Svar till: Två teleskop ska bli ett
Så du ska i slutändan ha ett eget observstorium och 1 teleskop kvar ?
Blev det rätt ?
-Vad får du ut mest av, foto eller visuellt med bred FoV fast liten diameter eller din 25 tummare ?
Fråga. Vem har gjort optiken på den ?
Jag har ju rest och varit på SP i Sverige och utomlands och ( egna resmål på egen hand ) kört en hel del kikare och använt 18” och 30” visuellt ( stationärt hemma ) men det jag får ut mest av är resor, men ex just nu på LaPalma är ön i moln så 1 veckas nymåne är det som kasta med tärning, men sett över tid har resor gett mig mer ( mycket mer ) och jag är ju i princip enbart intresserad av DS och faint stuff. Sen vinterobsa är inget för min del.
Men nu var det ditt case.
Jag har inget svar här åt dig men just nu på LaPalma kan jag dra fram en 16 tummare som har hus på räls och det 1 minut så det är ju bra om man kan göra nåt bredvid där man bor, men duger det åt dina krav eller vill du åka nån mil bort ?
Bra är ju om man släpper lite krav och inser att man bor där man bor och på så sätt få fram nätter ( eller delar av nätter ) per år.
Jag är ju absolut noll intresserad av data astronomi så jag vill stå under stjärnorna utan att frysa på mörka ställen, men jag har dock insett hobbyn natur så med det inser jag att jag är ingen ’stationär gubbe’ sas.
Jag ger mig av dit intresset faller in ( om möjlighet finns ) och just nu hägrar 36” i Chile. Ett sånt case ger mig det jag vill ha ut av hobbyn.
Men vi ser alla olika på sakerna, och du löser ditt med din egen magkänsla det är jag helt säker på. Lycka till.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Senaste inläggen
-
NSV01161
svar av Thomas Karlsson
-
Blinking Planetary Nebula
tråd av Datarolf
-
Filippinsk superbolid
tråd av Hans Bengtsson
-
Månadens bild