Svar till: SN2025fvw och norr/sydsken
Hade inatt mitt första teleskoppass hemma i Sverige efter att Johan W och jag hade kommit hem från Australien i förra veckan. Obsade nu bland annat supernovan SN2025fvw i NGC5957. Supernovan syntes enkelt, skattade den till mag 13.6. Den var den första SN som jag sett i Ormens stjärnbild.
Inatt fortsatte jag även med att leta upp Herschel-2500 galaxer i Canes Venatici och Virgo och det blev 12 galaxer. Alla behöver nödvändigtvis inte vara H2500-objekt.
Det var behagliga förhållanden. Temperaturen sjönk från +20 på dagen (årets premiär med rumstemperatur utomhus) till +3 grader. Såg vid 22:45-tiden ljusa moln i norr men efter ett tag såg jag att de rörde på sig, växte och exploderade i ljusstyrka. Fantastiska gröna norrsken med strålar från Cassiopeja upp till zenit. Tidvis sträckte sig norrskenet upp till norra Leo. De sträckte sig hela vägen på himlen öst-väst. Norrskenets ytljusstyrka var SQM-L 17.9 och det var därför olämpligt att jaga galaxer i norr.
Såg förresten sydsken för första gången natten den 5-6 april i Australien. När Johan upptäckte något rött vid södra horisonten på fotodisplayen kunde vi även skymta skenet visuellt. Visserligen ofärgat och utan struktur. Det måste vara mycket ovanligt med sydsken från latitud -29 grader!
Försökte se kometen C/2021 G2 (Atlas) i Libra nu och tyckte mig se den 14 mag kometen tidvis men det var osäkert. Däremot såg jag C/2025 F2 (SWAN) på morgonen den 15 april men förhållandena var dåliga; fullmåne, gryning och låg höjd. Gjorde ingen exakt magnitudskattning med 12 cm refraktorn men komet SWAN syntes enkelt som en liten, koncentrerad fläck av 8-9 magnituden i Andromeda.
/Timo K
Senaste diskussionerna
-
Anholt
tråd av
Hans Bengtsson
-
Z Cam
svar av
Johan Warell
-
Stora Magellanska molnet