Spektrometerbygge StarEx Del 1 Nina-dator
Etiketter: NUC
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 24-12-22 14:19 av zmannen.
-
FörfattareInlägg
-
22 december, 2024 kl. 14:19 #10612
Räknar väl med att det här projektet kommer att ta tid. Men nu är ändå spaden satt i jorden. Inköp av styrdator för NINA bev det första som hände.
Det blev en ASUS Nuc i3, lite overkill men å andra sidan kanske kommunikationen kommer att vara stabilare.Problem, alltid några men lösbart denna gång:
1/ Laddar Windows 10, får inte kontakt med WiFi eller Eth, inga drivrutiner i startfilen
2/ Provar glatt Windows 11 men samma resultat bara lite tydligare, kommer inte ens förbi första steget i installationen, kräver kontakt med MS för att ladda in drivrutiner….
3/ Går tillbaka till Windows 10, vilket ändå är min tanke att ha som plattform, försöker ladda på Asus drivrutinpaket. Då blir det stopp igen, behöver kontakt med MS.
4/ LÖSNING – Sätter på en USB-C dongle med eth-port. Ansluter och får kontakt med lokalt nät.
5/ Drivrutiner mm kommer på plats
6/ Aktivera Win 10 med instruktioner på easeus.com https://www.easeus.com/computer-instruction/activate-windows-10-for-free-permanently.html (Detta är helt lagligt och är inget “hack”. Man slipper Nag-ikonen om att aktivera)
7/ Installera TightVNC https://www.tightvnc.com/download.php på Nuc:en
8/ Installera RealVNC Viewer på din “huvuddator”Jag har nu börjat att ladda på allt som ska till för NINA innan jag tar nästa steg och flyttar Nuc:en till teleskopet och ser om jag får kontakt med det jag har under tiden som jag väntar på leverans av optik och3D printad StarEx från frankrike.
I understand the size of a nano meter (1*10e-9 meters) but have a hard time phantom a billion light years (9*10e+24 meter).
- Detta ämne redigerades för 7 timmar av zmannen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Gjorde EQ6 adapter till piren
tråd av zmannen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Magnus Larsson
-
NGC2174 i Orion
svar av Ivar Hamberg
-
SH2-155 Cave Nebula