Öland
- Detta ämne har 10 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-08-20 00:01 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2023 kl. 12:50 #5589
Anlände till södra Öland på Söndag kväll.
Vi är 5 st i truppen av 9 st som äger ett Dobson visuellt 76 cm teleskop.
Iden var väl först att att åka ner utan teleskopet i år ( det var ju nere 2022 ) men jag kom på att ska vi ändå ner så bör vi genomföra jobbet att ta ner den, för det är ändå en highlight för året ( ofta bra himmel och skönt väder och kul med träff )
Förra året hade vi ju extremt fint väder även om nätterna var i delvis moln och hos flera sen var känslan att det ’inte värt jobbet’.
Jag var nära åka på OSP men sedan bestämdes det att vi gör jobbet med ta ner det.
Hade man ex haft teleskopet som helt portabelt och i ett garage hade man backat upp med vagn, SUV, pick-up och vinschat upp det antingen komplett eller tagit bort trussar/UTA ( så gör ju de flesta i världen som har typ 30 tummare ) och att montera dessa delar tar typ 10 minuter, men nu står teleskopet så till det är ett 4 mans jobb att ta ner det till en bil i delar och sedan ska kärra hyras och allt ska planeras in osv.
Eftersom flera delägare inte är med ska detta jobb göras enl ett ’schema’ att säkra teleskopet kommer hem helt sas.
Det blir ett skapligt projekt i flera steg.
Är det värt det ex 1 gång per år ( ja ) men inte självklart då det ska teamas upp.
Sedan är ju träffen på borgens parkering men vi har det strax söder och det går givetvis flytta det komplett i kärran upp.
Men 2 nätter har vi offrat västerut för en vägg men det har varit värt det pga snålblåsten.
Det har varit 2 nättrer typ Ok fast det är dis en bra bit upp ( ev 25-30 grader ) och ca SQM 21.5 rakt upp. Men det har varit Ok men men inte rätta trycket. Men allt obsbarhet får ju anses som helt Ok !
Natten mot Måndag stannade vi ute till ca kl 2 men igår ca kl 3.
Det gick inte se galaxen NGC 459 ( körde fast på den på LaPalma med 20” ) och Andomedas parachute är det 3 st kompononeter men enkelt att se den som 1 del i lågförstoring men jag tog bort koma korektören och testade DeLite 7 mm ( bra och lite glas 62 graders ) och Ethos både 4.7 och 3.7 mm men kunde man se objektet utdragen ( ev ) min erfarenhet glasen är så bra så det hjälper sällan ( aldrig ) med ta bort Paracorren eller köra DeLite.
Men eye candy som Veil är extremt fint och såg Firefox och på slutet Stefans men då var det dis.
En del objekt i Sagittarius men de flesta i dis.
Det nämns om regn i morse och regn nu ( SMHI ) men nu kl 12 på dan fint ( nåt regn kom ej ) men resten av veckan ser dyster ut, men kan det bli obsbart ?
Om mest regn pyser jag hemmåt tror jag.Var på kaffe i Gröndalen och fint men tunga moln kom in men inget regn ( natten sägs vara i moln )
-Har med mig lite delar till salu.
Cat Eye pro kollimerings kit
TV ny Powermate x2
TV Ethos 3.7
TV Ethos 4.
TV Delite 7
TV 2” ny smartphone adapter mot okular
Rochi test okular ( bra kvalitet ) 1.25”
10 st keramiklager för spegelcell 22x8xB7
Interstellarium field edition ( ny )
Astroystems sekundär värmare 3” ny
Fältkikare Bushnell Legend M 42/8- Detta ämne redigerades för 1 år av Hakann.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hakann.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hakann.
Attachments:
-
15 augusti, 2023 kl. 19:52 #5597
Kul att höra att ni tar er tiden och gör jobbet och tar med den stora pjäsen. Jag är djupt tacksam att jag förra året fick möjligheten att uppleva skönheten i stjärnhimlen genom detta imponerande teleskop.
Jag har varit ute två gånger i veckan och det har väl inte varit perfekt men ändå kul att få uppleva nattens mörker och himlen igen. Klart bättre österut än väster.
När det gäller vädret och den gula varningen om +50mm regn och det kom några droppar på förmiddagen i Kalmar och inget på ön typ. Genom åren har man insett att väderprognoserna är fel 99/100 på Öland/Kalmar om det kommer västerifrån. Särskilt vid stora utlovade regnmängder då vi oftast vara tacksamma om det ens kommer några droppar.
