V405 Aur
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-01-22 11:28 av Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2024 kl. 18:48 #7328
2021 gjorde jag en analys av perioden hos den intermediära polären V405 Aur och skrev om den på Astronet. Se http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?p=92080&hilit=v405+aur#p92080 för mer bakgrundsinformation om denna stjärna och hur jag “råkade” upptäcka att jorden snurrar runt solen.
Resultatet blev ett O-C diagram där man kunde se att perioden var rätt konstant. Runt medelvärdet var den lite högre 2000-2010 och lite lägre 2010-2020. Efter att Magnus Larsson gjort några observationsserier av stjärnan nyligen där tidpunkten för maximum var förskjuten ville jag uppdatera analysen med all data från AAVSO sedan 2021.
Som syns i det första diagrammet verkar stjärnan i allt snabbare takt komma ur fas de senaste tre åren (de tre grupperna av blå prickar längst till höger). En trend som verkar vara konsekvent mellan alla de olika observatörerna av stjärnan. Tidpunkt för maximum har nu förskjutits ca 17% av perioden på 545 sekunder.
Jag tycker att man ser en trend av ökande period redan från 2014 och framåt. Diagram 2 är ett utsnitt från det första diagrammet med endast data från 2014 och framåt. Här har jag också lagt in en paraboblisk trendlinje. Den verkar stämma rätt bra med punkterna. En parabolisk trend i ett O-C diagram antyder att man har en jämn, kontinuerlig förändring av perioden. I det här fallet i en ökande takt.
Om jag räknat rätt har perioden ökat med i genomsnitt cirka 0,000114 sekunder/år eller med 0,000021 %/år sedan 2014.
Undrar om denna förändring av stjärnan uppmärksammats av någon annan och om perioden kommer att fortsätta öka eller börja vända neråt igen?
- Detta ämne redigerades för 10 månader sedan av Thomas Karlsson.
Attachments:
-
22 januari, 2024 kl. 07:44 #7345
Hej!
Spännande och det verkar klart spännande att fortsätta obsa denna. Det du undersökt här är omloppsperioden, eller hur? Vad med spin-perioden, har du data för den också? De tenderar ju att hänga ihop i såna här intermediate polars, även om jag inte alls är klar över mekanismerna där.
Magnus
-
22 januari, 2024 kl. 11:28 #7346
Det är spinnperioden/rotationsperioden som är synlig fotometriskt för den här stjärnan. Den är drygt 9 minuter. Omloppstiden för de båda komponenterna i systemet är drygt 4 timmar. Omloppstiden tror jag har mätts bara spektroskopiskt. Har inte lyckats se den fotometriskt.
Det verkar vara lite olika för olika IP-stjärnor, antagligen beroende på hur de är orienterade mot oss, vilken eller båda av spinn- eller omloppsperioderna som syns fotometriskt.
NASA har en bra sida, https://asd.gsfc.nasa.gov/Koji.Mukai/iphome/iphome.html, med en massa fakta om IP-stjärnor. Där finns bl.a en sida som listar IP-stjärnor med spin-up eller spin-down (ökande eller minskande spinnperiod). Här finns V405 Aur med i gruppen “Systems for which a good ephemeris is not yet available”. Så fortsatta mätningar är nog tacksamma.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro