UXOR-säsongen 2023-2024: UX Ori, BF Ori, CQ Tau
Etiketter: UXOR
- Detta ämne har 67 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 24-08-06 15:03 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2023 kl. 15:38 #6430
Det verkar som om CQ Tau nådde cirka 11.0 i detta minimum.
/Gustav
Attachments:
-
12 oktober, 2023 kl. 16:41 #6432
-
13 oktober, 2023 kl. 06:04 #6438
Skattade uxorerna visuellt i morse och fick följande resultat:
UX Ori 10,9
BF Ori 10,1
CQ Tau 10,7
Observationerna gjorda mellan 0250 och 0314 UT den 13 oktober.
Tunna moln drev in från väst när jag observerade i Orion så jag upplevde något större osäkerhet, men kändes ändå ok.
Avslutade med att kasta ett öga på Jupiter där röda fläcken skymtade på västra kanten och Ganymedes skuggpassage syntes på södra halvklotet.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
13 oktober, 2023 kl. 09:33 #6443
Bra jobbat!
Amanda berättade tidigt i morse att hon fick ett spektrum av CQ Tau natten 11-12 oktober, under minimet vid visuell mag 11.0. Detta får sägas vara den ungefärliga mag man kan förvänta sig av CQ Tau vid ett minimum, den brukar inte bli svagare än så (någon enstaka gång kanske 11.5).
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
13 oktober, 2023 kl. 09:40 #6445
Tack för info Hans, kul att NOT är igång med projektet!
/David
AAVSO: HDAE -
14 oktober, 2023 kl. 13:45 #6465
Ytterligare uppföljning har idag skickats till Amanda.
Vi ser i SVO-diagrammet nedan att vi fick utomordentligt fin BVI-fotometri för CQ Tau under minimet, gjord av Gustav Holmberg, och David Heinonens visuella skattning passar också in mycket bra.
Attachments:
-
15 oktober, 2023 kl. 11:36 #6471
UX Ori har ett pågågende minimum, den har minskat ungefär 0.9 mag under de senaste veckorna.
/Gustav
Attachments:
-
15 oktober, 2023 kl. 13:42 #6473
Javisst är det så. Det gradvisa långsamma avtagandet hos UX Ori har nu fått högre hastighet, visar dina senaste mätningar.
Jag mejlade för en stund sedan Amanda med nya diagram och påpekade särskilt beteendet hos UX Ori.
Troligen har hon fått även ett andra spektrum för CQ Tau, det har jag dock inte fått bekräftat ännu.
Edit:
Det blev ett nytt spektrum av CQ Tau. Och som en direkt följd av vår rapport om UX Ori kommer hon att försöka erhålla spektrum för den stjärnan nu i natt (15-16 oktober). Hon tackar förresten SAAF extra mycket för den saken, vilket härmed framföres.
-
16 oktober, 2023 kl. 06:01 #6479
Skattade uxorerna visuellt i morse och fick följande resultat:
UX Ori 11,3
BF Ori 10,3
CQ Tau 10,7
Observationerna gjorda mellan 0320 och 0340 UT den 16 oktober.
Enligt AAVSO nådde UX Ori ett minimum kring 11,9 den 15 oktober 0830 UT men verkade ha ljusnat något när jag gjorde min observation i morse.
/David
AAVSO: HDAE- Det här svaret redigerades för 1 år av davhei.
-
16 oktober, 2023 kl. 14:48 #6481
Stämmer bra att UX Ori hamnade i ett fullskaligt minimum morgonen den 15 oktober. Data från hrr Holmberg och Hambsch är helt samstämmiga. Men det tycks alltså ha varit mycket kortvarigt.
Tyvärr yppades ingen möjlighet för NOT-folket att ta något spektrum. Men ordinarie uxor-nätter kommer flera stycken denna vecka, bland annat nu i natt (16-17 oktober).
(uttrycket med ”hrr” är hur Gunnar Darsenius skulle ha benämnt observatörerna i Variabelbulletinen på 60-talet!)
Edit:
Märningarna som Hambsch gjorde av UX Ori nu på morgonen 16 oktober bekräftar helt Davids visuella skattning. Stjärnan har snabbt börjat stiga igen.
Attachments:
-
18 oktober, 2023 kl. 15:38 #6509
Enligt mätningarna av UX Ori på morgonen 17 oktober avtog ljusstyrkan en hel del på mycket kort tid, se klipp från AAVSO. Är ett nytt rejält minimum på gång?
Med tanke på hur väldigt snabbt ljusväxlingarna tycks kunna ske, skulle det vara synnerligen intressant med en regelrätt tidsserie över några timmar. Något som kan fixas med Oria-teleskopet? Bara som en tanke.
Amanda ska försöka få ett spektrum av UX Ori i natt, vi håller tummarna.
Attachments:
-
20 oktober, 2023 kl. 19:03 #6523
Vi bestämde oss för att bortse från Hambsch-mätningarna av UX Ori morgonen 17 oktober. De såg allmänt knepiga ut. Inget ultrakort minimum den morgonen, alltså.
De tre diagram som jag sänt idag till Amanda bifogas.
Attachments:
-
21 oktober, 2023 kl. 10:34 #6529
Hej!
Hrm. Underligt med Josh Hambsch-mätningarna – han är en väldigt erfaren och mycket aktiv variabilist, ju. Men: förra omgången fick vi också några snabba växlingar. Jag kommunicerade med en man i USA som ett tag fick för sig att följa CQ Tau men det blev bara en enda kort dipp av det. Så det kanske ändå är en rimlig mätning men inte ett sånt minimum som vi är ute efter…?
Magnus
-
21 oktober, 2023 kl. 12:20 #6530
Även om RR Tauri inte står på programmet den här säsongen kan man ändå notera ett ganska kraftigt minimum hos stjärnan de senaste dagarna.
/Gustav
Attachments:
-
21 oktober, 2023 kl. 15:05 #6532
Magnus:
Hambsch-mätningarna av UX Ori brukar vara mycket bra, och överensstämma med Gustavs mätningar, vilket är det bästa betyg man kan få. Men morgonen 17 oktober tror jag Hambsch-värdena ligger en smula off, och även morgonen den 18 oktober ser R-mätningen konstig ut. Dock har vi förstås fortsatt fullt förtroende för Hambsch, som det brukar heta inom politiken …
Gustav:
Så snart jag ser att det kommit in nya mätningar från dig så skickar jag alltid uppdaterade kurvor till Amanda. Den här gången kunde jag inte motstå frestelsen att bifoga även RR Tau, men bad samtidigt om ursäkt för att jag gjorde det. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro