Venus i IR och UV 230401
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 23-04-07 14:30 av Torbjörn Holmqvist.
-
FörfattareInlägg
-
2 april, 2023 kl. 11:19 #4176
Venus lyser starkt i skymningen och har börjat växa i storlek så igår kväll gav jag mig på att fotografera i IR och UV, Jag tog även några sekvenser i RGB men de gav ingenting så de har jag utelämnat.
Jag mappade sedan IR till den röda kanalen och UV till den blå. Sedan tog jag fram en syntetisk grönkanal för den här RGB rendreringen.
Bilden är uppskalad i Photoshop.Jag har tidigare fotograferat Venus på sommaren mitt på dagen så det kan bli en trevlig aktivitet även under kommande månader,
Då utgår jag från solen för att göra en grov manuell polinställning (med speciell solsökare på teleskopet och skyddslocket på fronten av tuben). Precissionen kan vara dålig om Venus ligger långt ifrån Solen och då kan det vara svårt att hitta den lilla ljusa pricken mot en ljusblå himmel. En gång tog det mig 1,5 timmar men till slut såg jag den i synfältet.
Man ska aldrig ge upp.Objekt: Venus
Objekttyp: Planet
Teleskop/objektiv: Celestron C9 EdgeHD
Montering: Ioptron CEM 60 EC
Kamera: Asi 462
Ytterligare utrustning: Pierro Astro ADC
Plats: Stockholm
Mjukvara: AutoStakkert 3 och Photoshop
Filter: Bader Ir 685nm och Astrodon UVenus filter
Fotograf: Peter
Lokalförening: Uppsala AmatörAstronomer (UAA)
Datum (UT): 2023-04-01
Tid (UT): 18:04 och 18:11 UT
Autoguidning: Nej
Bildens orientering: Syd uppåtAttachments:
-
5 april, 2023 kl. 09:07 #4238
Tjusigt Peter! Det var länge sedan jag fotade Venus och blir riktigt sugen när jag ser din färgkomposit. Behöver bara skaffa ett bra UV-filter…
Johan
-
5 april, 2023 kl. 22:42 #4241
Snyggt!
-
6 april, 2023 kl. 15:50 #4249
Tack Johan och Christian,
Vi har en lång period framför oss då Venus kommer att stå bra till så jag kommer nog att återvända så ofta som möjligt under kommande veckor/månader.
Johan, jag tycker inte att du ska vänta, det var mycket turbulens vid fototillfället men trots det blev min bild i IR vida överlägsen den i UV så det är främst IR jag kommer att fokusera på.
Med Asi 462 och en ROI på 200×200 pixels i IR var jag uppe i 320 b/s vilket gynnar lucky imaging medan UV var nere i bara 18 b/s. Hade jag använt min Maksutov hade jag troligtvis hamnat på 5 b/s eller fått gå över till bin 2 för att komma upp i hastighet. I båda fallen hade det missgynnat upplösningen.
/*Peter R
-
7 april, 2023 kl. 14:30 #4258
Det var riktigt fina bilder av Venus med en hel del detaljer, med tanke på hur svårfångade de kan vara 🙂
/Torbjörn
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro