Nattlysande moln över Stockholm
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 24-07-30 11:55 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
13 juli, 2024 kl. 03:11 #8799
Det här var min andra observation av nattlysande moln i år och de var otroligt ljusa.
Jag har stitchat ihop 2 st fisheyebilder vilket ger ett panorama på ca 220°. Längst till höger syns Saturnus som är på väg uppObjekt: Nattlysande moln
Objekttyp: Nattlysande moln
Teleskop/objektiv: 8-15 fisheyezoom
Montering: fotostativ
Kamera: Canon Eos5D Mk4
Plats: Kungsholmen / Stockholm
Mjukvara: Photoshop, PTGui Pro.
Fotograf: Peter R
Lokalförening: Uppsala AmatörAstronomer (UAA)
Datum (UT): 2024-07-12 UT
Tid (UT): 23:00 UT
Exponeringstid: Olika
Autoguidning: NejAttachments:
-
16 juli, 2024 kl. 09:39 #8829
Fantastisk bild, Peter!
Vilken intensitet molnen hade, kul. Tack för din bild. 😀
Katarina Art
-
20 juli, 2024 kl. 16:24 #8861
Tack Katarina,
Ja, de var verkligen intensiva och jag har nog aldrig upplevt en så tydlig övre kant på dem 🤔
-
21 juli, 2024 kl. 07:37 #8873
Det var ganska fina nattlysande moln inatt. Jag hade med 25×100-kikare planerat att observera komet 13P/Olbers som nu befinner sig i Lilla Lejonet men det blev inget av. NLC åt det hållet var alldeles för ljusstarkt! Molnen förstörde sikten. Natten den 19/20 juli syntes inga nattlysande moln alls så deras förekomst varierar kraftigt natt till natt. Finns det prognoser för deras framträdanden som det finns för t.ex. norrsken?
/Timo K
-
21 juli, 2024 kl. 11:23 #8881
När det gäller NLC brukar jag trots en del variationer från natt till natt utgå från persistensen: om det fanns NLC förra natten så är sannolikheten stor att de finns där även nästa natt. Några exakta prognoser finns knappast att tillgå, man får ta en titt om man orkar hålla sig vaken…
Även från Göteborg syntes fina NLC den gångna natten (20-21 juli). Men jag har sett starkare ett par gånger under de senaste veckorna. Faktiskt har jag sett NLC varje gång jag kollat hittills den här månaden (tror det är 5 gånger, det är inget jag antecknar).
Det har aldrig hänt mig att jag inte kunnat göra astronomiska obsar pga NLC, däremot hände det en gång pga norrsken.
- Det här svaret redigerades för 4 månader sedan av Hans Bengtsson.
-
30 juli, 2024 kl. 10:24 #8962
-
30 juli, 2024 kl. 10:48 #8963
Lite synd bara att hon blandade ihop meteoroider (som det handlar om när det gäller NLC-frågor) med meteoriter (meteoroider som nått ner till mörka banan) och meteorer (själva ljusskenet från meteoroider). Tre olika saker.
-
30 juli, 2024 kl. 10:51 #8964
-
-
30 juli, 2024 kl. 11:55 #8968
Ja det var bra i övrigt. Man ska komma ihåg att meteorastronomi ligger utanför de flesta meteorologers bekvämlighetszon, det blir ofta fel i terminologin. Det blev det förresten även när en yrkesastronom uttalade sig på TV angående ”meteoritsvärmen” Perseiderna, jag tror det var förra året! Meteorastronomin är relativt obekant även för de flesta astronomer, liksom för Rymdstyrelsen.
Nedan ges den terminologi som bestämts av IAU.
- Det här svaret redigerades för 3 månader av Hans Bengtsson.
- Det här svaret redigerades för 3 månader av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro