Svar till: Två teleskop ska bli ett
Sedan mitt förra inlägg har jag skissat fram en grundkonstruktion, fört över idéerna till Auto CAD och fabricerat några delar. Primärspegelhållarens konstruktion har i stora delar sin grund i den konstruktion jag använde när jag byggde dobsonteleskopet. Konstruktionen har fungerat bra och jag bedömer att den kommer, med vissa modifikationer, även att fungera i mitt kommande teleskop.
Den största skillnaden den här gången är dock materialvalet. Mitt krav var att materialet skulle ha en låg densitet för att hålla ner vikten. Materialet skulle även klara av tunga laster utan att deformeras. Materialet skulle även snabbt anpassa sig till temperaturförändringar. Mitt val blev då att använda mig av sandwichpaneler med en kärna av en bikakestruktur.
Sandwichpaneler är vanliga inom flygindustrin där en kombination av hög strukturell styvhet och låg vikt krävs. Bikakestrukturen består en rad ihåliga celler som sammanhålls av tunna vertikala väggar. Cellerna är kolumnära och sexkantiga till formen. En bikakeformad struktur ger ett material med minimal densitet och höga kompressions- och skjuvningsegenskaper. Materialet, förutom att det är lätt och stabilt, anpassar sig även snabbt till temperaturförändringar. Utifrån dessa egenskaper beslutade jag att använda en sandwichpanel när primärspegelhållaren skulle fabriceras.
Sandwichpanelen som jag använde mig av har ett 1 mm lager av aluminiumplåt och en kärna av 20 mm bikakestruktur. Kärnan är likaså tillverkad i aluminium. Jag ritade i Auto CAD och fabricerade sedan delarna med hjälp av vattenskärning.
I mitt första inlägg skrev jag att min avsikt var att konstruera teleskopet så pass enkelt men tillräckligt funktionellt för att det ska uppfylla mina behov. Primärt är det ett visuellt teleskop och jag kan då acceptera lite större frihetsgrader. Spegeln kommer att vila på en plan yta som är belagd med en nålfiltsmatta. Jag har valt att använda den konstruktionen eftersom det är enklare att konstruera och samtidigt ger spegeln ett bra lateralt stöd.
Som stöd för spegel beslutade jag mig att använda mig av en solid aluminiumring Anledningen till materialvalet är att stödringen, förutom att ta upp de laterala och vertikala lasterna av spegelvikten, även kommer att utgöra en fästanordning för spegelhållaren mot tuben. Ringen är tillverkad av 25 mm tjock aluminium. Fabriceringen har skett med hjälp av vattenskärning. De mindre hålen på ringen är till för att fästa stödringen mot spegelhållarens stödplatta. De större hålen är till för att fästa spegelhållaren i teleskopet. Fästena kommer även att utgöra en del av spegelinställningen.
Under den kommande veckan planerar att montera ihop spegelhållaren och spegelstödet och slutföra fabriceringen av primärspegelhållaren.
Senaste inläggen
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell
-
M31