Strykande ockultationer i februari 2023
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 23-02-01 17:40 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
1 februari, 2023 kl. 16:50 #3064
IOTA-ES listar för oss här i Sverige minst två strykande ockultationer (“Event #128” och “Event #159”) under februari.
Jag tror det finns viss erfarenhet av denna typ av observationer bland svenska amatörer? Hade varit kul om någon hade kunnat berätta mer!
Paul Schlyter har på sin hemsida http://www.stjarnhimlen.se/2023/grazock.html en del information kring olika händelser, och undrar om inte han listar fler än vad IOTA-ES gör.
Bifogade bilder är dock plankade ifrån mjukvaran “Grazprep” med Dr. Eberhard Riedel som upphovsman, som också medgivit skärmdump och post.
#128: Stjärna SAO128788 (mag 7.8) förmörkas av månen den 22/2. Linje att se ockultationen framgår på kartan. Månen står lågt, men är en tunn tilltagande skära (2 dagar efter nymåne). Flankeras av både Jupiter & Venus. Enklaste sättet att ta reda på tider m.m är att ladda ner mjukvaran.
#159: 32 Arietis (mag 5.6) förmörkas av månen den 26/2 (1 dag innan 1:a kvarteret) Den strykande linjen enligt bilder. Tider etc. i detalj efter mjukvaran Grazprep.
Det går att observera på flera olika sätt; exempelvis bara visuellt genom ett teleskop – och därigenom se hur stjärnan tänds och släcks allteftersom månens topografi varierar. Man kan också banda sig själv (tidsstämpel behövs) och säga “in/ut” allteftersom stjärnan “tänds” och “släcks” och rapportera in detta. Har man utrustning med VTI, Video Time Insert, så är det ju det optimala. Denna typ av observation är av stort värde för IOTA-ES.
Har själv bara obsat “vanliga” månockultationer tidigare, och jag har för mig det var någon i Japan som tog emot rapporterna då. Formulär finns i alla fall på IOTA-ES. Minns också att där var en del uppståndelse för några år sedan då en ditintills okänd dubbelstjärna upptäcktes av en amatör, just genom en månockultation – så det finns både spänning och nytta i denna typ av observationer. Dessutom är det en trevlig sysselsättning när månen stör ut sedvanliga djuprymdsobjekt!
//B
———————————-
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANadAttachments:
-
1 februari, 2023 kl. 17:40 #3069
På tal om ockultationer, så skulle jag tycka det vore jättebra om någon från SAAF ville löpande (kanske månadsvis eller kvartalsvis) lägga ut info om ”svenska” asteroidockultationer i vardande på Nattmolnet. Det skulle kännas som en väldigt naturlig service.
Jag har gjort något halvhjärtat försök i en tråd att puffa lite för saken, men det är inte min specialitet och inget som jag följer upp kontinuerligt.
Ser ett par asteroidockultationer den närmaste tiden som verkar spännande … men det känns inte riktigt som mitt bord att lägga ut förhandsinformation om dessa. Jag försöker fokusera på nyheter om variabler.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro