Reply To: Två teleskop ska bli ett
I dag levererades bafflar (ej avbildade) , tubringar, dovetailskena, monteringsskena och stödtrussar (ej avbildade) från förteget som omsatt mina AutoCad ritningar till aluminium. Tubringarna och dovetailskena är utskuren i 40 mm aluminium. Bafflar och monteringsskena är utskuren i 10 mm aluminium.
Jag kommer att montera dovetailskenan direkt på monteringens fläns. Centrumhålet är till för kabelgenomföringar ner till monteringens kabelkanal och de små hålen runt centrumhålet är till för att skruva fast dovetailsksenan på flänsen.
De runda hålen på tubringarna är till för att fästa stödtrussar och glidbaren för balansvikten.
På monteringsskenan ska refraktorns tubringar fästas i de lite utdragna hålen. De utdragna hålen möjliggör att tubringarna kan justeras i sidled. Om det behövs justeras i höjdled så kommer jag att använda brickor.
Hålen på monteringsskenan bägge ändar är till för att skruva fast skenan på tubringarna. Skenan ska fästas på de upphöjda delarna som syns klockan 1 på tubringarna. Fästena syns lite dåligt på bilden men dess skuggor syns tydligare.
Nästa steg kommer att vara att montera ihop alla delar för att verifiera att min konstruktion fungerar i praktiken. Om allt passar som det är tänkt kommer jag börja med att fästa bafflarna i teleskopet.
Senaste inläggen
-
887 Alinda
svar av Hans Bengtsson
-
Zwo Asiar Plus
tråd av Rikard Österman
-
Venus genom UV och IR filter
tråd av Hans H
-
Algol-stjärnan MP Cam