Snabbt filament på Solen i Ha
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 22-10-09 10:46 av Peter Folkesson.
-
FörfattareInlägg
-
6 oktober, 2022 kl. 02:25 #1792
Jag fotograferade solen den 4:e oktober i Ha för att få till en mosaik (kameran täcker inte hela soleytan).
När jag blinkade några av bilderna mot varandra upptäckte jag att det var ett extremt snabbt flöde i ett av filamenten.
När jag såg dagens SpaceWeather https://www.spaceweather.com/archive.php?view=1&day=05&month=10&year=2022 förstod jag att det var samma filament som SOHO hade fångat.
Här finns SOHOs animation som spänner över 3 timmar
https://www.spaceweather.com/images2022/04oct22/southernfilament.gifBildens bredd motsvarar ca 52 jordklot sida vid sida och animationen visar endast 4 minuters förlopp.
/*Peter R
-
6 oktober, 2022 kl. 02:29 #1793
Det gick tydligen inte att få med min animation vare sig som gif eller mov så jag hänvisar till min länk på SpaceWeather:
https://spaceweathergallery.com/indiv_upload.php?upload_id=189078
-
6 oktober, 2022 kl. 21:02 #1800
Hej Peter, vilken cool animation! Om du länkar till själva bilden istället för sidan så dyker den upp i flödet:
Man kan även använda “Upload Attachments” och peka ut bilden efter att den är uppladdad (då länken till den skapats). Då bibehålls även bilden oförändrad vilket inte sker om man använder knappen intill Källa i texteditorns “Infoga bild”, se nedan:
Det går alltså bra att klistra in internet-länken till bilden vid Källa.
- Det här svaret redigerades för 2 år av Peter Folkesson.
- Det här svaret redigerades för 2 år av Peter Folkesson.
-
7 oktober, 2022 kl. 01:32 #1813
Tack Peter.
Nu har jag lyckats lägga upp posten “Solen i vitt ljus och Ha” genom att använda knappen intill Källa och länka till bildadressen på SpaceWeather där jag la upp den tidigare idag.
Men jag hade föredragit att lägga upp animationen under “Astrofotografering” men den går inte att ladda upp från min hårddisk, vare sig som gif eller mov. Jag får felmeddelandet att filen “xxxxxx” inte laddades upp och att det inte är godkända filformat men det är ju samma filformat som jag länkar till på SpaceWeather så jag förstår inte vad som är fel.
/*Peter R
-
9 oktober, 2022 kl. 10:46 #1819
Snyggt! Nu går det att ladda upp även gif-bilder till galleriet. Dessutom så läggs bilderna som laddas upp till galleriet hädanefter nu också automatiskt in överst i det skapade inlägget vilket innebär att gif-animationer kan visas direkt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro