Solförmörkelse Waco, TX 2024-04-08
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 24-06-06 15:03 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2024 kl. 05:39 #8068
Molnen lättade precis innan totaliteten, så det blev en fin förmörkelse.
Objekt: Solen
Objekttyp: Stjärna
Teleskop/objektiv: Sigma 120-400mm @400 + 1.4 extender
Montering: Sky Watcher Star Adventurer Mini
Kamera: Canon R6
Plats: Waco, TX
Fotograf: Mats Johansson
Lokalförening: Uppsala AmatörAstronomer (UAA)
Datum (UT): 2024-04-08
Tid (UT): 18:40
Autoguidning: Nej- Detta ämne redigerades för 7 månader av MatsJ.
Attachments:
-
14 april, 2024 kl. 06:08 #8089
-
23 april, 2024 kl. 12:53 #8148
Vi kan berätta lite mer, bara behöver lite tid att organisera oss!
Jim
-
23 april, 2024 kl. 23:40 #8149
Det blir bra Jim !
Personligen tycker jag reseberättelser och hörör astro är mycket intressant men ingen som varit där har skrivit nåt, ej på UAA forum/webb heller så jag ringde Lasse H som inte svarade just då så jag ringde Timo K och fick veta att den blev av trots illavarslat väder.
Jsg hade kunnat läsa på CN men ville veta av Svenskar som var på plats !
-
24 april, 2024 kl. 09:37 #8150
Det stod väl inte särskilt mycket om förmörkelsen i svenska tidningar, men jag har sett på Facebook att åtskilliga personer åkte från Sverige till USA och Mexiko, med lyckat resultat i många fall.
En länk till GP:
Förmörkelseveteranen Tora Greve:
- Det här svaret redigerades för 7 månader sedan av Hans Bengtsson.
-
25 april, 2024 kl. 12:00 #8152
Här kommer då en lite sen rapport från Texas-förmörkelsen. En grupp från Västerås bokade resan till Texas då VARFs ordförande Jim Gage kommer från Houston och hans släktingar bor i trakten. Väderprognoserna från en vecka innan eklipsen var övervägande ganska negativa. I bästa fall skulle det bli växlande molnighet.
På lördagen sammanstrålade vi med gruppen från UAA, Uppsala, hemma hos Jims kusin. Lördagen var varm och solig. Söndag kväll före förmörkelsen var himlen ännu klar och vi observerade den något ljusförorenade himlen (SQM-L 20.7) från Langfords Ranch NW om Waco, en mil från centrallinjen dit det fullbokade Texas Star Party hade flyttats och tidigarelagts i år pga eklipsen. Vi kunde i alla fall se den 4 mag komet 12P/Pons-Brooks med en uppåtpekande svans. M83 kunde jag lokalisera med 20×80-kikaren. Vi skulle ha försökt se Omega Centauri senare men det var nog en för ljus horisont mot syd åt Waco / Houston hållet. Senare mulnade det på.
Måndag morgon var fortfarande mulen men det började spricka upp så småningom. Vi ställde upp våra stativ, kameror och kikare på ranchen där det fanns Texas Longhorn kor. Solen sken varmt mellan de tunna molnen. Första kontakt skedde klockan 12:21. Ett litet bett mot “klockan halv fyra” kunde urskiljas. Med teleskop kunde jag räkna till sju solfläckar i två grupper.
Jag monitorerade temperaturen i skuggan. Som högst var det +28°.9 vid första kontakt. Den sjönk till +23°.2 vid andra kontakt, en temperatursänkning med 5°.7. Efter förmörkelsen ökade temperaturen igen.
En reporter från Sveriges Radio hade också rest från Västerås till Texas för att göra ett reportage om oss. Jag och Jim fick en mikrofonmygga som skulle spela in våra reaktioner och en direktintervju gjordes som sändes i lokalradion dagen efter, https://sverigesradio.se/artikel/lansborna-sag-solformorkelsen-pa-plats-i-texas . Ett längre reportage lär komma framöver.
Jag videofilmade förmörkelsen till strax efter tredje kontakt. Förmörkelsen skedde högt upp på himlen, 66°, vilket ökade chansen att moln inte skulle förstöra sikten. Venus och Jupiter dök upp på ömse sidor av solen innan andra kontakt och det fanns lite moln åt de hållen.
9 sekunder innan totaliteten avlägsnar jag mylarfiltret framför videokamerans objektiv och fångar en överexponerad solskära men redan nu syns den inre, ljusa koronan på motsatta sidan av fotosfären. Diamantringen lyser uppe till vänster, en kort rad av Bailys pärlor och en protuberans rakt upp och en rakt till vänster syns. Totaliteten börjar! Solskivan ser ut som ett overkligt svart hål på himlen och runt den en silvervit korona som sträcker sig knappt en soldiameter ut symmetriskt i alla riktningar (som det brukar göra nära solfläcksmaxima).
Jag försökte med 20×80 och 10×50 kikare på fri hand se komet Pons-Brooks. Den skulle vara lätt att lokalisera 6° från Jupiter men kunde inte se kometen med en kort titt. Inte heller Mars och Saturnus som var i konjunktion med varandra på höger sida om solen. Där fanns det mera moln.
Det fanns en damm i närheten av oss och grodorna där började kväka som galningar under totaliteten! Efter 4 minuter ser man två stora protuberanser komma fram. Den största var mot “klockan 5”. Ett koronahål syns mot ”klockan halv 6”, strax till vänster om den stora protuberansen.
Sakta dyker Bailys pärlrad upp igen med den andra ljusa diamantringen som innebar slutet av totaliteten. Det stämde att totaliteten varade i 4 minuter 21 sekunder från vår utsiktsplats men min videokameras klocka gick 3 sekunder före.
Otroligt vilken tur vi hade med vädret under dessa minuter! Alla tjohoade och vi alla närvarande, 16 svenskar och 16 amerikaner, firade med eklipsbubbelvatten. Sedan bjöd ranchägaren oss på en smaklig buffé med bland annat bringa (brisket). På natten badade en del av oss i en jacuzzi och en swimmingpool hos Jims släkting.
Det var min tionde centrala solförmörkelse men faktiskt min första resa till USA. Det var kul att besöka Naturhistoriska museet i Houston (massor av dinosaurieskelett), alligatorerna i Brazos Bend State Park, Waco Mammoth National Monument, NASA Space Center Houston, baseball-matchen mellan Houston Astros och Texas (Dallas) Rangers i Astrodome, Art Car Parade (nästan 300 tokigt utsmyckade bilar), Montgomery Rodeo och Galveston vid Mexikanska Golfen med delfiner som simmade utanför restaurangen. Sedan var det trevligt att känna av texanernas generositet.
Man brukar säga att den senaste eklipsen är alltid den bästa vilket verkar stämma. 🙂 Jag ska så småningom digitalisera videosnutten av förmörkelsen (samt mina övriga gamla!) så att de kan ses på nätet. De andra i våra grupper får gärna visa upp sina bilder innan.
Edit: Jag har extraherat några snapshots från min videofilm. I bilden langre_exponering tycker jag mig i en förstoring kunna urskilja mörka och ljusa detaljer (bl.a. Mare Imbrium och kratern Kopernikus?) på den annars svarta månskivan.
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 6 månader av timokarhula.
Attachments:
-
27 april, 2024 kl. 13:52 #8164
Tack för din trevliga berättelse om solförmörkelsen i Texas, och för de intressanta bilderna från densamma. Det är kul att kunna ta del av det här…för en som inte var på plats 🙂
/Torbjörn
-
6 juni, 2024 kl. 15:03 #8502
På radio kan man lyssna till detta:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro