NSVS 8519361 serie
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-06-13 15:26 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2023 kl. 17:48 #5166
Jag orienterar mig fortfarande, men nu har jag äntligen funnit vad jag tolkar som en tydlig begynnande “puckel” på nämnda stjärna från natten till idag (11e).
Detta är ju i IR, och alltjämt med SNR i lägsta laget.
Jag vågar ju inte rapportera serien eftersom jag förstår det vara en aning oortodoxt att mäta IR med färgkamera (i den röda kanalen med IR-pass filter).
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkameraAttachments:
-
11 juni, 2023 kl. 19:05 #5170
Hej!
Vad har du för SNR där då?
Om jag förstår rätt är det här objektet en förmörkelsevariabel. Då borde den där “puckeln” kunna vara en del av kurvan. Men den borde inte plötsligt hoppa upp, så att säga, varken precis innan eller efter. Hände det nåt där, typ lägre SNR?
Varför kör du den i IR och inte med gröna kanalen?
Magnus
-
11 juni, 2023 kl. 19:15 #5171
SNR ligger på 20 eller strax under – som lägst 15.
IR på grund av att nätterna är så ljusa att jag trodde jag skulle kunna mäta Mis V1449 i IR bättre än grön kanal. Vad jag inte förstod var att den är väldigt svag i IR. Så nu försöker jag se om IR är överhuvudtaget användbart – det är lite lek o lär helt enkelt
Utrustning
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
11 juni, 2023 kl. 19:16 #5172
Det är en förmörkelsevariabel av typ W UMa. Ljuskurva från ASASSN, se bifogat klipp.
Men: det tycks råda lite delade meningar om vilken av de två ungefär lika ljusa stjärnorna som är variabel! Man får faktiskt olika svar i VSX och i ASASSN. Intressant. Se kartor nedan. Har dock bara hunnit kolla i all hast.
Kanske har ASASSN mätt båda tillsammans? Sådant händer. Och positionerna i NSVS är i sig inte alls särskilt exakta. Behöver kollas upp mera.
Edit:
Närmare koll visar att även ASASSN markerar den södra stjärnan som identisk med variabeln. Det var bara krysset på bilden som tydligen hamnat lite fel (förmodligen råkade jag flytta krysset lite grann när jag förstorade upp bilden i mobilen).
Petter:
För fotometri i infraröda våglängder tror jag det krävs monokrom kamera utrustad med fotometriskt I-filter (dvs i BVRI-systemet), och även då brukar det bli rätt osäkra värden. Bättre med TG med din utrustning (men jag är ingen fotometriker, så andra får säga mera säkert).
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
11 juni, 2023 kl. 20:24 #5178
Jag tänkte efter lite nu och även om IR är svagare i den gröna kanalen så är det ju dubbelt så många pixlar där. När jag testar så ser jag att jag har bättre SNR när jag analyserar IR i den gröna kanalen än i den röda kanalen av den anledningen.
SNR runt 30 visar en något jämnare kurva, en något svagare magnitud men samma stigande tendens.
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
12 juni, 2023 kl. 23:56 #5224
Nu har jag en tydlig kurva i TG från nämnd stjärna.
Jag har också försökt att “tvätta” datan i två olika steg för att se om det trots allt finns tveksamheter. Jag reagerar över “taggarna” i kurvan. Är det normalt?
Jag kan också konstatera att den norra stjärnan inte visar någon kurva i samma mätning (sista bilden)
Edit:
Såg ditt tillägg ovan nu. Jag ser att min mätning ger ett svagare resultat än den du refererade till. Det är säkerligen kamerarelaterat (jag använder ju bara två av 4 pixlar jämfört med en monokamera)
Utrustning
Komakorrektor
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera- Det här svaret redigerades för 1 år av Petter Åström.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Petter Åström.
Attachments:
-
13 juni, 2023 kl. 15:26 #5234
Jag tror att detta är en variabel som ska gå bra för dig att följa, särskilt när nätterna blir lite mörkare.
I stora drag ser stjärnans ljuskurva ut såhär:
Om vi utgår från tid noll vid en primärförmörkelse så är V = 12.59 (g = 12.85).
Vid tid 0.1 dygn är V = 12.34 (g = 12.60). Nu är stjärnan i max.
Vid tid 0.2 dygn är V = 12.57 (g = 12.83). Nu är stjärnan i sekundärförmörkelse.
Vid tid 0.3 dygn är V = 12.34 (g = 12.60). Stjärnan är åter i max.
Vid tid 0.4 dygn är V = 12.59 (g = 12.85). Stjärnan är i en ny primärförmörkelse.
Tiden mellan två primärförmörkelser är stjärnans ljusväxlingsperiod som också är systemets omloppstid. Jag har ovan angett 0.4 dygn för enkelhetens skull, perioden är mera exakt 0.3972678 dygn.
När en primärförmörkelse (primäreklips) sker är det den ljussvagare komponenten som delvis skymmer den ljusstarkare, vid sekundärförmörkelsen tvärtom.
V-magnitud är alltså magnituden med standard V-filter, medan g-magnituden är visuell magnitud i Sloan-systemet.
Dina TG-mätningar för stjärnan ligger lite för ljussvagt. Chk-stjärnan du använde har V = 13.383 (g = 13.697), så variabeln är alltid ljusare än chk-stjärnan, men det tycks i din kurva som om variabeln ibland är svagare än chk-stjärnan? Tror det helt enkelt handlar om att du behöver mörkare himmel som det blir i augusti för att få bättre SNR.
Under alla omständigheter är det oerhört roligt att se vilka snabba framsteg du gör i den här variabla hobbyn!
Bifogar en schematisk bild som visar hur den här typen av variabler (W UMa) ser ut.
Precis som för alla andra periodiska variabler är perioden inte helt konstant, även om katalogen ger många decimaler! Att studera periodändringar är en viktig del av variabelastronomin. Och man behöver inte mäta under många timmar under samma natt (även om det förstås är bra), utan man lägger in obsar under många nätter i ett och samma fasdiagram för periodiska variabler som denna.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter och Europa 241123
svar av PeterR
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?