Teleskopträff Beddinge (Datum: 26 april, reservdag 27:e)
- Detta ämne har 29 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 25-04-26 12:16 av
Olle Eriksson.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2025 kl. 10:59 #11826
Jag kommer och är lätt flexibel gällande dag. Vi ses på pizzerian.
Magnus
-
24 april, 2025 kl. 13:29 #11830
Jag åker ner till mitt obs i Beddingestrand i morgon och är där några dagar.
Enligt https://maps.meteo.pl/ (som jag brukar lita mest på, um4 km, clouds and precipitation) så ser det lite tveksamt ut på fredag, lite bättre på lördag och helt klart på söndag men det är bara prognoser…
Föreslår att vi efter pizzan tar en kort tur bort till plats 2 (5 minuters körväg så 15 min tor med enkel inspektion) så att ni på plats kan göra er en uppfattning innan vi kör till plats 1. Jag följer med dit men kör sen tillbaka till mitt obs.
De som vill kan naturligtvis också komma förbi och titta i min rcos 16″ under kvällen/natten (0725 777910).
/Håkan
-
24 april, 2025 kl. 14:34 #11831
Ja du, det ser kanske inte givet ut för fredagen. Vi kan väl hålla koll och skriva här under morgondagen så tar vi ett nytt beslut då om vi ska avvakta till lördagen. Min plan är att ha grejerna i bilen och ge mig ut fler kvällar under helgen om det blir bra förhållanden.
-
24 april, 2025 kl. 14:54 #11834
Stamgäster på pizzerian efter den här helgen 🙂
Jag gör som du Olle, grejerna redo för utryckning inom 15 min.
Magnus
-
25 april, 2025 kl. 11:13 #11843
Det ser väl ut som att vi bör sikta på lördag istället pga vädret, så jag har uppdaterat datumet till imorgon lördag den 26:e. Ses på pizzerian vid 18.30 på lördag istället.
Jag vet inte om man bör boka plats på pizzerian, men om de som tänker dyka upp för den svarar här så kan jag lägga en bokning.
Jag tolkar det som att Magnus, och Håkan kommer till pizzerian. Tänker även Johan, Fredrik, och Mikael äta så jag ska boka för er?-
25 april, 2025 kl. 13:04 #11848
Vädret ser toppen ut för lördan men det krockar tyvärr med ett kvällsengagemang. Om det inte blir för sent och orken inte tryter kanske jag ansluter under natten.
Jag får passa på i natt och tänker försöka fånga M87:s jet visuellt med 52-an.
-
-
25 april, 2025 kl. 12:02 #11844
Jag har varit inställd på ikväll fredag. Jag kommer hem sent imorgon lördag men dyker säkert upp senare. /Mikael
-
25 april, 2025 kl. 12:37 #11845
Jag kommer naturligtvis. Det är fortfarande lågsäsong så jag tror inte det behövs någon bokning men jag vet inte hur mycket av lokalen de håller uppvärmt så boka du för säkerhets skull.
Eftersom det är mest aktuell för fältobservationer så undrar jag om någon har tittat på
Jag har beställt en men det är några veckors leveranstid så jag kan inte dema den men diskuterar gärna när vi äter pizza.
/Håkan
-
25 april, 2025 kl. 14:24 #11853
Jag hoppas att jag inte tog ett “beslut” som ni inte håller med om angående vädret. Allra helst hade jag velat att gruppen tillsammans kunde diskutera sig fram till huruvida man ska satsa på kvällen eller inte här på forumet, men jag vet inte om det är realistiskt att vänta in allas åsikter, hur vet man när alla har fått säga sitt, och hur sent inpå tycker vi att man vill ha ett beslut osv.
M87’s jet lät som ett superintressant mål. Vi är kanske fler som har trott att man tittade på den och blivit lurade av de där närliggande svagare galaxerna som finns där och ser ut som en jet för ett mindre teleskop (om jag kommer ihåg det rätt).
PiFinder lät väldigt intressant tycker jag. Jag funderar på vilken upplösning / precision den kan tänkas ha. Väldigt liten skärm ser det ut att vara dock. 🙂
Olle
-
25 april, 2025 kl. 14:28 #11854
Hej!
Jag kommer imorgon! Med ett litet teleskop (kanske ett till). Få se om det går att se M87 med det.
Vi ses på pizzerian!
Magnus
-
25 april, 2025 kl. 16:31 #11861
Det var helt klart härnere för någon timme sen men nu börjar fronten trycka ner en del moln (dock inga tunga regnmoln). Om det kommer mer eller de skingras till kvällen är svårt att säga. Om någon funderar på att köra ner för att obsa redan ikväll så kan ni rimga mig och få en statusrapport (numret finns tidigare i tråden).
Enligt de danska forumet så krävs det minst en 20″ för att se jetten (ca 20″). Bästa förstoring 500-700ggr. Det som krävs är framförallt bra seeing med långsamma rörelser i luftlagren. Jag tänkte inviga min nya 5mm nagler (ger 720ggr på min 16″are) med att göra ett försök på den ikväll eller i morgon.
Om man ska göra en finder som är obetydligt större än ett rpi-kort så blir det inte så stor skärm (måste få plats till knapparna också). När man använder den så är det primärt att ge riktning och avstånd. För fokus och aligment så är det kraftigt förstorat. RPi kameran ser ca 10grader av himmeln och sen skalar den bort det mesta och bara visar det fönster som aligmenten ger centrum av. Har beställt batterivarianten som jag tänkte ha till man 12″ dob. Den ska klara 4-5 timmar och vill man förlänga det så kan man alltid koppa in en liten usb-powerbank. Återkommer med en liten review när jag fått och testat den.
/Håkan
-
25 april, 2025 kl. 17:14 #11863
Skulle vara kul om vi kunde se jetten!
-
26 april, 2025 kl. 09:01 #11864
-
26 april, 2025 kl. 11:45 #11867
Hej!
Dum fråga: vilken pizzeria pratar vi om?
Magnus
-
26 april, 2025 kl. 12:16 #11872
Beddinge Restaurang och Pizzeria (https://maps.app.goo.gl/wFL4ws1JjTPMmFhTA)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Rho Ophiuchi-nebulosan
svar av
Fredrik Silow
-
Lyriderna 2025
svar av
Hans Bengtsson
-
U Gem
svar av