Nybörjare som har funderingar kring okular m.m.
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-07 14:03 av Johan Runesson.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2024 kl. 12:59 #10236
Hej!
Jag är helt ny på det här med teleskop.
Jag och sambon har kikat en del på himlen genom kikare/tubkikare tidigare, men har länge varit sugna på att skaffa ett teleskop.
Nu blev det så att vi kommer över en begagnad Sky-Watcher explorer 130 i fint skick till ett bra pris.
Dock medföljde endast det ena okularet (25mm).Tänkte se om någon vänlig själ här har tid/lust att guida oss lite.
Vi tänker att det kunde vara bra med i alla fall ett till okular med lite mer förstoring.
Frågan är vad?Bör man sikta på 10mm (som det egentligen ingår till det teleskopet), eller kanske ta ett med lite mer förstoring (8mm? 6mm?).
Tänker att vi inte vill lägga ut flera tusen på ett okular nu i början, däremot köper jag hellre ett av lite bättre kvalitet än de som medföljer när man köper teleskop.
Några förslag på bra okular?Nu i början kommer vi framförallt inrikta oss på månen och planeterna, sen får vi se 🙂
Har även någon fundering runt filter. Bör man skaffa ett månfilter direkt?
Vi skulle även gärna vilja testa att fotografera lite genom teleskopet, tänker till en början göra det med mobilerna (iPhone).
Någon som har tips på bra, prisvärda, adaptrar?Stort tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Johan Runesson -
4 november, 2024 kl. 16:54 #10237
Det kan säkert finnas hur många svar som helst … här är några små tankar:
1. Innan ni köper ett nytt okular kan det nog vara bra att träna att hitta på stjärnhimlen med den utrustning ni redan har.
2. För att hitta till olika objekt är åtminstone jag beroende av en optisk sökare. En liten sådan, 30 mm, skulle jag prioritera framför okular. Om det går lätt att fästa en riktig sökare vill säga, sådant måste kollas upp med försäljaren.
3. Jag tror att ett okular på 10 mm kan ge för hög förstoring för det nämnda teleskopet. Skulle snarare tänka mig något kring 12-15 mm. En billig men helt OK typ av okular är Plössl. Kostar några hundralappar, tror jag.
4. Precis som du är inne på, så ska du inte köpa något okular för flera tusen. Det är i så fall mycket bättre att lägga de pengarna på ett större teleskop. Viktigt att det finns rimliga proportioner mellan okularens pris och teleskopets pris.
-
7 november, 2024 kl. 01:39 #10254
Det finns en annan lösning och det är att köpa en enkel 2x Barlow lins. Resultatet kombinerat med eran 25mm motsvarar ett 12,5 mm. Om ni har en Explorer 130 som är f/7 så ger 25mm en förstoring på 36x och kombinerat med en 2x Barlow får ni 72x vilket kan ge fina vyer av månen och planeterna. Även enkla barlows för några hundralappar brukar kunna vara relativt bra optiskt
Det finns en annan modell av teleskopet som heter Explorer 130P (med parabolisk spegel) som ligger på f/5 och är det den ni har så får ni 26x resp 52x och då kanske en 3x Barlow eller ett 8mm okular vore att föredra för att komma upp i ca 80x förstoring.
Det finns en ganska bra mobiltelefonadapter, Celestron NexYZ, som tillåter injustering av telefonen i alla 3 axlarna, därav namnet. Men jag tycker inte den är så lätt att använda i praktiken så jag använder ofta telefonen handhållet framför okularet när jag fotograferar månen (se bifogade bilder). Ett annat problem som jag har med min iPhone 13 är att den har ofta svårt att hitta rätt fokus och skiftar lins mellan normal och 3x zoom. Då kan det vara bra att ha en photo app som exempelvis ProCamera som tillåter att låsa den till en bestämd lins samt att fokusera manuellt. Planeterna är däremot svåra att få bra med en mobil.
/*Peter R
Attachments:
-
7 november, 2024 kl. 10:42 #10259
-
7 november, 2024 kl. 14:03 #10260
Tack för all input!
Väldigt värdefullt när man inte är så insatt i allt ännu 🙂
Just nu väntar vi bara på att molnen/diset ska skingras så vi kan testa teleskopet.Hans Bengtsson: Ja, det är nog helt rätt att börja med det vi har och testa oss fram. Som sagt, om bara molnen vill flytta på sig ska det bli väldigt spännande att testa teleskopet.
Det är utrustat med rödpunktssökare, så vi testar väl med den först och ser hur det levererar.PeterR: Väldigt fina bilder! Ska bli riktigt kul att testa fotografering genom teleskopet.
En 2x Barlow lins fick vi faktiskt med, så vi får börjar där och testa oss fram 🙂Magnus Larsson: Har tänkt tanken på att man kanske skulle kunna skriva ut en adapter (vi har 3d-skrivare).
Har du några 3d-modeller du vet funkar bra?Stort tack!
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro
tråd av Jan Clasenius
-
V1144 Ori