Mitt första försök med DSO astrofotografering
Hem › Astrofotografering › Nybörjarfoto › Mitt första försök med DSO astrofotografering
- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 25-11-17 16:41 av
Matteo Tomasini.
-
FörfattareInlägg
-
-
17 november, 2025 kl. 16:40 #13610

Objekt: M57
Objekttyp: Planetarisk nebulosa
Teleskop/objektiv: Skywatcher Skymax 127
Montering: Skywatcher AZ-GTi
Kamera: Sony a55
Plats: Västra Frölunda
Mjukvara: Siril, GraXpert
Fotograf: Matteo Tomasini
Lokalförening: SAAF
Datum (UT): 2025-11-16
Tid (UT): 19:00
Exponeringstid: 60 x 20″
Kalibrering: bias, dark
Autoguidning: Nej
Måne: EjAttachments:
-
17 november, 2025 kl. 16:41 #13612
Detta är mitt första försök med astrofotografering med en tracker (Skywatcher AZ GTi), ett teleskop (Skywatcher Skymax 127) och en DSLR (Sony a55). Jag bestämde mig för att sikta på M57, eftersom den har bra sikt från min balkong. Tracking med AZ-GTi är alt-azimut i detta skede, så exponeringstiden per ljusbild var begränsad – jag valde 20 sekunder och jag börjar redan se några ovaler, men allt som allt är jag nöjd med resultatet efter lite pre- och post-processing. Stacking var med Siril (automatiskt skript). Sedan använde jag GraXpert för noise reduction, och GIMP för några finjusteringar i slutet.
Detta kommer förmodligen att vara ett steg mot ett nytt äventyr, som jag ser fram emot att fortsätta!
Jag skulle gärna höra förslag på hur jag kan förbättra mig, var jag kan leta för att bli bättre osv. Hittills har jag följt Nebula Photos (Nico Carver) fantastiska arbete på Youtube.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 41 st
Senaste 7 dagarna: 3131 st
Senaste 30 dagarna: 10195 st















