Reply To: November 2022
Hej Hans.
Jo det är väldigt beroende på vilken typ av observering man vill utföra, men hundra nätter av 365 är extremt bra även från de bästa av ställerna på Jorden.
Joel sa till mig ett antal kvällar per år, och det är väl dit jag kommit själv med Dobson och djuprymd ( om man vill ha ut nåt av det ) men nu kanske jag är ‘för’ krävande, men jag har också fått åka ut norr Falun en bra bit eller till Uppsala för obs.
Så jag ser väl det som min obs är väl det resor det som gäller ( eller då gällde pga världsläget ) så därav la jag ner mina planer på ett seriös optik/teleskop vs vara portabelt. Det funkar helt enkelt inte ( insåg jag – men inget fel på iden.. )
Som Hern’an sa, här uppe är det lite sämre, och det ser jag på seeingen också förutom antal bra nätter, men jag har noterat seeing issue på LaPalma med ( men då är min erfarenhet December månad ) så det är väl inte undra på de större Dobbarna finns i västra södra USA där det är torrt, och många ställen finns det natur områden och det kan vara högre också och Jänkarna gillar vara i naturen på helgerna å campa och de har bra vägar och ofta bra drag grejjer och sen har de bra SP – så USA är alltid bäst som vanligt.
Senaste inläggen
-
16″ Dobson teleskop
tråd av MartinElfstrom
-
ngc 2634
svar av Hans Bengtsson
-
Io passerar Jupiter (film)
tråd av Bengt Ask
-
Jupiter