V0836 Cas, klassisk cepheid
- Detta ämne har 35 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23-01-15 09:46 av Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
5 januari, 2023 kl. 14:08 #2662
Om man vill följa V836 Cas bakåt i tiden kan jag tipsa om att det finns över 2000 observationer av stjärnan i DASCH som täcker 100 år, 1889-1989!
-
6 januari, 2023 kl. 00:11 #2671
Aha, It’s all coming back to me…
JD ska det ju vara i SVO, den frågan var nog uppe när jag höll på med variablerna i Lyran som jag hittade för snart 10 år sedan. Kul att få damma av lite gamla kunskaper. Jag minns även att det var ett elände att få in allt i VSX, lite snorkigt bemötande har jag för mig. Men det ska väl ordna sig. -
9 januari, 2023 kl. 18:52 #2698
Någon som har tips på periodanalysprogramvara (långt ord…) som inte är Peranso eller vstar? Jag använde en gratisprogramvara för 10 år sedan, men har glömt vad den hette…
-
13 januari, 2023 kl. 15:45 #2738
Det finns ett program som heter Period04 http://period04.net/ jag använt nån gång.
-
-
13 januari, 2023 kl. 13:44 #2728
Hej.
Nedan ses fasdiagram med data från T41 samt T41 ihoplagt med ASAS-SN. Oaktat om vi använder enbart egna eller kombinerade data tycks perioden bli 1.65374 dygn.
Frågor: Ska epoken definieras så att fasdiagrammet börjar med ett minimum eller ett maximum? Vi ser även två olika möjliga epoker beroende på vilket data som används. Hur tänker man kring det?
Mvh,
Lars och Tomas
Attachments:
-
13 januari, 2023 kl. 14:15 #2731
Det är enbart för förmörkelsevariabler som elementen avser minimum. För cepheider och andra pulserande variabler ska det vara maximum.
Det mycket gamla utgångsmaximet (från 1950 om jag minns rätt) tycker jag ni kan bortse från. Använd istället era ljuskurvor för att så noggrant som möjligt bestämma ett modernt utgångsmax (HJD) och låt periodlängden baseras på analysen av era data plus ASASSN.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
13 januari, 2023 kl. 14:26 #2734
-
13 januari, 2023 kl. 15:45 #2737
Det ser ju jättebra ut. Den bästa studie som gjorts av denna stjärna, tveklöst.
Det som kan ges i VSX är utgångsmax, period, V-magnitud, tilltagandets andel i procent av hela perioden, och som anmärkning B-magnitud. Som bilaga fasdiagrammet.
Tänk på att magnitudkurvan kan innehålla enstaka punkter som är en effekt av spridning (mätosäkerhet), så det blir ju inte de enskilt ljusaste och svagaste punkterna som representerar max- och min-magnitud, utan man gör en rimlig bedömning av max och min med hänsyn till spridningen. Ange V och B avrundade till 0.01 magnituder.
Sedan får ni räkna med några mejl fram och tillbaka med VSX-folket när de ska godkänna. Det hör till spelets regler och löser sig alltid efter ett tag. Men utan VSX-införande av data kommer nästan ingen att känna till er undersökning, så den saken är av stor betydelse.
-
13 januari, 2023 kl. 15:55 #2739
När jag undersökte stjärnan tidigare stämde den gamla epoken från 1950 väldigt bra ihop med data från DASCH och ASAS-SN. Också perioden från GCVS som finns i SVO nu var den som stämde bäst. Däremot verkade era nya mätningar ligga ur fas med ca. en timme jämfört med de andra källorna, som jag skrev om högre upp i tråden. Kan stjärnan helt nyligen ändrat period eller är det något problem med tiden för de nya obsarna?
Om man ska uppdatera uppgifterna i VSX kan ni nog inte bara använda era nya mätningar. Sebastian Otero kommer nog att be er att också inkludera åtmintonde data från ASAS-SN.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Thomas Karlsson.
