Maj maj måne
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-05-20 14:44 av Gustav Holmberg.
-
FörfattareInlägg
-
16 maj, 2024 kl. 17:02 #8343
5,62 dagar gammal månskära (tilltagande)
Objekt: Månen
Objekttyp: Naturlig satellit
Teleskop/objektiv: Sky-Watcher Skymax-127, Maksutov-Cassegrain
Montering: Sky-Watcher AZ-GTI GOTO WIFI
Kamera: Apple iPhone 15 Pro, Huvudkamera — 24 mm ƒ1.78, handhållen, okularprojektion.
Ytterligare utrustning: Okular: Ethos 13 mm.
Plats: Lund
Fotograf: Fredrik Silow
Lokalförening: SAAF
Datum (UT): 2024-05-16
Tid (UT): 18:13
Exponeringstid: 1/60 s, vid ISO 320
Bildbehandling: Telefonens eget bildretuscheringsprogram ”Bilder” i iOS + Adobe Lightroom.
Autoguidning: Nej
Bildens orientering: Fotograferad alt-azimutalt, zenit rakt upp, rättvänd bild.
Väder: Klart väder, helt molnfritt, nästan vindstilla.
Måne: 5,62 dagar gammal månskära.Attachments:
-
16 maj, 2024 kl. 17:21 #8345
Precis vid just detta tillfälle var det så behagligt att sitta och bara njuta av månen. Många fina bekanta strukturer visade sin bästa sida nära terminatorn. Bland annat Theophiluskraterns centraltopp vars övre del mötte solens strålar. Och förkastningen Rupes Altai som majestätiskt sträcker sig ut från Piccolomini, fint belyst försvann den halvvägs in i mörkret på andra sidan terminatorn.
Jag återkommer ofta till insikten att det enda okular jag (nästan bara) använder oavsett instrument och vad jag observerar är Ethos 13 mm, som om det vore det perfekta allround-okularet (vilket det så klart inte är). Och att jag nästan aldrig orkar sträcka mig längre än till att föreviga minnet med min telefon. Har jag blivit lat? Eller är det den mest effektiva kombon för att astronomin ska bli av?
-
20 maj, 2024 kl. 14:44 #8394
Vilken fin bild!
Och jag kan verkligen känna igen mig i det där med att man använder ett okular mest hela tiden. För mig är det Explore Scientific 14 mm; en bra avvägning av synfält och förstoring.
Här är det inte plats för ett längre filosoferande kring okular, men ändå: okularen är en del av den amatörastronomiska optiken som verkligen utvecklats, jämfört med när jag var amatör på 1980-talet med dess nyckelhålsupplevelser.
/Gustav
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro