UXOR-säsongen 2023-2024: UX Ori, BF Ori, CQ Tau
Etiketter: UXOR
- Detta ämne har 67 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 24-08-06 15:03 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2024 kl. 19:59 #7301
-
19 januari, 2024 kl. 14:02 #7320
Det blev ett bra spektrum av UX Ori även den 17 januari! Nu handlar mycket om att få nya data (spektroskopi och fotometri) för att täcka stjärnans tilltagande efter minimet. Sedan finns det nog gott underlag för en artikel om UX Ori i MNRAS som uppföljning till artikeln om RR Tau.
-
6 februari, 2024 kl. 20:53 #7524
En liten uppdatering när det gäller de tre uxorerna, se bifogade klipp.
Prototypen UX Ori har efter en något ljusare period åter avtagit. Vilket förstås är bra. Som vanligt hålls NOT-folket underrättat.
Attachments:
-
8 februari, 2024 kl. 11:01 #7540
UX Ori är nu svagare än vid något annat dokumenterat tillfälle sedan jan-feb 2021. Om vädret tillåter kommer Amanda att försöka erhålla ett spektrum i morgon fredag. Vi håller tummarna!
De senaste SAAF-obsarna (V-magnitud):
2024 Feb 06, 22:58 UTC: V = 11.905 (Karlsson)
2024 Feb 07, 21:19 UTC: V = 12.034 (Heinonen)
-
15 februari, 2024 kl. 14:14 #7570
-
24 februari, 2024 kl. 11:38 #7615
Det har blivit några bra spektra av BF Ori vilket är mycket glädjande!
CQ Tau är planerad för 28 och 29 februari, så om vi kan leverera fotometri då vore det förstås perfekt. I det fallet är det faktiskt bara bra om stjärnan är ljusstark, meddelar Amanda.
Jag har förresten bett Josch Hambsch att bidra med obsar för BF Ori och CQ Tau. Han har nu fixat så att båda dessa ligger med i det ordinarie programmet.
- Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av Hans Bengtsson.
-
27 februari, 2024 kl. 22:57 #7629
Hej!
Det har varit väldigt molnigt här, men jag lyckas få en V-mag på CQ Tau igår, ca 9,4. Och så här såg Ha-linjen ut (StarEx,R ca 14000, 2,5 h exp, C11).
Magnus
- Det här svaret redigerades för 9 månader sedan av Magnus Larsson.
-
28 februari, 2024 kl. 06:53 #7631
Intressant Magnus. Hur ska man tolka profilen?
Man ser ju en tydlig Ha emission och eventuellt en rödförskjuten absorption som i så fall skulle kunna innebära en omvänd P Cyg-profil? Grov skattning av hastigheten för infallande materia baserat på en skillnad mellan emissionstopp och absorptionsdal om 2-4Å ger 100-200 km/s.
Länkade artikelns fig 1 (diagram 2) visar liknande profiler för Ha men för UX Ori.
Vad tror du?
https://iopscience.iop.org/article/10.1086/309526/pdf
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
28 februari, 2024 kl. 07:59 #7632
Hej!
Ja, hur man ska tolka det här är väl den stora frågan. Jag skulle inte lägga så mycket vikt vid våglängdsförskjutning här – jag litar inte så mycket på kalibreringen. Det här är verkligen en lärprocess, att ta spektra av så pass svaga objekt och med ofta ganska dåliga förhållanden. Ingen gång har jag med CQ Tau kunnat använda de telluriska linjerna (H2O-linjer från atmosfären) för mer noggrann kalibrering, för det är för lågt SNR och därmed svårt att identifera dessa linjer. Dessutom är de underligt nog ganska svaga här hos mig – vilket jag inte förstår för här är ju fuktigt….
Formen på Ha-linjen varier på de här UX-orna, precis som de diskuterar i den där artikeln. Och i den här serien kan vi se hur en mer blå-förskjuten absorptionsdal dyker upp då och då – den är, vad jag förstår, observerad också av andra men det är för mig väldig oklart vad den består av (utskjuten och därmed relativt kraftigt blå-förskjuten gas?). Det primära fenomenet här är ju gas/stoft-skivan som snurrar runt stjärnan – och som därmed inte borde ha nån större radial hastighet, åtminstone inte i absorption (om vi antar att emissionen är från stjärnan och absorptionen från den omgivande gasen). I bilden nedan är vissa kurvor lite utjämnade, andra inte, men det faktum att det ibland är riktigt låg SNR framgår av bruset….
Magnus
- Det här svaret redigerades för 8 månader av Magnus Larsson.
Attachments:
-
28 februari, 2024 kl. 09:15 #7637
Magnus,
Blåförskjutna dalen du menar är alltså den som syns i kurvan från den 3 feb?
Ja vore roligt att förstå mer!
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
28 februari, 2024 kl. 09:23 #7638
Hej!
Ja och den syns väl den 15/1 också – det spektrum som är med på den där bilden jag postade är kanske lite för mycket utslätat för att det ska framgå. Amanda skickade mig den här jämförelsen med deras, från den 14/1 till den 23/1. Det är ett dynamiskt system det här!!
Amanda berättar också att denna absorptionsdal fanns på deras spektrum den 30/1 också. Så från den 23/1 till den 30/1 så dök den upp (eller ner) och sen försvann den igen.
Cliffhanger 🙂
-
9 mars, 2024 kl. 17:57 #7786
CQ Tau har blivit ljussvagare. Amanda ska försöka få ett spektrum ikväll 9 mars. Alla obsar av stjärnan är förstås mycket välkomna!
Edit:
Det blev tyvärr inget spektrum den 9 mars. Nytt försök ikväll den 10 mars!
- Det här svaret redigerades för 8 månader av Hans Bengtsson.
-
28 mars, 2024 kl. 20:34 #7990
Hej!
Jag fortsätter att ta spektra av CQ Tau. Här är en serie från nu i mars:
Det är spännande, tycker jag, hur den där extra absorptions-dippen försvinner, och nu de senaste dagarna är den röda sidans emission plötsligt starkare. Det rör på sig hos den här stjärnan. Allt är taget med min StarEx på en C11, med en QHY183-kamera. Den översta exponeringstid bara 15 min (de två översta är låg SNR på grund av moln) – lite kul att det går att få SÅ mkt data på bara 15 min av en ganska svag stjärna! Frågan om vad fysiken bakom dessa rörelser är får vi återkomma till. Kanske ytterligare ett webinar om UXOR?
Magnus
-
5 maj, 2024 kl. 11:20 #8177
En artikel om UX Ori i MNRAS är påbörjad, och stjärnan har fått väldigt fin följning med 54 tagna spektra.
Jag kommer nu att sammanställa fotometriska data från SVO/AAVSO/ASASSN och skicka till Amanda. Tror jag har detta klart inom några veckor.
-
5 maj, 2024 kl. 12:15 #8180
Vad roligt! Grattis. Jag kunde tyvärr inte vara med och bidra den gångna säsongen. Jag hoppas det finns liknande initiativ till nästa höst/vinter och att vädret och livet samarbetar då 🙂
Grattis alla som bidrog och lycka till med artikeln.
/H.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro