
För att exakt kunna positionera de unika bafflarna inuti tuben blästrade jag siffror på bafflarna. Bilden nedan illustrerar fyra av de totalt åtta bafflarna som skulle installeras i tuben.
Bafflarna konstruerades som jag tidigare nämnt med hjälp av en laserskanning av tuben. Eftersom laserskanningen av tubens yta gav information om dess ytterdiameter, krävdes skalning av tvärsnitten för att matcha tubens innerdiameter. Denna metod antog att tubens insida var en spegelbild av utsidan, ett approximativ antagande som naturligtvis krävde verifiering innan montering. Den mest avvikande skillnaden noterades av förklarliga skäl vid svetsförbanden på tuben. Tuben hade svetsats från utsidan vilket har skapat en utbuktning på tubens yttre yta. Inversen gällde för insidan av tuben. Jag tog bort utbuktningarna från bafflarna med en vinkelslip.
Efter borttagning av utbuktningarna kontrollerade jag passformen genom en provmontering. Justeringar med vinkelslipen gjordes sedan vid behov för att säkerställa en optimal passform.
Positionerna för bafflarnas borrhål hade jag tidigare markerat. För att underlätta borrningen använde jag en körnare. Med ett 7 mm borr borrade jag åtta jämt fördelade hål runt om tuben för varje baffel. Efter detta centrerades baffeln över samtliga hål.
För att göra bafflarna gängningsbara, användes ett 5 mm borr som jag borrade cirka 20 mm in i baffeln. Därefter bytte jag till en gängtapp för gängskärning. Jag applicerades gängolja för smörjning och minskad friktion för att säkerställa en så pass smidig och skadefri gängning som möjligt.
Efter att alla hål i baffeln var gängade, skruvade jag fast bafflarna med maskinskruvar av typen K6S med kullrigt huvud.
Här har jag skruvat fast baffel 2 som är monterad 1178 mm från tubens bakkant. Baffel 0 är den första baffeln och den utgör nolläget, dvs baffeln är monterad i början på tuben.
Bilden nedan visar baffel 0, 1 och 2 efter montering. Baffel nummer 3, som ligger på snedden något längre in i tuben ska justeras och centreras över sina respektive borrhål. Monteringen av baffel nummer 0, 1 och 2 tog i genomsnitt en timme vardera, från den första passningen till att baffeln var fastsatt i tuben.
Jag noterade att med endast tre bafflar monterade har tubens böjmotstånd märkbart förbättrats. När alla åtta bafflar är på plats, förväntas förstärkning förhoppningsvis minska risken för materialdeformation genom att tubens totala böjmotstånd ökat. Genom detta hoppas jag säkerställa att optikens kollimering bibehålls när tuben riktas i olika elevationsvinklar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem
svar av Hans Bengtsson
-
NGC 7822
tråd av Petter Åström
-
M76 den lilla Hantelnebulosan
tråd av wimvb
-
Titanpassager
svar av PeterR
-
Jupiter och Europa 241123
svar av PeterR
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
V1144 Ori
svar av Gustav Holmberg
-
AT2024wqf
svar av Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 165 st
Senaste 7 dagarna: 1814 st
Senaste 30 dagarna: 9291 st