Solen (Ha) med fjutt
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-04-24 03:46 av Miska.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2023 kl. 01:00 #4543
Torsdag, 20:e april, tog jag denna (inventerad) solbild genom moln. Lät inget hindra mig från att lyckas med mitt mål, för annars hade jag suttit dagen efter och muttrat i min tysthet för att jag aldrig fick en bild.
Det var värt det, med tanke på den höga protuberansen på norra delen av solen och alla de aktiva filament slingrandes runt på kromosfären (ytan).I normala fall kör jag med gain 0 och exp 4 ms, men till denna bild fick jag öka gain till 100 och exp på 8 ms bara för att kunna penetrera molnen.
Objekt: Solen (Ha)
Objekttyp: Stjärna
Teleskop/objektiv: Lunt LS50THa/B600
Montering: iOptron GEM28
Kamera: Player One Neptune-M (IMX178)
Plats: Alby, Botkyrka, Stockholm
Mjukvara: SharpCap Pro, Autostakkert! 3, ImPPG, PSCC
Fotograf: Miska Saarikko
Datum (UT): 2023-04-20
Tid (UT): 12:36
Autoguidning: Nej
iOptron GEM28 w iPolar
Lunt LS50THa/B600 single-stack
William Optics Redcat 51 Mark II
GSO Classical Cassegrain 6″
Player One Mars-C (IMX462)
Player One Neptune-M (IMX178)
Player One Apollo-M Mini (IMX429)
——————————-
-
21 april, 2023 kl. 01:41 #4545
En lite närmare bild på själva protuberansen och jämförelse på hur stor den egentligen är jämfört med jorden.
iOptron GEM28 w iPolar
——————————-
-
21 april, 2023 kl. 19:36 #4559
Fantastisk! Har du tips på hur man kan lirka fram protuberanser? Jag har lyckats ganska bra (bättre, i alla fall) med “face details” men kanten blir överdrivet och tappar detailjer. Är det i imppg du jobbar fram dessa eller? Min kamera kan vara största problem, jag använder en ASI 120MC, det är vad jag har just nu. Färg, så mycket upplösning försvinner direkt.
Jim
-
24 april, 2023 kl. 03:46 #4580
Tjena! Bästa sättet att få fram protuberanser är att få till etalonen rätt placerad.
Om du har en Lunt med pressure-tuner föreslår jag att du lättar på trycket genom att ta loss den innan sessionerna och skruvar tillbaks den, kollar noggrant på skärmen att det ljusa nätt och jämt uppstår kring mitten av solskivan. För när jag tittar på din bild så har du etalonen mer till höger på bilden (det mörka på solens sydvästra kant).
Färgkameror ger oftast sämre bild än vad monokameror gör och du skulle nog fånga mer om du skaffade dig en sån kamera.
Min Player One Neptune-M (IMX178) monokamera har en upplösning på 3096 x 2078 pixlar (6MP), vilket räcker gott och väl till min lilla Lunt 50 mm, då jag använder mig utav ROI (region of interest) där jag väljer 2076 x 2076 pixlar (fyrkantig ruta) varpå solen är ca 1300 pixlar i diameter vilket ger mig gott om utrymme runt omkring utifall man lyckas fånga en rejäl bjässe till utkast. Sen filmar jag i 2000 rutor, Mono 16-bit, SER-format, 2-8 ms exponering beroende på vädret, 0 gain och 0 offset. Resamplar stacken med 2.0 x istället för att använda Drizzle som förstör mer än gör nytta (tyvärr, men sant i det här fallet), samt använder även Double Stack Reference-parametern för att verkligen få fram detaljer både på ytan samt runt om. 40% av alla rutor stackas till en fin bearbetningsbar fil som jag sen slänger in i ImPPG, där jag gjort egna presets av inställningar som fungerar till de olika exponeringar (brukar mest följa histogrammet när jag filmar så att den ser någorlunda lik bästa kurvan). ImPPG gör att du får fram mycket detaljer både på kromosfären så som protuberanser, men oftast handlar det mest om seeing och fokus. Mindre teleskop ger inte samma koncentration av fokus på protuberanser som större teleskop gör. Så om du har en 100 mm tub som du siktar in med så kommer du få betydligt bättre detaljer på just protuberanser, men då förlorar du också hela skivan eftersom lång brännvidd + liten sensor = pytteliten täckyta.
Vad är det för slags teleskop du använder dig utav? Eller kör du med Quark kanske? Även Quark behöver rätt justering av sin etalon för att man ska pricka rätt.
Sedan start, efter att jag provat på hur kameran presterar med en Lunt med DS, har jag lyckats fånga diverse events på solytan, bl.a. M- och X-klass utbrott.
Enda som är synd är att denna hobby kräver enorma mängder lagringskapacitet. Jag är nu inne på min 4:e 1TB SSD. Tur att priserna faller nu för SSD-enheter, annars hade det varit en dyr historia. Min laptop har visserligen M.2 SSD inbyggt som jag använder vid inspelning, men videona överför jag till mina externa SSD:n och redigerar därefter och när jag väl är klar så slänger jag videofilerna. Onödigt att de tar utrymme, om det inte är något riktigt coolt som händer på bild förstås som man vill spara, t.ex ISS transit eller annat häftigt. Har faktiskt fångat en satellit av nåt slag en gång. Var tvungen att få den dubbelkollad och bekräftad av både Lunt och NASA. 🙂
Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem!
iOptron GEM28 w iPolar
——————————-
-
-
22 april, 2023 kl. 11:15 #4563
Den här protuberansen har kallats för en “solar tornado” på SpaceWeather och är den andra vid samma position på 30 dagar.
Här är några länkar från SDO och Spaceweather:
https://sdo.gsfc.nasa.gov/data/dailymov/movie.php?q=20230420_1024_0171
https://spaceweather.com/images2023/20apr23/tornado_puff.gif
https://spaceweathergallery2.com/indiv_upload.php?upload_id=195221
Jag fångade den förra precis innan den expanderade till en helix: https://nattmolnet.saaf.se/forums/topic/enorm-protuberans-hog-som-10-11-jordklot/
/*Peter R
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro