Svar till: Två teleskop ska bli ett
Forum › Allmän amatörastronomi › Observatorier › Två teleskop ska bli ett › Svar till: Två teleskop ska bli ett
Nu var det dags att permanenta fundamentet. Jag började med att borra hålen för ankarbultarna som skulle hålla fast fundamentets bas.
Innan jag placerade ut det första lagret så lade jag ut syllpapp för att förhindra fukt från att vandra från betongplattan upp till det tryckimpregnerade virket vilket skulle kunna orsaka röta och mögel i framtiden. Jag vek upp syllpappen på sidan av det tryckimpregnerade virket och fäste med pappspik.
Efter att ha noggrant placerat det första lagret av fundamentet fäste jag varje fundament med två ankarbultar i varje del. För att skruvskallarna inte skulle vara i vägen för nästa lager försänkte jag borrhålen.
Jag fäste det andra lagret på det första lagret med franska träskruvar. Här försänkte jag också borrhålen så att skruvskallarna inte skulle komma i vägen för nästa lager.
När alla lager var monterade, tätade jag skarvarna med SikaHyflex-402, vilket är en elastisk fogmassa som förblir elastisk även i låga temperaturer.
När allt var klart strök jag över fundamentet med en vattenburen olja som är särskilt framtagen för tryckimpregnerade träslag utomhus.
Nu är observatoriets fundament klart. Nästa steg blir att börja montera observatoriet.
-
Det här svaret redigerades för 3 månader av
joan02.
Senaste inläggen
-
Ang ljusföroreningar
tråd av
Hakann
-
36″ Dobson
svar av
Hakann