Framåt ser onsdag till torsdag riktigt lovande ut. Prognoser säger ev moln efter midnatt men det kommer västerifrån och blir antagligen inte så mkt med det. Däremot sen framåt helgen väder det och kommer från öster och just idag, ser det inte helt lovande ut tyvärr.
-
16 augusti, 2023 kl. 01:34 #5598
Jo prognosen visade fel idag ( Tisdag ) men även om natten visade moln satsade vi på ta ur teleskopet ur vagnen men det kom extrem dis in, så nya tag i morgon ( ser lovande ut då )
Jag noterade spegeln är rejält smutsig och vi har resonerat om att coatade om den, då i ren aluminium. Den är nu enhanched coatad så Lockwood sa det funkar +10 år ( viljet det gått nu ) men det klarar nog längre än så med om det står innomhus, men teleskopet har varit ’ute’ nu i 10 år. Men hur mycket det påverkar är svårt sia om. En enhached coating i USA kostar nog ett par tusen USD men ska ex Spectrum Thin Films göra det ligger det nog på över 15 tusen USD ( silver enhached nära 99 % ) Jag tittade i ägarens egen Kennedy 28” f/4 på Stellafane 2016 och då var den helt nycoatad och jag glömmer inte Cat Eye i den. Lockwood sa det är extremt fina jobb men få inom visuella hobbyn betalar detta givetvis. Det som Oregon snubbarna gör nu med bra renome är klassisk ’spray’ silvering vilket gör extra ’sting’ påstås det men silveringen görs i garaget till några hundringar men håller max nåt år om man har den innomhus men oavsett gäller det 1 gång per år. Läs om detta på Bartles sida eller Howards och det finns på CN med. Men kritiken finns också, men man bör nog se innan man avfärdar f/2.6 eller silvering med Ethos okular. Jag har ju obsat i Howard’s 28’a med silver.
Hans nya 30” f/2.6 med NV fick stående beröm nu på OSP. Se bild på 28’an med silver.Men utan bra himmel spelar inget instrument/coating etc nån roll..
Bild på Spectrum’s Kennedy.
http://spectrumthinfilms.com/stf/
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Attachments:
-
16 augusti, 2023 kl. 15:56 #5606
-
17 augusti, 2023 kl. 03:57 #5642
Bra natt och obs till kl 03.30 och ca SQM 21.3 fast med ’rejäl’ fukt i luften men ingen dagg och ingen vind samt inga långkallingar behövdes.
Men inte ’jet-black’ och inte en ”riktigt” klar himmel och seeingen halvdålig men det funkade bra på många objekt. Men svårt uppskatta men vi körde nog ett 30-tal objekt i 76’an.
Roligt var äntligen se NGC 459 som stod hyffsat till vid ca kl 01 så la jag in den med 14 mm Nikon HV ( ca 225x ) och såg galaxen direkt faktiskt, men sa inget ( blev lite överaskad.. ) men visade Claes referenserna och han såg den direkt och det var inte ett problem för nån på platsen. Så tänkt vad enkelt det kan bli ( 4 timmar på LaPalma med 21.6 och 20” och inget fanns där. Nu ska det sägas att galaxen var svag. Så kräver den + 20 tum ?En annan rolig behållning var M13 och M27 i Kurts bino med Ethos 13 mm ( manifikt fält ) så äntligen fick jag se in i den. En mycket fin ton i det instrumentet ( nothing beats a bino ) och lätt justera in dessutom.
Attachments:
-
17 augusti, 2023 kl. 12:42 #5653
Kul att du till slut fick se NGC 459!
Under goda förhållanden går den definitivt att skönja med en 14-tummare. Vi vet ju att den upptäcktes (vilket är betydligt svårare) av William Herschel med 18.7 tum. Och med tanke på att han använde speculum, så kan det teleskopet inte ha motsvarat mer än 14 tum med modern beläggning. På flera ställen hävdas ca 12 tum, men jag tror snarare på 14 tum när man ser på vad han kunde se och inte kunde se.
Men vad som är synbart och inte synbart beror förstås på en lång rad olika omständigheter.
-
17 augusti, 2023 kl. 21:58 #5654
Jag hade tänkt testa 459’an i både 12 och 15 och 17” i natt men vädret satte stopp.
