Reply To: Två teleskop ska bli ett
Nu är primärspegelhållaren hopmonterad. Monteringen bjöd inte på några överraskningar, delarna passade som det var tänkt. Mellan spegelhållaren och spegelstödet är det en 5 mm spalt för att öka luftflödet runt spegeln. På ovansidan syns en av de tre hållarna som ska se till att spegeln inte ramlar ur spegelhållaren. Den totala vikten för spegelhållaren blev 10,5 kg vilket jag anser är en acceptabel vikt för hela konstruktionen. Jag kommer i ett senare skede att lackera spegelhållaren i mattsvart färg.
Som jag skrev tidigare så kommer spegeln att vila på en nålfiltsmatta. Friktionen mellan spegeln och nålfiltsmattan kommer att vara tillräckligt låg så att spegeln kan röra sig något i spegelhållaren. För att minska sannolikheten för kollimeringsfel valde jag en nålfiltsmatta som har en hög ögletäthet och en kort lugghöjd. Jag valde en nålfiltsmatta som är tillverkad av polyamid då materialet är fukttåligt.
Jag skulle ha kunnat tillverka en mer avancerad konstruktion för spegelhållare men jag valde i stället att göra en enkel men tillräcklig bra konstruktion som svarar upp mot mina behov. Jag känner mig emellertid trygg med den valda designen då jag har använt samma princip till spegelhållaren i mitt dobsonteleskop. Utmaningen här har dock varit att göra spegelhållaren och spegelinfästningen mer stabila då spegeln i en ekvatoriell montering utsätts för krafter som verkar i flera olika riktningar jämfört i en altazimutalt montering. För att minska friktionen och skydda fästanordningens gängor monterade jag teflonplaströr i uttagen för fästanordningen. Skulle spegelhållaren av någon anledning inte fungera så får jag testa ut någon annan konstruktion.
En fördel med att använda en sandwichpanel med en kärna bestående av en bikakestruktur med ihåliga celler bakom nålfiltsmattan är bland annat utifrån dess termodynamiska egenskaper. Panelen anpassar sig snabbt till omgivande temperatur då dess egenskaper gör att den inte i alltför stor grad magasinerar värme vilket innebär att spegeln kommer att uppnå en termisk jämvikt snabbare. Luftspalten mellan spegelhållaren och spegelstödet kommer förhoppningsvis även att ha en positiv inverkan på processen. Jag funderar även att installera elektriska fläktar för att skapa ett laminärt luftflöde över spegeln reflekterande yta för att påskynda processen.
Utmed kanten på insidan av spegelstödet har jag fäst en nålfiltsmatta. Nålfiltsmattan har dock en betydligt högre ögletäthet och kortare lugghöjd för att säkerställa kollimineringen oavsett var teleskopet pekar. Konstruktionen hindrar dock inte att spegeln kan röra sig något. På spegelstödet sitter tre hållare som ska se till att spegeln inte faller ur spegelhållaren. Hållarna är försedda med samma nålfiltsmatta som jag har använt runt kanten på spegelstödet.
För att underlätta i- och uttagning av spegelhållaren från teleskopet fäste jag två handtag på baksidan av spegelhållaren.
Nästa steg i processen blir att tillverka fästpunkterna och tillika justeringsmekanismen för spegelhållaren.
-
This reply was modified 2 years ago by
joan02.
Senaste inläggen
-
Herschel 2500 Torbjörn
svar av
timokarhula
-
Kvarnen i Folkeslunda
tråd av
Tanner