Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
Torbjörn,
När du säger ’rätt vinklad’ är det då synfältet i din Newton ?
Jag har ju själv aldrig förstått sökare men jag gillar star-hop och Telrad och sen vill jag se en karta ( helst dator alt telefon ) sedan jobba mig fram ( och visst ibland eller ofta tar det tid ) men jag vill vara hundra på jag tittar i korrekt läge.
-Jag och Timo jobbade ju i våras med en dvärgplanet och vi kom givetvis fram fort till bästa referensen i läget, men sen förvillade mig papperkartor en del men tillslut var vi nog överens om läget.
Jag kanske kan säga jag såg nåt ( 30” ) men det var för osäkert men Timo såg den men vi höll då på säkert en timme.
Lokaliseringen var väl inte svårare än nåt annat sas men det tog tid så ta 5-10 av dessa på en kväll då får man kämpa.
Jag fick svar från Mel och han hade noteringar med sin 24” f/4.5 men sa det var ’faint’ på OSP ( kan vara mörkt och detta var nog 20 år sedan )
Timo,
-År du säker på att du inte hänger på till Athos ?
Måste vara roligare fira jul där med visuell astro på SQM 21.90 än vandra runt i snö å kyla här !
Så 25” på Athos 3 nätter ocv sedan cisternen och Roque med 20” på över 2 tusen meter och teleskopen är bokade och jag tar med okular. Du lär kunna plocka ev lite nya Herschels ;- ))
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
Attachments:
Senaste inläggen
-
Saturnus från Fiby
svar av Torbjörn Holmqvist
-
50 Bortglömda Miror
svar av Thomas Karlsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
IC1848 Soul Nebulosan
tråd av Erik Carlsson
-
Cassiopeias spöke
svar av Petter Åström
-
O.B.S. Ändrat datum för Astrofotokafé med Georgios till Onsd 9/10 Kl.20 !
tråd av Bergquist Christian
-
Grodyngelnebulosan
tråd av Anders Engberg
Månadens bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 165 st
Senaste 7 dagarna: 2327 st
Senaste 30 dagarna: 8682 st