Det ser dystert ut de 2 nätterna som kommer men vi får se. Ovädren verkar hålla i sig men under dagen var det fint ute. Så man får se det som mera socialt än observering.
Rätt intressant idag på föredraget om ljussvaga planetarier fotade av en Engelska amatör.
I morgon tänkte jag åka checka av lite kikare och den nya EL Swarren ( mest för skojs skull ) Jag har ju haft 3 st EL kikare men sålt dom för de konkurrerat med min Zeiss 2060S. Svårt för det bästa idag på marknaden att nå den tonen den kikaren har i natten. Sen är 20X och 50 mm bra för astronomi även om jag blev varnad om 20X ( jag har den mest på tripod, ett Gitzo serie 5 )
-
18 augusti, 2023 kl. 11:00 #5658
Det där med synbarheten hos deep-sky-objekt är en rätt komplex historia.
När jag var som mest aktiv som variabelobservatör för 30 år sedan hände det rätt ofta att jag (utanför protokollet) tog en titt på NGC-objekt, speciellt sådana som låg nära variabler jag obsade.
Och det som överraskade mig var att jag ibland utan problem kunde se ett deep-sky-objekt som jag tidigare inte sett skymten av, trots att förhållandena var mycket likartade vad gäller gränsmagnitud och annat. Så det är rätt svårt att förutsäga när och om man kan skönja svaga deep-sky, åtminstone tycker jag det. De som har mera erfarenhet än jag av just DSO har förstås bättre koll.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
18 augusti, 2023 kl. 12:39 #5660
Hans.
Jo det verkar vara så på DS, och nu sa flera av oss att olika delar av himlen hade olika synbarhet ( alltså riktat mot de bra områderna ) och jag blev förundrad varför vissa DS objekt funkade väldigt bra och andra mindre bra. Himlens kvalitet anser jag inte var direkt bra ( vill inte klaga de bra nätterna här och jag tar dimman upp 25 grader som Ok ) men mörkret var inte riktigt bra ( SQM-21.3 ) alltså på gränsen och det måste ha varit fukt döruppe ( inte på backen )
Jag vet när det blir ’inc black’ i okularet och stjärnorna får en lyster ( så blev det inte nu ) men ändå kom vissa objekt upp Ok.
-Men kan man obsa och har 21.1 och ser vintergatan ’får’ man inte klaga.Det är 2 nätter kvar (?) sedan ev Mariestad och obs i 76’an i höst sedan LaPalma i December igen. Har resor på G, vet ej om USA eclipsen 2024, Texas SP alt Oregon SP eller om Namibia nästa vår/sommar/höst.
-
19 augusti, 2023 kl. 08:48 #5664
Det blev inget obs av igår vilket var väl väntat och det ser lika ut ikväll tyvärr. Blåsigt och kallt dessutom. Hobbyn är tuff men vi fick en hyffsat bra natt i alla fall, ev sett 3 nätter men jag räknar en natt av dom. Så efter 2 år på raken nu med negativt resultat tror jag ingen i ägargruppen på 76’an vill kosta på sig jobbet ta ner den igen. Den kommer säker ner igen om säg 5 år men vi får se. Jag har ju min del till salu sas av flera orsaker. En av orsakerna är jag vill påbörja ett nytt projekt som jag hade tänkt från början ( sedan 2014 ) om 36”. Men iden på den är väl LaPalma och väl klar är Svenskt astro folk välkomna ner. Tjock Zerodur plano och f/4.
-
20 augusti, 2023 kl. 00:01 #5685
Det såg lovande ut under dagen och på eftm när en del av oss åt på kvarnen i solen. Men kort efter sen mot östra sidan kom man in i en dimma som sedan varade. Vi planerade ju ta upp 76’an till borgen och rekade vid 9 tiden men ingen var ju där då givetvis så vi packade istället ihop. Men bra vi kom ner före träffen så vi hade kan man ju säga 3 nätter ändå varav en väldigt lyckad och jag hoppas flera fick glädjen av teleskopet. Men det sociala är också viktigt och sen det blev några dagars semester. Så jag ser ändå jobbet att ta ner teleskopet som positivt.
-Så det får avsluta tråden och nästa blir Mariestad då utan 76’an.
Jag kommer givetvis åka till Öland igen nästa år.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem