Svar till: Har någon här någonsin sett en blå spiral på himlen?
Hej Ludvig. Skeptisism är alltid bra, speciellt i dessa tider. Men dessa spiralformade fenomen är precis det som säkra källor som exempelvis Rymdstyrelsen anger.
När raketsteget som just släppt sin last gör sig redo för nedstigning släpper de ut överskottsbränsle. Bränslet fryser direkt till iskristaller på den extremt höga höjden och bildar moln som reflekterar solens ljus på den höga höjden. Så även om det är en stund efter den astronomiska skymningen når alltså solens strålar bränslet på den höga höjden. Raketerna gör olika manövrar, exempelvis roterar de ibland samtidigt som de släpper ut överskottsbränsle. Om de roterar och samtidigt släpper ut bränsle i vardera riktningen bildas ett spiralformat moln.
Jag har själv sett, och dokumenterat, dessa fenomenen och tidpunkter och positioner stämmer exakt överens med de banor som anges. Senast observerade jag när Space X Falcon 9-steget för NROL-69 (med en förmodad övervakningssatellit som last) kvällen 24 mars gav upphov till exakt detta fenomen på natthimlen.
Förloppet från suddig svag ljuspunkt tills att den försvinner varar ungefär 15 minuter, beroende på när man börjar iaktta det hela. Jag började se det hela ungefär vid 20.50-tiden och filmade from ca 20.55.
Se bif. skärmdumpar från film.
Med vänlig hälsning,
Fredrik Silow, ordförande i SAAF
Senaste diskussionerna
-
SH2-142 Wizard Nebula
tråd av
Mårten Frosth
-
Rho Ophiuchi-nebulosan
svar av
Fredrik Silow