Spektrometerbygge StarEx Del 1 Nina-dator
Tagged: Spekroskopi
- This topic has 2 replies, 1 voice, and was last updated 24-12-30 19:31 by zmannen.
-
AuthorPosts
-
22 december, 2024 at 14:19 #10612
Räknar väl med att det här projektet kommer att ta tid. Men nu är ändå spaden satt i jorden. Inköp av styrdator för NINA bev det första som hände.
Det blev en ASUS Nuc i3, lite overkill men å andra sidan kanske kommunikationen kommer att vara stabilare.Problem, alltid några men lösbart denna gång:
1/ Laddar Windows 10, får inte kontakt med WiFi eller Eth, inga drivrutiner i startfilen
2/ Provar glatt Windows 11 men samma resultat bara lite tydligare, kommer inte ens förbi första steget i installationen, kräver kontakt med MS för att ladda in drivrutiner….
3/ Går tillbaka till Windows 10, vilket ändå är min tanke att ha som plattform, försöker ladda på Asus drivrutinpaket. Då blir det stopp igen, behöver kontakt med MS.
4/ LÖSNING – Sätter på en USB-C dongle med eth-port. Ansluter och får kontakt med lokalt nät.
5/ Drivrutiner mm kommer på plats
6/ Aktivera Win 10 med instruktioner på easeus.com https://www.easeus.com/computer-instruction/activate-windows-10-for-free-permanently.html (Detta är helt lagligt och är inget “hack”. Man slipper Nag-ikonen om att aktivera)
7/ Installera TightVNC https://www.tightvnc.com/download.php på Nuc:en
8/ Installera RealVNC Viewer på din “huvuddator”Jag har nu börjat att ladda på allt som ska till för NINA innan jag tar nästa steg och flyttar Nuc:en till teleskopet och ser om jag får kontakt med det jag har under tiden som jag väntar på leverans av optik och3D printad StarEx från frankrike.
I understand the size of a nano meter (1*10e-9 meters) but have a hard time phantom a billion light years (9*10e+24 meter).
- This topic was modified 1 month ago by zmannen.
-
29 december, 2024 at 21:47 #10695
Installerat SpectINTI 2 på datorn.
Provat några testfiler och det blir resultat. Christian Buils testfiler fanns i zipfilen jag laddade ner.
Nu kan jag ägna mig åt att försöka lära mig göra det med nytt data som jag laddar ner från typ BeSS
Skriva configfiler…. är det som verkar vara ett nytt hantverk att komma underfund med.
I understand the size of a nano meter (1*10e-9 meters) but have a hard time phantom a billion light years (9*10e+24 meter).
-
30 december, 2024 at 19:31 #10699
Känns ju lite trist att montera ner det som fungerat väl nu i typ två år. Men teleskopet kommer att få ett bättre liv med spektroskopi som huvudsyfte. Jag blev ändå förvånad av hur många sladdar som jag lyckats gömma innanför spiralplasten.
De hembyggda daggvärmarna har gått bra 23 ohm på den stora till WO Megrez90 och 30 ohm på den lilla till guideteleskopet. Yogamatta med värmetråd mellan lager av bakdukar i silicon till ugnen.
Om någon vill se närmare på dem kan jag lägga upp några extra bilder.Nu är allt nedplockat för att byggas om på nytt.
Montering av styrdator med får bli nästa steg. Träna lite med NINA och monteringen, guideteleskopet ska ju nu bli riktning och positionering. Undrar om det räcker, är bygget jag haft tillräckligt stumt? Vilken positioneringsnogrannhet kan jag räkna med? Ja en massa frågor att skaffa svar på.Blir att undersöka en klar natt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
16″ Dobson teleskop
tråd av MartinElfstrom
-
ngc 2634
svar av Hans Bengtsson
-
Io passerar Jupiter (film)
tråd av Bengt Ask
-
Jupiter