Svar till: Öland
Jo prognosen visade fel idag ( Tisdag ) men även om natten visade moln satsade vi på ta ur teleskopet ur vagnen men det kom extrem dis in, så nya tag i morgon ( ser lovande ut då )
Jag noterade spegeln är rejält smutsig och vi har resonerat om att coatade om den, då i ren aluminium. Den är nu enhanched coatad så Lockwood sa det funkar +10 år ( viljet det gått nu ) men det klarar nog längre än så med om det står innomhus, men teleskopet har varit ’ute’ nu i 10 år. Men hur mycket det påverkar är svårt sia om. En enhached coating i USA kostar nog ett par tusen USD men ska ex Spectrum Thin Films göra det ligger det nog på över 15 tusen USD ( silver enhached nära 99 % ) Jag tittade i ägarens egen Kennedy 28” f/4 på Stellafane 2016 och då var den helt nycoatad och jag glömmer inte Cat Eye i den. Lockwood sa det är extremt fina jobb men få inom visuella hobbyn betalar detta givetvis. Det som Oregon snubbarna gör nu med bra renome är klassisk ’spray’ silvering vilket gör extra ’sting’ påstås det men silveringen görs i garaget till några hundringar men håller max nåt år om man har den innomhus men oavsett gäller det 1 gång per år. Läs om detta på Bartles sida eller Howards och det finns på CN med. Men kritiken finns också, men man bör nog se innan man avfärdar f/2.6 eller silvering med Ethos okular. Jag har ju obsat i Howard’s 28’a med silver.
Hans nya 30” f/2.6 med NV fick stående beröm nu på OSP. Se bild på 28’an med silver.
Men utan bra himmel spelar inget instrument/coating etc nån roll..
Bild på Spectrum’s Kennedy.
http://spectrumthinfilms.com/stf/
- Det här svaret redigerades för 1 år sedan av Hakann.
Attachments:
Senaste inläggen
-
Blinking Planetary Nebula
svar av Datarolf
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-