Reply To: Herschel 2500 Torbjörn
Jag åkte till stugan på Rossö igår för att vara här några dagar och prognoserna talade om klart väder fram på småtimmarna så jag hoppades på det bästa och tog med mig min 12″ Dobson.
På kvällen var det mulet så jag satte mig och tittade på en gammal James Bond-rulle under tiden…Diamantfeber. Senare på natten följde jag läget på SMHIs vädersatellitbilder och det såg faktiskt ut som om det skulle kunna klarna upp sent…och fram emot 03 svensk tid gjorde det faktiskt det!
Snabbt fick jag 12″ Dobben på plats och började observera H2500-objekt i Coma Berenices (Berenikes hår). Jag lyckades hitta NGC 5004A, NGC 5016, NGC 5032, NGC 5057, NGC 5065, NGC 5089 och NGC 5116.
Däremot lyckades jag inte få syn på NGC 4927 och inte heller NGC 4752.
När klockan var 05 svensk tid var jag klar med den listan och därmed hade jag letat igenom hela Coma Berenices. Summa summarum har jag av de 153 st H2500-objekt som finns där lyckats obsa 128 stycken, och 25 stycken har jag inte hittat. Dessutom så finns det ett objekt som inte existerar så Mark Brattons bok innehåller 154 poster.
Jag funderade lite på att fortsätta med Virgo (Jungfrun) men jag var så trött efter en hel arbetsvecka och att ha varit uppe hela natten att jag kände mig alldeles för trött för det. Jag mätte mörkret och SQM-L var 21,44. Sedan gick jag och la mig, nöjd med kvällen.
Nu återstår att leta vidare efter ungefär 38 objekt i Virgo, sedan har jag letat igenom hela H2500-katalogen!
/Torbjörn 🙂
Senaste inläggen
-
Månen ockulterar Mars
tråd av
Petter Öhman
-
Jupiter med 2 stormar
svar av
PeterR
-
Solsystemskavalkad