Variabler av typen S:
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-26 17:09 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
21 december, 2022 kl. 17:11 #2465
För ett tag sedan upptäcktes att variabelstjärnan Z Muscae egentligen är en mira efter att tidigare klassats som S:. Jag blev lite nyfiken på de där S:-stjärnorna och har nu undersökt samtliga som finns upptagna i GCVS. Typen S står för att det är en kortperiodisk variabel utan närmare specifikation. Kolonet efter S betyder dessutom att klassificeringen är osäker. En betydande majoritet av stjärnorna av denna typ är upptäckta vid Harvard på 1920- eller 1930-talet från ett begränsat antal fotografiska plåtar. Beteckningen är nog tänkt som en temporär beteckning tills stjärnan blivit noggrannare studerad, vilket många i gruppen fortfarande väntar på.
I GCVS fanns det 147 stjärnor av typen S:. I VSX har 61 av dessa fått en nybeteckning enligt följande: 2 BY, 2 CST (konstanta), 1 CTTS/ROT, 1 CWA, 2 CWB, 2 DCEP, 5 EA, 2 EB, 8 EW, 2 L, 2 M, 1 RCB, 14 RRAB, 1 RVA, 7 SR, 1 SRA, 7 SRB och 1 YSO. Åtminstone 7 av dessa är i sin tur tveksamma och bör enligt mig ha en annan beteckning.
Kvarvarande 86 S:-stjärnor i VSX har jag undersökt mer noggrant med data från ASAS-SN och preliminärt gjort följande bedömning: 1 CW, 1 DSCT, 3 EA, 5 EB, 1 EW, 20 CST (konstanta), 5 M, 7 RRAB, 2 RRC, 2 SR, 4 SRA, 28 SRB, 4 pulserande/roterande av okänt slag, 2 oregelbundna och 1 saknar data.
Jag har inte uppdaterat några fler i VSX än Z Mus. Det är en rätt diger process då de flesta av de här stjärnorna ligger i vintergatsbandet och har många nära grannstjärnor som inkluderas i ASAS-SN observationerna. I VSX måste grannarnas magnituder subtraheras på rätt sätt innan ändringen kan godkännas. Men om någon är intresserad delar jag gärna med mig av listan jag fick fram.
- Detta ämne redigerades för 2 år sedan av Thomas Karlsson.
-
26 december, 2022 kl. 17:09 #2538
Detta är förstås i hög grad intressant!
Inte minst känns det som om de troliga Algol-stjärnorna och mirorna vore angelägna att få rätt klassade i VSX.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Magnus Larsson
-
NGC2174 i Orion
svar av Ivar Hamberg
-
SH2-155 Cave Nebula
svar av zmannen
-
EQ6 [Såld]