Teleskopträff Beddinge (Datum: någon gång mellan 17-27 april)
- This topic has 5 replies, 4 voices, and was last updated 25-04-02 21:12 by
Mikael Anderlund.
-
AuthorPosts
-
1 april, 2025 at 12:44 #11590
Under sista öl-träffen med SAAF:are på Bishops i Malmö kom vi fram till att vi borde ses och observera tillsammans. Så här kommer en inbjudan till Teleskopträff Beddinge, en sista chans att träffas och observera tillsammans innan sommarens ljus för de som har Skånes sydkust inom räckhåll.
Det finns många sätt att organisera en träff, men tanken här är att vi sätter ett datum och en plats som vi siktar på, och om vädret visar sig bättre dagen innan eller dagen efter så kan vi flytta datumet. Och ser det allt för illa ut så blir det pizza och häng på närliggande pizzeria. Även platsen kan komma att ändras om någon kommer med ett riktigt bra alternativ, men vi siktar på någonstans vid kustremsan utanför Beddinge på Skånes sydkust.
Så, gå in och fyll i de datum ni kan på https://doodle.com/group-poll/participate/b6KR0RNd
Vi kommer att försöka låsa ett datum cirka en vecka innan träffen så man vet vad som är det mest troliga datumet. Men, som sagt kan det komma att ändras i sista sekund om vädret inte vill bestämma sig. När vi har siktat in oss på ett datum kommer det att stå i denna tråds titel. Så det som står i trådens titel är det datum som gäller vid varje givet tillfälle.
Jag har satt tiden till ca en timme innan solnedgång, men man kan ansluta när man tycker det känns lämpligt. De som vill ha mer tid dyker upp tidigare, och de som kan tänka sig att sätta upp i skymningsljuset kommer senare. Som hålltider kan sägas att i början av fönstret går solen ner vid 20:15, nautisk skymning vid 21:50. Vid slutet av fönstret går solen ner 20:30 och nautisk skymning vid 22:15.
Alla är välkomna att skriva här hur man tänker göra, vilken tid man tänker komma, om man har några speciella planer för kvällen, eller vad man tar med sig för instrument osv.
Och, vi behöver lite mer exakta koordinater för träffens plats. Många förslag kom upp under öl-kvällen, så kan vi få några Google Maps-pins tro?
-
2 april, 2025 at 09:06 #11606
Härligt Olle att du gör slag i saken. Hoppas jag kan, har iaf prickat in datum som är mest troliga i Doodeln, så ser vi om vi kan fånga nattens sista suckar.
-
2 april, 2025 at 09:43 #11607
🙂
Jag lade in datumet som kretsar kring lediga dagar kring påsken och helgen efter. Man skulle ju förstås kunna lägga upp även datumen under veckan, men man får tänka på att skymningen är sen vid den här tiden och det är arbetsdag dagen efter isf. De söndagar som är upplagda berörs ju lite av det problemet.
Sen behöver vi en exakt plats där vi kan vara, så jag hoppas att det kan komma något google maps länk här av någon.
Finns det något annat sätt att promota träffen som jag inte tänker på nu. Jag vet inte om det passar på Facebook-gruppen?
-
2 april, 2025 at 10:55 #11609
Bra poäng, @mailolle-eriksson-com, vi kan ta den detaljdiskussionen separat lite – se PM nyligen, så ser vi vad vi kan lösa.
-
2 april, 2025 at 11:40 #11610
Toppen! Jag är självklart med om inget krockar.
-
2 april, 2025 at 21:12 #11622
Jag hänger på /Mikael
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Thomas Karlsson
-
Projekt Bear Paw Galaxy
svar av
LasseH
-
Aktuell solaktivitet
svar av