• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Kometen C/2025 A6 (Lemmon)

• Detta ämne har 26 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 25-10-29 07:10 av Johan Warell.
Visar 26 svarstrådar
< 1 2
  • Författare
    Hans Bengtsson
    Deltagare

16 oktober:

Vill bara påminna om kvällens möte mellan Lemmon och dubbelstjärnan Cor Caroli.

Man kan fundera på, om någon med god syn och riktigt mörk himmel redan nu kan skymta kometen för blotta ögat?

• 16 oktober, 2025 kl. 20:40 #13386
      timokarhula
      Deltagare

Sagt och gjort.  Klockan 17:54 (UT) kunde jag skymta komet C/2025 A6 (Lemmon) med blotta ögat.  Närheten (42′) till Cor Caroli både förenklade och försvårade observationen.  Superenkel att hitta men Cor Caroli störde.  Med indirekt seende såg jag en ljussvag, diffus fläck mot “klockan 11” från Cor Caroli.  Skattade kometen till magnitud 5.0.  Med 10×50 såg jag en knappt 2° lång svans mot PA 340.  Komadiameter ca 9′ och DC=6/.

Inte nog med det.  Gjorde premiärobservationen av komet C/2025 R2 (SWAN) klockan 17:23 (UT).  Den låg i Serpens.  Med 10×50 skattade jag kometen till magnitud 6.2, komadiameter 10′, DC=5 och såg en kort, ca 0°.4 svans mot PA 85.  Komet SWAN låg 7° från Svan-nebulosan (M17)!  Såg även M16 (Örnnebulosan), M18 och M24.

Inte varje dag man ser inom en kvart två kometer av minst sjätte magnituden med svansar!

/Timo K

• 16 oktober, 2025 kl. 21:12 #13387
        Hans Bengtsson
        Deltagare

Den som satsat pengar på att du skulle se kometen för blotta ögat hade inte blivit rik (bara pengarna tillbaka). I Göteborg hade vi klar och fin himmel men alltför ljus för att kometen skulle synas utan optiskt hjälpmedel.

Jag skattade magnitud 4.7. Svans ca 3 grader lång i PA ca 330. Jag har aldrig använt så många instrument som nu för att se en komet: sökare 9×50, fältkikare 10×50 och 12×80, refraktor 8 cm f/5, Newton 20 cm f/5 med diverse förstoringar … och sist men inte minst en pytteliten 10×25 (99 kr på Clas Ohlson). Det som överraskade mig var att svansen syntes, om än svagt, även med 10×25.

En lite udda detalj:

Jag har aldrig sysslat speciellt med att obsa dubbelstjärnor, men just Cor Caroli har jag sett i teleskop hundratals gånger. Av ett särskilt skäl.

När jag på 90-talet höll på som mest med variabla stjärnor använde jag en 15 cm Newton på en kulle i närheten. Under transporten av tuben dit tog jag oftast sökaren separat. Så varje obspass inleddes med att jag riktade in sökaren. Och då blev det vanligen just Cor Caroli (ibland Mizar) jag nyttjade för detta, därför att den genom sin duplicitet var så lätt att omedelbart känna igen i okularet.

Ikväll var första gången jag såg en komet i samma synfält som Cor Caroli!

• Det här svaret redigerades för 1 månad av Hans Bengtsson.
        • 17 oktober, 2025 kl. 07:16 #13389
          Johan Warell
          Keymaster

Kan bekräfta din visuella observation med blott ögat Timo. Nu på morgonen (0330 UT 16 okt) såg jag den utan problem trots månskära i närheten, skattade till 5,4 med jfr-stjärnor 52/59. Höjd 23 grader.

För mig var det ingen tvekan att kometen var svagare än 5,2. Kometen har alltså inte ljusnat särskilt sedan jag såg den sist 13/10.

Jag oroas lite över för ljusa skattningar. Fenomenet verkar vara detsamma som för Tsusinshan-ATLAS: att extinktionskorrektion inte görs på rätt sätt plus en omedveten (?) vilja att skatta ljusa kometer för ljusa.

Korrekt procedur för extinktionskorrektion finns på kometsidorna på SAAF:s webb, Solsystemssektionen:

Korrektion av magnitudskattningar för extinktion

Med 7×50 och 20×100 var ljusstyrkan densamma. I den förra var svansen 1,5 gr PA 345, dc 7 dia 5’, rak diffus jämn svans och en koma som var ljusare i solriktningen. SQML 20,4 vid kometen, 20,7 på mörkaste stället.

En riktigt fin komet nu!

• Det här svaret redigerades för 1 månad av Johan Warell.
          • 17 oktober, 2025 kl. 19:24 #13393
            Hans Bengtsson
            Deltagare

Jag håller inte riktigt med. Gjorde ett antal Sidgwick-bedömningar med flera olika instrument, och kometen blev hela tiden ljusare än 6 CVn av magnitud 5.0. Inte minst kunde jag med 10×25 konstatera att stjärnan i stort sett helt försvann när jag defokuserade till samma storlek som kometens koma (som fokuserad var väl synlig). Upprepade flera gånger. Så för mig känns det osannolikt att kometen skulle ha varit svagare än 5.0. Däremot kändes 4.7 som en bra samlad bedömning av de olika Sidgwick-bedömningarna.

Himlen var mycket klar och fin (innan det mulnade på). För att bedöma svansens längd med 20 cm Newton avlägsnade jag mig steg för steg från koman och försökte bestämma den punkt där jag faktiskt fortfarande kunde skönja svansen utan att påverkas av svansens första del, det kan annars vara lätt hänt att man ”förlänger” en kometsvans även bortom den punkt där man faktiskt ser den. Vid 2 graders avstånd från koman var det ingen tvekan om att jag kunde skönja svansen, sedan blev det svårare, men intermittent fick jag med indirekt seende signaler ända till 3 grader, plus minus en halv grad.

PS. Någon korrektion för varierande extinktion behövde ju inte göras eftersom både kometen och jfr-stjärnorna låg ganska högt över horisonten, nära intill varandra, och i praktiken på samma altitud.

• 17 oktober, 2025 kl. 20:35 #13397
              timokarhula
              Deltagare

Ikväll, klockan 17:56 UT, obsade jag igen komet Lemmon.  Den syntes enklare än igår då Cor Caroli störde.  Med blotta ögat fick jag magnitud 4.8.  Lemmon var tydlig även utan glasögon.  10×50 gav diameter 9′, DC=7 och en 2°.5 svans mot PA 345.

C/2025 R2 (SWAN) var av mag 6.2, 11′ och DC=5.  Den syntes i samma 10×50-synfält som M16 och M17 (Svan-nebulosan!).

/Timo K

• 17 oktober, 2025 kl. 21:07 #13398
                Hans Bengtsson
                Deltagare

Jag kollade på kometen även ikväll den 17 oktober, klockan 17:40 UTC (den tidsmässiga mittpunkten). Fick även ikväll magnitud 4.7 med Sidgwick. Använde mest refraktor 8 cm f/5 men också fältkikare 12×80. Ingen Newton eller små fältkikare.

Svansen kunde jag följa till 1.5 grader jämfört med gårdagens 3 grader. Skillnaden berodde säkert mest på att jag inte använde Newton nu, även igår såg jag ca 1.5 grader med refraktorn.

PA (liksom svanslängd) mätte jag med gradskiva på stjärnkarta till ca 330 men funderade på 340, så jag tror Timo mycket väl kan ha rätt när han anger 345. Jag borde nog ha skrivit 340, men gjord obs är gjord obs …

Det var sjätte obsen för min del av kometen på sju kvällar.

Om man ska jämföra med något välkänt celest objekt så blir det kanske M13 fast med svans. Ja jag vet, den jämförelsen haltar en hel del. 😄

• 18 oktober, 2025 kl. 20:37 #13405
                  timokarhula
                  Deltagare

Obsade nyss de två ljusaste kometerna på himlen.  C/2025 R2 (SWAN) hade idag passerat sin namne-nebulosa Svannebulosan, M17, och låg uppe till vänster om den.  Kometen, M16 och M17 fick alla bekvämt plats i 10×50-synfältet och de tre var ganska snarlika.  Magnitud 6.3, komadiameter 11′ och DC=5.  Komet SWAN hade rört sig till stjärnbilden Scrotum, förlåt Scutum.

Denna gång lokaliserade jag komet C/2025 A6 (Lemmon) med blotta ögat innan jag verifierade kometen med 10×50.  Det som försvårade observationen aningen var att kometen befann sig inne i en lugn, diffus, grönaktig norrskensbåge.  Lemmon var den understa “stjärnan” i en båge med 25 CVn och SAO 63623.  De tre objekten var ungefär lika ljusa, Lemmon aningen ljusare.  Magnitud 4.8, komadiameter 8′, DC=7 och den raka svansen sträckte sig 2° mot PA 350.

/Timo K

• 18 oktober, 2025 kl. 21:01 #13407
                    Hans Bengtsson
                    Deltagare

Ikväll 18 okt klockan 17:55 UTC fick jag magnitud 5.0 på kometen. Sidgwick med jfr-stjärnorna 25 CVn (mag 4.8) och BH CVn (mag 5.0, obetydligt variabel). Det mulnade på snabbt och jag hann bara som hastigast få svansen till ca 1 grad. Allt med refraktor 8 cm f/5.

Sjunde obsen på åtta kvällar av denna komet för min del. Mitt allmänna intryck var att kometen inte blivit bättre jämfört med igår och förrgår, snarare kanske tvärtom. Men allt blev lite hastigt genomfört ikväll pga moln.

• 19 oktober, 2025 kl. 02:46 #13409
                      timokarhula
                      Deltagare

Det är imponerande med 7 obsar av en komet på 8 kvällar!  Jag kollade i mina rullor och noterade att jag obsade komet Hale-Bopp varje natt mellan den 14 och 25 mars 1997, 12 nätter i rad.  Nätterna före och efter var tydligen mulna.  Det var inte så märkvärdigt i och för sig, för det var bara att kika ut genom fönstret och se en nollte magnitud komet med två svansar.

/Timo K

• 19 oktober, 2025 kl. 08:41 #13410
                        Johan Warell
                        Keymaster

Mina extinktionskorrigerade skattningar av Lemmon från de två senaste nätterna (17+18 okt) hamnar på 4,8 medan dito från 16/10 blir 5,3. Svansen som längst morgonen 18:e, 2,5 grader i 20×100.

Om himlen är tillräckligt mörk och koneten väl kondenserad föredrar jag Bobrovnikovmetoden framför Sidgwick eftersom ljusstyrkorna kan jämföras direkt. Alla mina obsar är gjorda så med 7×50, vilket kan ge en viss skillnad. Den 16:e kan månljuset ha stört något.

Tycker också att ljusstyrkan verkar ha planat ut något, men vi får se;)

Den diffusa SWAN var också fin igår kväll med mag 6,3 med 7×50, i grannt fält med M16 och M17.  I 20×100 ännu grannare med stor ljussvag yttre koma 10’ dia och 30’ mkt diffus och vid svans i pa 40 grader.

Du rapporterar väl dina Lemmonobsar till COBS Hans, så de kommer med i rullorna? Så här ser ljuskurva  från COBS ut nu med SAAF-obsar (mina och Timos tror jag) i blått. Ligger ganska fina i mitten av fördelningen.

Johan

Attachments:
                          1. IMG_3237.png

• 29 oktober, 2025 kl. 07:10 #13451
                          Johan Warell
                          Keymaster

I går kväll skattade jag Lemmon till mag 4,3, en något osäker extinktionskorrigerad observation pga moln och dis. Svans 2 grader, kondensationsgrad 7. Höjd 6 grader, 7×50 bino.

Johan

• Författare
                          Visar 26 svarstrådar
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
                          Logga in

Log in / Register

Senaste diskussionerna

• Hästhuvud- och flamnebulosan i SHO
                            tråd av Georgios Dimitriadis
                          • Teleskopträff Skåne Sandhammaren december (rösta på datum!)
                            svar av Magnus Larsson
                          • Cirkulären från BAA VSS
                            svar av Magnus Larsson
                          • Månadens bild
                            svar av Petter Åström
                          • NGC 1491 Fossil Footprint Nebula
                            tråd av Mårten Frosth
                          • Dammiga Handens galax
                            svar av Fredrik Silow
                          • Aktuell solaktivitet
                            svar av Thomas Karlsson
                          • Första projektet då jag hade konverterat Dobsonteleskopet för Astrofoto
                            svar av Gabriel Wiklund
                          • Embryonebulosan
                            svar av Gabriel Wiklund
                          • Komet Lemmon & NGC 4618
                            svar av LasseH
                          • Komet Lemmon & NGC 4618
                            tråd av AlexFerein
                          • 18 timmar på M81 – 30″ f/3.8 Dobson
                            svar av Gabriel Wiklund
                          • Messier M51 i turbulent atmosfär
                            tråd av Gabriel Wiklund
                          • NGC 4236 I dålig seeing
                            tråd av Gabriel Wiklund
                          • M63
                            tråd av Gabriel Wiklund
                          • 35 minuter på NGC 891
                            tråd av Gabriel Wiklund
                          • NGC 6946 förra våren
                            tråd av Gabriel Wiklund
                          • NGC 4319 med en kvasar som lyser igenom
                            tråd av Gabriel Wiklund
                          • M 42 Orion nebulosan, deepsky premiär
                            svar av Lars Eneslätt
                          • M101 förra våren
                            tråd av Gabriel Wiklund

Månadens bild i galleriet

NGC 2146 (Petter Åström)

Årets bild i galleriet

C/2023 A3 (Tsuchinshan- ATLAS) (Andreas Holmström)

Senaste bilderna i forumet

Hästhuvud- och flamnebulosan i SHO (Georgios Dimitriadis (GediAstro))
                          NGC 1491 Fossil Footprint Nebula (Mårten Frosth)

NGC 1333 (Petter Åström)
                          C-2025 A6 Lemmon (Alex Fernandez Reinholdsson)
                          C-2025 A6 Lemmon (Alex Fernandez Reinholdsson)

M51 (Gabriel Wiklund)

NGC 4236 (Gabriel Wiklund)
                          NGC 4236 (Gabriel Wiklund)
                          Messier 63 (Gabriel Wiklund)

RSS Senaste nytt från SAAF-webben

• Telescopium nr 3 2025 ute snart!
                          • Årsmöte 2025
                          • Telescopium nr 2 2025 ute snart!
                          • Telescopium nr 1 2025 ute snart!
                          • Telescopium nr 4 2024 ute snart!
                          • Telescopium nr 3 2024 ute snart!
                          • Webbcafé om kometen Tsuchinshan-ATLAS
                          • Årsmöte 2024
                          • Telescopium nr 2 2024 ute snart!
                          • Telescopium nr 1 2024 ute snart!

Kalendariet

Inga evenemang

Antal unika dagsbesökare (unika IP)

Idag: 188 st 

Senaste 7 dagarna: 2737 st 

Senaste 30 dagarna: 12955 st 

Logga in

Copyright Nattmolnet 2025 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress