Centrala WR-stjärnan i NGC 4361
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 24-08-24 13:13 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2024 kl. 01:13 #9365
Hej hej. Nu sliter jag mitt hår. Söker desperat efter ett katalog-nummer på WR-stjärnan “som eldar på” NGC 4361 (CRV). Men går bet. Har sökt i alla möjliga kataloger inkl. Strasbourg och självaste WR-katalogen (som jag tolkar det är det 6:e eller 7:e katalogen som gäller?) för att nämna några. Olika planetarie-program är ju hopplösa i sådana här fall. Någon som kan sparka mig i rätt riktning?
———————————-
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad -
24 augusti, 2024 kl. 08:05 #9366
Det ställe som jag brukar använda är VizieR, där finns i stort sett alla kataloger för objekt utanför solsystemet:
https://vizier.cds.unistra.fr/viz-bin/VizieR
Stjärnan har många olika namn, den finns också med i HD, se klipp från VizieR och DSS Plate Finder nedan.
Ett modernt namn på centralstjärnan är TIC 22395456, det skulle jag nog i första hand använda. Det är kanske inte helt entydigt att HD-namnet syftar enbart på själva stjärnan utan möjligen kan där nebulosan också ingå? Men TIC avser specifikt stjärnan.
- Det här svaret redigerades för 2 månader av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
24 augusti, 2024 kl. 11:15 #9377
Hej Hans! Tack! Sökte via Strasbourg/CDS-portalen/VizieR i går, men hittade inget. Det var specifikt Wolf Rayet-identifikationen jag var ute efter. Det brukar ju vara “WR” följt av någon eller några siffror som oftast. Hittade den inte heller i dedikerade “Galactic Wolf-Rayet Catalogue”.
Det har väl ingen praktisk betydelse egentligen, såg att TIC 22395456 var av spektraltyp WC och ville bara lyfta på ytterligare några stenar.
———————————-
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad -
24 augusti, 2024 kl. 13:13 #9378
Ofta beskriver man numera en centralstjärna i en planetarisk nebulosa (CSPN) som post-AGB, dvs en stjärna som passerat den asymptotisks jättegrenen. De gamla traditionella spektraltyperna har trängts undan eftersom de vanligen inte bestäms vid analyser av det enorma materialet som rymdteleskop samlar in. Det blir mera egenskaper i form av siffror.
Men WC är den bästa traditionella spektralklassen för den stjärna som den här saken gäller.
Om man vill djupdyka:
https://arxiv.org/pdf/2005.10368
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro