• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Fredrik Silow

  • Profil
  • Startade ämnen
  • Skapade svar
  • Deltagande
  • Favoritmarkeringar

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 213 totalt)
← 1 2 3 … 13 14 15 →
  • Författare
    Inlägg
  • 17 februari, 2023 kl. 10:34 som svar på: Bilder till Telescopium #3270
    Fredrik Silow
    Keymaster

      Hej — nu letar vi efter bilder igen!

      Denna gång specifikt bilder eller teckningar av följande objekt för att illustrera en artikel med observations- och fototips:

      – ”Vidvinkligt”: M95, M96, M105 — eller mer snävt: M105 tillsammans med NGC 3384 och NGC 3389.

      – Hickson 44

      – M63, Solrosgalaxen

      – M106

      – M97, Ugglenebulosan

      – M84 och M86, gärna tillsammans med NGC 4387 (som nästan kommer med av sig självt) och NGC 4388 (munnen). Eller hela Markarians kedja.

      – IC 1805, Hjärtnebulosan

      – Och NGC 7822!

       

      Hör av er till mig inom kort!

       


      /Fredrik Silow
      Ordförande i SAAF
      ordforande@saaf.se

      —

      Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
      Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
      Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
      Lunt LS35T Ha · TS 20×80
      Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

      • Det här svaret redigerades för 3 år av Fredrik Silow.
      1 januari, 2023 kl. 10:51 som svar på: SAAF:s astrofoto tävling! #2615
      Fredrik Silow
      Keymaster

        Som ni säkert har sett är ny deadline 28 februari! Lycka till!

        https://www.saaf.se/astrofototavling-40/

         


        /Fredrik Silow
        Ordförande i SAAF
        ordforande@saaf.se

        —

        Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
        Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
        Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
        Lunt LS35T Ha · TS 20×80
        Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

        30 december, 2022 kl. 11:12 som svar på: Kometen C/2022 E3 (ZTF) #2576
        Fredrik Silow
        Keymaster

          Snyggt Ulf! Ska bli kul att följa utvecklingen av denna och de andra vinterkometerna Timo skrev om i senaste Telescopium. Ser fram emot fler bilder längs resan. 🙂 Ni som tar bilder på kometerna får gärna lägga upp dem i bildarkivet också under ”solsystemet” så blir de katalogiserade på ett bra sätt och synliga för många fler.


          /Fredrik Silow
          Ordförande i SAAF
          ordforande@saaf.se

          —

          Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
          Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
          Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
          Lunt LS35T Ha · TS 20×80
          Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

          30 december, 2022 kl. 10:55 som svar på: Två teleskop ska bli ett #2575
          Fredrik Silow
          Keymaster

            Mycket inspirerande läsning, vilket bygge! Detta ska bli mycket kul att följa. Och det tror jag många tycker, även om inte alla visar sig i kommentarsfältet. Det du bygger blir ju ett av några få riktigt stora amatörobservatorier i landet, det är inte många fasta teleskop på över 50 cm i apertur. Vi kan väl se vad det lider, men det vore kul att om ett år eller så få med ett reportage om detta i Telescopium. Men först och främst ska det bli kul att följa projektet här som sagt. I vilken del av landet ungefär befinner du dig?


            /Fredrik Silow
            Ordförande i SAAF
            ordforande@saaf.se

            —

            Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
            Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
            Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
            Lunt LS35T Ha · TS 20×80
            Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

            14 december, 2022 kl. 12:13 som svar på: Mars 221213 #2327
            Fredrik Silow
            Keymaster

              Fantastisk bild Peter! Fina moln över Acidalia Planitia. Och kanske en sandstorm över Aonia Terra? Eller så är det bara inte tillräcklig data för stackningen att lösa upp detaljerna där.


              /Fredrik Silow
              Ordförande i SAAF
              ordforande@saaf.se

              —

              Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
              Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
              Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
              Lunt LS35T Ha · TS 20×80
              Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

              7 december, 2022 kl. 20:48 som svar på: Nattmolnet (1901) #2262
              Fredrik Silow
              Keymaster

                Aha, ja det är kul tycker jag att lite förtäckt kritisera forumnamnet, även helt öppet. Alltid välkommet med åsikter. Hellre det än total tystnad. Nattmolnet valdes av flera olika anledningar: Ledigt som attan som domännamn i alla dess former. Det gav väldigt få andra sökträffar på nätet. De flesta tester vi gjorde spritt i astronomikretsar samt utanför astronomikretsar gav i särklass bäst utfall rörande detta namnförslag. Nattmolnet associerar också precis som du säger till ett moln på natten, vilket man kanske inte vill ha … (om det inte är nattlysande förstås) … och när molnen kommer, ja då går man in i värmen och socialiserar lite istället med vänner på nätet — när det är moln om natten ses man i Nattmolnet. Cloudy Nights heter ju nästan samma sak förresten, och är ju trots allt världens mest ansedda forum för amatörastronomer. Och deras namn anspelar helt och hållet på det ”negativa”, som alltså vänds till en positiv sak. När det är stjärnklart ska man ju inte sitta framför datorn och uggla. Båda forumnamnen påminner alltså lite om varandra. Men till skillnad från ”Molniga nätter” kan ”Nattmolnet” även associeras till just en digital plats, en molntjänst — ett digitalt moln på nätet som är en samlingsplats för information och utbyte, och just i vårt fall mest associerat med natten. Nattmolnet kort och gott.

                🙂

                 


                /Fredrik Silow
                Ordförande i SAAF
                ordforande@saaf.se

                —

                Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                • Det här svaret redigerades för 3 år av Fredrik Silow.
                • Det här svaret redigerades för 3 år av Fredrik Silow.
                • Det här svaret redigerades för 3 år av Fredrik Silow.
                6 december, 2022 kl. 11:12 som svar på: Nattmolnet (1901) #2254
                Fredrik Silow
                Keymaster

                  Det kan ju vara så att konstnären skildrar en upplevd norrländsk sommarnatt? 🙂


                  /Fredrik Silow
                  Ordförande i SAAF
                  ordforande@saaf.se

                  —

                  Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                  Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                  Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                  Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                  Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                  27 september, 2022 kl. 22:59 som svar på: M31 med IR och Ha #1714
                  Fredrik Silow
                  Keymaster

                    Vacker som en renässansmålning!


                    /Fredrik Silow
                    Ordförande i SAAF
                    ordforande@saaf.se

                    —

                    Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                    Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                    Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                    Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                    Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                    13 september, 2022 kl. 13:01 som svar på: Den osynliga kärnan hos M31 synliggjord #1591
                    Fredrik Silow
                    Keymaster

                      Makalöst! Jag vill se mer. Gissar att detta bara är en teaser på vad som komma skall. 🙂


                      /Fredrik Silow
                      Ordförande i SAAF
                      ordforande@saaf.se

                      —

                      Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                      Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                      Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                      Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                      Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                      13 september, 2022 kl. 12:59 som svar på: M31 Andromeda #1590
                      Fredrik Silow
                      Keymaster

                        Håller med Petter, prova det. Ganska ny, säger du… imponerande i så fall! Det här är en enormt fin och intressant bild som till skillnad från många andra fint framhäver nebulositeten, vilken annars drunknar i stjärnljuset.


                        /Fredrik Silow
                        Ordförande i SAAF
                        ordforande@saaf.se

                        —

                        Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                        Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                        Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                        Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                        Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                        4 september, 2022 kl. 21:31 som svar på: NGC7000 i HOO+Sii #1424
                        Fredrik Silow
                        Keymaster

                          Vilket jäkla bra resultat du fått till efter justeringarna. Mycket harmonisk färgpalett som ändå framhäver djupet i muren på ett fint sätt! En av de bästa bilderna på Nordamerikanebulosan på länge!


                          /Fredrik Silow
                          Ordförande i SAAF
                          ordforande@saaf.se

                          —

                          Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                          Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                          Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                          Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                          Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                          • Det här svaret redigerades för 3 år av Fredrik Silow.
                          4 september, 2022 kl. 21:25 som svar på: Protuberans med GIF-animation #1423
                          Fredrik Silow
                          Keymaster

                            Magiskt Hans! Mäktigt! Snyggt jobbat!


                            /Fredrik Silow
                            Ordförande i SAAF
                            ordforande@saaf.se

                            —

                            Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                            Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                            Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                            Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                            Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                            4 september, 2022 kl. 11:38 som svar på: Två astro-forum som konkurrerar med varandra? #1408
                            Fredrik Silow
                            Keymaster

                              Hej Björn!

                              Precis så — intentionen är absolut inte att ha två konkurrerande forum.
                              Intentionen är att ge alla oss amatörastronomer i landet ett efterlängtat driftsäkert forum baserat på modern kod.

                              Som du nämner har Astronet haft mycket down-time de senaste åren. Till slut kraschade det helt.

                              Efter många försök att hitta en lösning där vi kunde rädda Astronet från grunden och lägga det på driftsäkra servrar, insåg vi att kod och databaser var för gamla och att forumet aldrig skulle låta sig resas som en fågel Fenix.

                              Därför beslutade vi precis innan sommaren att vi måste ta fram ett nytt forum. Och det snabbt.
                              Nattmolnet föddes.

                              Tack vare att vi lanserade ny stabil väg framåt, kunde vi parallellt fortsätta försöka hitta en bra lösning med de gamla databaserna i Astronet.

                              Nu ligger Astronet uppe igen och är sökbart för gamla trådar och bilder. Robert Wahlström har gjort ett fantastiskt arbete. Det är dock inte ett fullt fungerande forum.

                              Min förhoppning är att vi kan integrera alla gamla trådar, inlägg och data från Astronet i Nattmolnet. Eller åtminstone göra dem sökbara.

                              Astronet är nostalgi för många av oss, ett stycke svensk amatörastronomisk historia.
                              Men nu måste vi blicka framåt.

                              Det kan vi tack vare Nattmolnet!


                              /Fredrik Silow
                              Ordförande i SAAF
                              ordforande@saaf.se

                              —

                              Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                              Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                              Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                              Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                              Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                              3 september, 2022 kl. 10:00 som svar på: Nordamerikanebulosan #1367
                              Fredrik Silow
                              Keymaster

                                Extremt fin och harmonisk, precis som det blir när man plåtar denna region i smalband som annars gärna grusas ner totalt av stjärngytter. Hur har du exponerat? Är det med ditt smalbandiga Optolong L-Extreme i både Ha och OIII du har använt eller två olika exponeringar?


                                /Fredrik Silow
                                Ordförande i SAAF
                                ordforande@saaf.se

                                —

                                Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                                Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                                Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                                Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                                Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                                2 september, 2022 kl. 16:53 som svar på: Förslag för tydlighet #1348
                                Fredrik Silow
                                Keymaster

                                  Japp, håller med! Trådens namn: ex. ”Förslag för tydlighet” bör vara det lite större. ”Svar av Hans Bengtsson” bör vara mindre. Sedan bör radavståndet till nästa inlägg vara lite större än radavståndet mellan ovan nämnda. Vi får se vad som går att fixa. Alternativt så fetmarkerar vi trådens namn tills vi hittat en bra lösning, så blir det lite bättre.


                                  /Fredrik Silow
                                  Ordförande i SAAF
                                  ordforande@saaf.se

                                  —

                                  Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
                                  Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
                                  Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
                                  Lunt LS35T Ha · TS 20×80
                                  Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42

                                • Författare
                                  Inlägg
                                Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 213 totalt)
                                ← 1 2 3 … 13 14 15 →

                                Senaste diskussionerna

                                • Bubbelnebulosan
                                  tråd av Petter Åström
                                • Dubbeltrojan ockulterar stjärna i Auriga
                                  tråd av Hans Bengtsson
                                • M6 från Skåne
                                  svar av Johan Warell
                                • Maksutov-Cassegrain, minst 5″
                                  tråd av Ola Franzén
                                • Solen i Ha 2026-06-21
                                  svar av PeterR
                                • Konjunktion Månen-Venus 2026-06-17
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Möjlig supernova i M51
                                  tråd av Hans Bengtsson
                                • Merkurius och månskäran
                                  tråd av timokarhula
                                • Sagittarius 2026
                                  svar av Olle Eriksson
                                • M33
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Solen i Ha
                                  svar av PeterR
                                • NGC4725, NGC4712, NGC4747 m fl
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Månadens bild
                                  svar av Fredrik Silow
                                • Transient (mag 14) i Bootes
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Venus och Jupiter i konjunktion
                                  svar av PeterR
                                • Alan Hale har avlidit.
                                  svar av timokarhula
                                • Ett omaka par på majhimlen
                                  svar av Johan Warell
                                • Medförfattare till PANORAMA Atlas Deep-Sky
                                  svar av Johan Warell
                                • Aktuell solaktivitet
                                  svar av Hans Bengtsson
                                • Transient (mag 12) i Andromeda
                                  svar av Hans Bengtsson

                                Månadens bild i galleriet

                                NGC4725 (Peter Folkesson)

                                Årets bild i galleriet

                                IC434, Barnard 33 (Lars Anmark)

                                Senaste bilderna i forumet

                                NGC 7635, C11 (Petter Åström)

                                Solen (Peter R)
                                Screenshot

                                Månen – Venus (Peter R)


                                RSS Senaste nytt från SAAF-webben

                                • Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
                                • Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
                                • Årets bild på Nattmolnet 2025!
                                • Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
                                • Apertur nummer 1 2026!
                                • Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
                                • Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
                                • Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
                                • Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
                                • Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland

                                Kalendariet

                                Sagittarius 2026
                                Sagittarius 2026
                                20 aug 26
                                Degerhamn
                                Träff under stjärnorna 2026
                                Träff under stjärnorna 2026
                                4 sep 26
                                Mariestad

                                Antal unika dagsbesökare (unika IP)

                                Idag: 68 st 

                                Senaste 7 dagarna: 5875 st 

                                Senaste 30 dagarna: 10100 st 

                                Logga in

                                Copyright Nattmolnet 2026 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress