Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
Jag hade sett fram emot att obsa fler Herschel 2500-objekt natten mot lördagen den 12 oktober men det blev inte riktigt vad jag hade hoppats på. Jag var tillbaka vid stugan på Rossö och allt verkade riktigt lovande, prognoserna sa att det skulle bli klart, men när jag hade satt upp min 12” Dobson mitt i natten så tyckte jag att mörkret inte var något vidare… Min SQM-L visade 20,7 och Eridanus syntes rätt dåligt så transparensen kändes inte heller speciellt bra, speciellt inte på den relativt låga höjd som Eridanus befinner sig på.
Erfarenheterna av att obsa Cetus under olika bra omständigheter nyligen gjorde att jag inte var speciellt sugen på att försöka obsa svåra galaxer under mindre bra förhållanden.
Jag gjorde ett försök att obsa galaxen NGC 1125 i Eridanus men den syntes inte och jag bestämde mig för att strunta i H2500 och istället ta en titt på Jupiter så jag tog fram mina färgfilter och började testa. Blåfilter W80A förbättrade kontrasten på Jupiters bälten och jag såg även den stora röda fläcken tydligt. Dessutom så dämpade filtren Jupiters ljusstyrka vilken är nästan bländande i ett 12” teleskop. Jag tog även en titt på Mars som dock stod för lågt för att synas speciellt bra. Det syntes dock att den var liten och visade fas.
En tanke som slog mig var att jag föredrar min 8” SCT med GoTo och binoviewer för att obsa planeterna framför 12” Dobben. Det är antagligen väldigt sällan som 12” Dobbens teoretiskt högre upplösning går att utnyttja, och motordrivningen, den stabilare kollimeringen och möjligheten att använda binoviewer är viktigare.
Strax efter 02 tyckte jag att det räckte och gick och la mig, nöjd med titten på framför allt Jupiter.
/Torbjörn 🙂
Senaste inläggen
-
Plejaderna
tråd av Håkan Paulsson
-
Månadens bild
svar av AndreasH VBG
-
Rymdvarelser
tråd av Rikard Österman
-