-
13 januari, 2023 kl. 16:48 #2741
Det låter mysko. Om jag förstår saken rätt skulle alla gamla mätningar (inklusive ASASSN, som ju är rätt nya) fungera bra med de element som nu finns i SVO? Samtidigt som vi ser att de nya mätningarna ger max vid fas ca 0.05 enligt SVO-elementen?
Alla de nya mätningarna är väl inlagda i UTC och inte SNT?
-
13 januari, 2023 kl. 16:59 #2743
Hmm, jag är inte riktigt med nu. Sätter mig strax bakom ratten och blir incommunicado ett tag…
De sist redovisade märkningarna innefattar våra mätningar gjorda med T41-teleskopet (vars värden återladdats från SVO där vi använt hjd) samt ASAS-SN data (där tiden också anges i hjd). När vi använder VSTAR landar vi på redovisad period. Vad är det som kan göra att det verkar skilja sig från det Thomas kommer fram till? Eller har jag missuppfattat något?
Tomas W
-
13 januari, 2023 kl. 17:28 #2744
En årsgammal rapport om periodvariationer hos klassiska cepheider, se länk nedan.
https://academic.oup.com/mnras/article/511/2/2125/6514534?login=false
-
13 januari, 2023 kl. 17:58 #2745
Standard för tidtagning på observatoriet är en GPS-baserad Stratum 1 tidsserver. I MaximDL anges tiden för varje obs som UT, start of exposure. Noggrannheten är säkerligen på hundradelen. Däremot vill jag dubbelkolla vad som händer met tidsangivelsen för varje bild vid hanteringen i alla påföljande program. Vphot, skapandet av AAVSO-rapporter och slutligen Vstar. Har sett något skumt men absolut inte en timme.
-
13 januari, 2023 kl. 18:21 #2746
Jag har titittat på stjärnan igen och jag tror det troligaste är att perioden ändrat sig. Om jag kombinerar DASCH (obsar i huvudsak mellan 1900-1950) och ASAS-SN då stämmer den ursprungliga epoken och perioden bäst. Men om jag kombinerar ASAS-SN + era nya obsar då stämmer Lasses nya epok och period bäst. Jag hittar ingen bra kombination av epok och period som passar ihop med alla tre uppsättningarna av data. Skillnaden mellan perioderna är ca. 5 sekunder.
Jag blir inte helt klok på det här…
-
13 januari, 2023 kl. 19:34 #2748
Jag tror också att perioden har förändrat sig historiskt sett. Exakt hur är nog mycket svårt att reda ut, särskilt eftersom (såvitt bekant) det inte finns ett enda publicerat max förutom maximet 1950.
Min tanke är därför att helt skippa allting före ASASSN, och utgå endast från ASASSN+SVO. Då får man full kontroll över data, och kan ge element som representerar stjärnans nuvarande beteende. De element som Lasse ger tycker jag resulterar i ett fint fasdiagram som borde godkännas i VSX.
Precis som Lasse skriver är det viktigt att det görs en extra koll så att tidpunkterna i SVO verkligen är UTC och inte SNT.
-
13 januari, 2023 kl. 20:22 #2749
Jag tittade lite till på det här. Det gick att göra ett O-C diagram genom att dela upp DASCH-obsarna i 4 delar och bestämma en maxtidpunkt i varje intervall, samt göra samma sak för ASAS-SN V, ASAS-SN g och SVO V. Det blev en lite spretigt men ändå rätt tydlig uppåtriktad parabolisk kurva och en periodökning på 1.7*10-9 dygn/cykel (0.15 1/1000 sekund). Med en periodökning i denna storleksordning tror jag alla konstigheter försvinner.
Det är nog helt OK att uppdatera i VSX med uppgifterna från ASAS-SN och de nya obsarna. Men det är nog bra om ni gör de olika serierna med olika färg och har etiketter som talar om vilken data som hör till vilken färg.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro