V418 Cas
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 25-11-02 15:40 av
Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2025 kl. 14:56 #13462
V418 Cas är en långperiodisk Mira som upptäcktes av Hoffmeister på 1960-talet. En tidig studie av Gessner och Meinunger gav perioden 480 dagar.
Senare fångades den upp av Daniel Kaiser och Michael Collins, oberoende av varandra, som ett led i patrullfotoprogram med 135 mm teleobjektiv. De följde den under två maxima, 1989 och 1991, och kom i ett gemensamt paper till slutsatsen att V418 Cas är en “Mira variable with a long period, a very large and, indeed, still unknown total amplitude, and an unusually rapid rise to maximum.” Kaiser, Daniel H., och Michael J. Collins. ”Period Update for V418 Cassiopeiae”. Journal of the American Association of Variable Star Observers (JAAVSO) vol. 20 (1991): 35–38. pdf
AAVSO:s International Database har för närvarande strax över 400 observationer med bara en handfull observationer senare än 2006; flera maxima täcks alltså inte av AAVSO:s databas.
Från svensk horisont observerades stjärnan under åren 1991-1998 med 130 visuella observationer registrerade i SVO av Margareta Westlund, Karl-Gustav Andersson och Hans Bengtsson‚ med flest observationer gjorda av Margareta Westlund. (Jag misstänker att observatörerna i SAAF/V triggades igång till att följa V418 Cas efter Collins upptäckt, en engelsk observatör som, om jag fattat det rätt, flera av SAAF-variabilisterna hade viss kontakt med).
Jag har beviljats teleskoptid på AAVSOnet för att närmare försöka utröna variabelns amplitud, se om Kaisers och Collins resultat om en snabb ökning mot max håller sig fortfarande samt, om observationerna rullar in de närmaste åren, skapa data för en uppdatering av periodelementen.
Elementen i VSX ger följande förutsägelser om maxima:
2460910 22 Aug 2025
2461393 18 Dec 2026
2461876 14 Apr 2028Nu har de första observationerna från AAVSOnet börjat komma. För närvarande är V418 Cas så sakteliga på väg nedåt enligt mina mätningar:
2025-10-31 16.235 V
2025-10-25 16.056 V
2025-10-20 15.877 V-
Detta ämne redigerades för 8 timmar av
Gustav Holmberg.
-
Gustav Holmberg.
-
Gustav Holmberg.
-
Gustav Holmberg.
-
-
2 november, 2025 kl. 15:40 #13467
Jättebra initiativ!
Vi använde magnitudsekvensen från Collins när vi obsade stjärnan på 90-talet. Jag hade tillgång till kartor för alla TAV-variabler och TASV-variabler, beställde via Guy Hurst. TAV var säkra variabler och TASV misstänkta. Just magnitudsekvenser var på den tiden en bristvara.
Collins upptäckte och återupptäckte en hel del röda variabler. Han arbetade ungefär på samma vis som Dahlmark.
När jag kollar i min loggbok ser jag att jag kallade stjärnan V418 Cas, inte något TAV- eller TASV-namn. Så jag tror att även Collins hela tiden använde det slutliga namnet?
Stjärnan saknas i listan över Collins-variabler.
https://www.theastronomer.org/mikes_variables.html
-
Det här svaret redigerades för 8 timmar av
Hans Bengtsson.
-
Det här svaret redigerades för 8 timmar av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
V418 Cas
svar av
Hans Bengtsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Teleskopguide
tråd av