V1033 Cas
- Detta ämne har 10 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-10-30 18:00 av Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2023 kl. 12:50 #6490
Magnus Larsson har under den senaste månaden gjort sju tidsserier av V1033 Cas, en s.k. “intermediate polar”. Finns det ett svenskt namn? Ett system med en vit och en röd dvärg där den vita dvärgen har ett starkt magnetiskt fält. En artikel om stjärnan fins här https://arxiv.org/pdf/0706.1433.pdf. Från denna artikel kommer uppgifterna i VSX om systemets omloppstid som uppskattas till 0.16804 dygn (4.033 timmar) och den vita dvärgens rotationsperiod på 0.006522 dygn (563.5 sekunder). Enligt artikeln mättes omloppstiden spektroskopiskt genom variation i radialhastigheten medan rotationstiden var fotometriskt synlig.
Magnus data, som finns i SVO här, har jag analyserat med Peranso. Jag kunde inte se någon särskild signal för omloppstiden, vilket inte heller borde vara förväntat om den bara är synlig spektroskopiskt. Däremot finns en tydlig signal i Magnus mätningar för den kortare rotationsperioden. Perioden jag fick är 0.006517, vilket är väldigt nära den i artikeln.
Frågan är om detta är den korrekta perioden eller om den dubbla perioden 0.013135 är den rätta? Det kan ju tänkas att stjärnan sänder ut två ljuspulser per rotation och då borde det vara den dubbla som är korrekt.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Thomas Karlsson.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Thomas Karlsson.
Attachments:
-
17 oktober, 2023 kl. 15:13 #6494
Mycket spännande! Jag tänkte att du nog inte skulle kunna motstå frestelsen att analysera denna intermediära polär som fått så många mätningar av Magnus.
Intermediär polär tycker jag förresten är ett bra svenskt uttryck. Lätt att säga och rimmar på sig självt.
Huruvida den fotometriska perioden är lika med den vita dvärgens rotationsperiod, eller om det blir två ljusmaxima per rotation … det vågar jag inte ha någon åsikt om. Man kan tänka sig båda möjligheterna. Finns det några studier om hur det generellt brukar vara när det gäller intermediära polärer?
-
17 oktober, 2023 kl. 17:10 #6495
Intermediär polär låter och jag ser att vi använt den beteckningen tidigare här. Jag antar att det finns goda grunder för att den kortare perioden på 563 sekunder är den rätta. Jag hittade en bra sida med fakta om kända IP-stjärnor på NASA, https://asd.gsfc.nasa.gov/Koji.Mukai/iphome/iphome.html
Magnus gjorde tidigare en massa tidsserier på MU Cam, en annan IP. Den har bara lite längre omloppstid än V1033 Cas, 4.7 mot 4.0 timmar, men ungefär dubbelt så lång rotationstid, 1187 mot 563 sekunder. Så det borde inte vara teoretiskt omöjligt med den längre rotationstiden för V1033 Cas. Men ser man på ljuskurvan för MU Cam och 1187 sekunder får man bara en topp och inte två som det blir med den längre perioden för V1033 Cas. Detta talar för 563 sekunder perioden för V1033 Cas.
-
17 oktober, 2023 kl. 21:15 #6496
Hej!
Kul!! Det här är alltså ett CBA-projekt (Center for Backyard Astrophysics) – jag är inte alls så klar över vad fokus för observationerna är mer än att jag blivit ombedd att försöka fånga perioden på ca 9 min. Och det funkar ju rätt bra! Det där med om det är en eller två toppar per spin är en intressant fråga, precis som vad det är på den vita dvärgen som orsakar så här kraftiga variationer i ljuset – material från ackreationdisken faller in på stjärnan vid den magnetiska polen, men skapar det verkligen en så här kraftig ljusutveckling….? Jag menar, oftast är det ju en “hot spot” i själva skivan vi observerar, inte materia som träffar stjärnan…. Jag hoppas kunna få lite klarhet i detta längs med vägen men för tillfället är CBA-folket inte så kommunikativa. Tills dess: här är nattens skörd från MWT:
Magnus
-
18 oktober, 2023 kl. 12:18 #6504
På NASA-sidan med IP-stjärnor (se länk i förra inlägget) har de en uppdaterad rotationsperiod för V1033 Cas jämfört med VSX. VSX har data från artiklen av J.M. Bonnet-Bidaud från 2007 (se mitt första inlägg ovan) medan NASA-sidan använder uppgiften från en nyare artikel av V. P. Kozhevnikov från 2019 (https://arxiv.org/pdf/1911.06522.pdf). I den anges rotationsperioden till 0.00651755, vilket är ännu närmare värdet från Magus observationer.
