V405 Aur
- This topic has 5 replies, 2 voices, and was last updated 25-01-12 19:10 by
Thomas Karlsson.
-
AuthorPosts
-
19 januari, 2024 at 18:48 #7328
2021 gjorde jag en analys av perioden hos den intermediära polären V405 Aur och skrev om den på Astronet. Se http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?p=92080&hilit=v405+aur#p92080 för mer bakgrundsinformation om denna stjärna och hur jag “råkade” upptäcka att jorden snurrar runt solen.
Resultatet blev ett O-C diagram där man kunde se att perioden var rätt konstant. Runt medelvärdet var den lite högre 2000-2010 och lite lägre 2010-2020. Efter att Magnus Larsson gjort några observationsserier av stjärnan nyligen där tidpunkten för maximum var förskjuten ville jag uppdatera analysen med all data från AAVSO sedan 2021.
Som syns i det första diagrammet verkar stjärnan i allt snabbare takt komma ur fas de senaste tre åren (de tre grupperna av blå prickar längst till höger). En trend som verkar vara konsekvent mellan alla de olika observatörerna av stjärnan. Tidpunkt för maximum har nu förskjutits ca 17% av perioden på 545 sekunder.
Jag tycker att man ser en trend av ökande period redan från 2014 och framåt. Diagram 2 är ett utsnitt från det första diagrammet med endast data från 2014 och framåt. Här har jag också lagt in en paraboblisk trendlinje. Den verkar stämma rätt bra med punkterna. En parabolisk trend i ett O-C diagram antyder att man har en jämn, kontinuerlig förändring av perioden. I det här fallet i en ökande takt.
Om jag räknat rätt har perioden ökat med i genomsnitt cirka 0,000114 sekunder/år eller med 0,000021 %/år sedan 2014.
Undrar om denna förändring av stjärnan uppmärksammats av någon annan och om perioden kommer att fortsätta öka eller börja vända neråt igen?
-
This topic was modified 1 year ago by
Thomas Karlsson.
Attachments:
-
This topic was modified 1 year ago by
-
22 januari, 2024 at 07:44 #7345
Hej!
Spännande och det verkar klart spännande att fortsätta obsa denna. Det du undersökt här är omloppsperioden, eller hur? Vad med spin-perioden, har du data för den också? De tenderar ju att hänga ihop i såna här intermediate polars, även om jag inte alls är klar över mekanismerna där.
Magnus
-
22 januari, 2024 at 11:28 #7346
Det är spinnperioden/rotationsperioden som är synlig fotometriskt för den här stjärnan. Den är drygt 9 minuter. Omloppstiden för de båda komponenterna i systemet är drygt 4 timmar. Omloppstiden tror jag har mätts bara spektroskopiskt. Har inte lyckats se den fotometriskt.
Det verkar vara lite olika för olika IP-stjärnor, antagligen beroende på hur de är orienterade mot oss, vilken eller båda av spinn- eller omloppsperioderna som syns fotometriskt.
NASA har en bra sida, https://asd.gsfc.nasa.gov/Koji.Mukai/iphome/iphome.html, med en massa fakta om IP-stjärnor. Där finns bl.a en sida som listar IP-stjärnor med spin-up eller spin-down (ökande eller minskande spinnperiod). Här finns V405 Aur med i gruppen “Systems for which a good ephemeris is not yet available”. Så fortsatta mätningar är nog tacksamma.
-
11 januari, 2025 at 11:01 #10827
Jag har gjort en uppföljning av spinnperioden för V405 Aur med dataserier från hösten och vintern. Tyvärr har inte V405 Aur observerats lika flitigt den här säsongen som tidigare år, men jag har fått fram sex nya tidsserier från AAVSO för stjärnan.
Stjärnans ökande period har fortsatt även det senaste året och takten har dessutom ökat markant. I O-C diagrammet kan man se att datapunkterna nu inte längre följer den paraboliska kurvan, vilket de skulle gjort om periodökningen varit konstant. Jag har också gjort ett perioddiagram där man direkt kan se medelperioden för varje säsong. Från det diagrammet kan man se att perioden hade en ganska jämn ökning mellan 2016 och 2022. Men för 2023 och 2024 har ökningen varit tre gånger så stor. Tidpunkten för maximum är nu uppåt 30% ur fas jämfört med medelperioden 2000-2015.
Attachments:
-
12 januari, 2025 at 16:51 #10838
Hej!
Spännande (mycket) och tack för påminnelsen – jag hade tappat bort den här från min lista. Så jag körde en serie igår, kanske kan den bidra?
Det är jätteintressant att perioden ökar – enligt den dominerande hypotesen med magnetisk bromsning ska ju (väl?) perioden inte kunna öka utan bara minska. Så den här slags analyser hjälper verkligen till att trigga mer utveckling av vår förståelse av dessa system!
Magnus
-
12 januari, 2025 at 19:10 #10841
Det var en väldigt fin serie du gjorde där man ser variationen tydligt. Jag har lagt till den i mitt excel-ark över V405 Aur. I O-C diagrammet hamnade den på 0.25 ihop med tre andra serier från den här säsongen.
Jag tror det finns exempel på IP-stjärnor med både ökande och minskande spinnperiod. Man talar om stjärnor med “spin-up” eller “spin-down”. Minns inte detaljerna i de fysiska omständighterna för dessa processer. Men V405 Aur har nog hittills klassats som en IP med ganska stabil period, eller med en period som bara wobblar lite upp och ner.
Och bara för att klargöra, om perioden ökar betyder det att varje rotation tar längre tid och alltså att snurrhastigheten minskar.
-
This reply was modified 1 month ago by
Thomas Karlsson.
-
Thomas Karlsson.
-
Thomas Karlsson.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Spektroheliogram i CaK
tråd av
Hans H
-
Uppdateringar av SVO
svar av
Thomas Karlsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av