I artkeln från 2019 anser de att perioden för V1033 Cas är stabil. Annars förekommer det att rotationsperioden för IP-stjärnor både kan öka och minska, spin up eller spin down.
-
18 oktober, 2023 kl. 12:59 #6507
Hej!
Kul! Jag läste Kozhevnikovs 2019-artikel – förstår du om den är publicerad nånstans eller finns den bara som pre-print på arXiv? Från den kan man i alla fall förstå att ljusvariationerna skulle komma från en ackreations-gardin, dvs (om jag fattar rätt) att materialet faller in mot stjärnan i ett plan, som en platt gardin och in mot en magnetisk pol. Så varierar ljuset beroende på vinkeln mot denna gardin, så att säga. Right?
Men det här med dubbla perioden, varför skulle den vara relevant? Jag är med på att det kunde vara den om man ser båda “gardinerna” (en vid varje magnetisk pol) men finns det nåt som antyder det?
Här är heller inte så mkt till “sidebands” – som det ju var med MU Cam, eller hur? Där var ett tag när en sån sido-bands-period var rätt framträdande, om jag minns rätt och förstod rätt. Men här är det liksom inte så mkt sånt – vilket kanske är rätt intressant….?
Magnus
-
18 oktober, 2023 kl. 14:01 #6508
Jag tänkte nog på en annan IP-stjärna du observerat, V405 Aur, som har en ljuskurva med två toppar per varv. Det beror nog på hur stjärnorna är orienterade i rymden om man kan se båda eller bara den ena magnetiska poolen.
Artikeln av Kozhevnikov verkar vara publicerad i Astrophysics and Space Science, https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2019Ap%26SS.364..208K/abstract
Att sidebands eller beat period saknas för V1033 Cas verkar vara ovaligt för IP-stjärnor och artkelförfattaren är förvånad men verkar inte ha någon bra förklaring.
-
29 oktober, 2023 kl. 17:52 #6551
Hej!
Lite mer data från V1033 Cas från MWT inatt. Det har varit uruselt väder här hemma + jag har ändrat om mina teleskop så jag prioriterar spektroskopi nu, och kommer inte kunna obsa den här mer än från Spanien. Men även där har det varit dåligt väder. Men natten till idag gick det bra. Så här blev det – en mycket tydlig frekvens på 0.156250h:
Magnus
-
30 oktober, 2023 kl. 11:31 #6553
Magnus, hade du bara senaste nattens obsar med i periodberäkningen eller alla du gjort? Jag hittar inte signalen på 0.15625 när jag testar. Däremot är den korta spinnperioden allt tydligare och med högre perecission. Med dina senaste data blev den nu 0.00651761 för mig.
-
30 oktober, 2023 kl. 17:04 #6554
Hej!
Ja men det är den perioden 🙂 Jag körde på timmar, du kör på dagar, right? Så blir det samma period…. Min analys är bara på den nattens data.
Hämtar jag ner data från AAVSO så får jag ner några andras data också (hämtar från 1/7 2023), och får en period på 0.156413h = 0.006517208 d. Right?
Magnus
-
30 oktober, 2023 kl. 18:00 #6559
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med Ganymedes
tråd av Hans H
-
Uranus och Neptunus
tråd av Hans H
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
U Gem