• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in
Skip to content
  • Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

• Hem
  • SAAF
  • Bildgalleriet
  • Kalendariet
  • Registrera användare
  • Logga in

Uppdateringar av SVO

• Detta ämne har 38 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 25-11-05 20:48 av Hans Bengtsson.
Visar 36 svarstrådar
< 1 2 3
  • Författare
    Hans Bengtsson
    Deltagare

Det är roligt att se att dina studier av perioder för miror används flitigt inom BAA, exempelvis här:

https://britastro.org/vss/VSSC204.pdf?fbclid=IwY2xjawKpmgNleHRuA2FlbQIxMQABHqUgNtW1zUF–5R8PVeE4bO0hK3Y66oBJFezr_qsNJXiG2qN8nrrARc1zCTP_aem_41KyzfT1hbh9IaOb1fFYSg

• 3 juni, 2025 kl. 00:24 #12191
      Thomas Karlsson
      Deltagare

Du är uppmärksam. Den artikeln hade jag inte sett tidigare. Just nu förbereder jag för att uppdatera miradatabasen med nya maximum för 2023 och 2024. Förhoppningsvis klart inom några veckor.

• 24 juni, 2025 kl. 16:43 #12321
        Thomas Karlsson
        Deltagare

Nu har jag uppdaterat min databas med maximum för miror med de nya max jag hittat för år 2023 och 2024. Ungefär 1400 nya har lagts till denna gång och databasen innehåller nu drygt 76200 maximum. De nya maximumen är framtagna med hjälp av observationer från AAVSO, VSOLJ och ASAS-SN.

Databasen i form av O-C diagram nås via SVO via menyvalet: Ljuskurvor & Resultat -> O-C diagram för miror. Eller direkt via https://var.saaf.se/mirainfooc.php för O-C diagram eller som perioddigram via https://var.saaf.se/mirainfoper.php

• 24 juni, 2025 kl. 18:54 #12323
            Gustav Holmberg
            Deltagare

Fantastiskt bra jobb du gjort och gör med mirornas periodförändringar, Thomas!

/Gustav

• 5 november, 2025 kl. 14:03 #13478
            Thomas Karlsson
            Deltagare

Nu finns ytterligare 5 nya fasdiagram publicerade på SVO. 5 befintliga har samtidigt uppdaterats. Sammanlagt finns nu 185 fasdiagram med observationer enbart från SAAF/SVO. Nya stjärnor denna gång är FU Cam, VW Her, EF Lyr, RY Oph och LD 323. De som uppdaterats är RT Cyg, AF Cyg, WX Her, R Ser och Z UMa.

Samlingen är en blandning av stjärnor med lång observationshistoria i SVO och stjärnor med kortare observationslängd.

VW Her är en mira som ingår bland de 50 bortglömda mirorna. FU Cam ingår i 51-75 bortglömda miror, men visat sig vara mer av en halvregelbunden variabel än en klassisk mira. EF Lyr är en annan halvregelbunden med flest observationer under senare delen av 1990-talet. RY Oph är en kortperiodisk mira med enbart visuella observationer. LD 323 är en halvregelbunden variabel upptäckt av Lennart Dahlmark 1999, och som åter har obserats i SVO sedan 2013.

Den nya och uppdaterade fasdiagrammen hittas på SVO under Ljuskurvor & Resultat -> Fasadiagram för 185 stjärnor.

• 5 november, 2025 kl. 18:22 #13481
              Hans Bengtsson
              Deltagare

Mycket snyggt jobbat som alltid!

Extra plus för den ovanligt kortperiodiska miran RY Oph. Jag minns tydligt att jag obsade den 1970. Kartan var nog inte från AFOEV eller AAVSO, utan från Paul Ahnerts årliga ”Kalender für Sternfreunde”. Den köpte jag enbart för att den alltid innehöll några variabelkartor, som visserligen var pyttesmå och otroligt plottriga men som trots allt gick att använda om man hade tålamod.

Däremot blev jag förvånad över att jag obsade RY Oph ett par gånger 2010, det hade jag totalt glömt bort. Mysko, den ligger för nära ekvatorn för att jag skulle ha den på programmet. Men lite detektivarbete gav svaret. Jag tog RY Oph som bonus när jag ändå obsade V3288 Oph. Varför jag obsade V3288 Oph kändes också som en gåta, tills jag såg att det är den stjärna som 2010 ännu hette NSV10028. Och det namnet kände jag igen. En sorts säregen förmörkelsevariabel som det skrevs en del om, och som jag nämnde på Astronet (se klipp).

Attachments:
                1. IMG_6775.jpeg

• 5 november, 2025 kl. 19:42 #13483
                Thomas Karlsson
                Deltagare

Tänkte väl att du kunde ha någon anekdot på lager, kul att ta del av. Har du något minne av EF Lyr och varför den var rätt flitigt observerad sådär 1997-2002 av Hans-Göran Lindberg?

• 5 november, 2025 kl. 20:48 #13484
                  Hans Bengtsson
                  Deltagare

Jo det har jag förstås! Det började med att jag någon gång kring 1990 fick ett tjockt paket från den legendariske Clinton B Ford. Det innehöll en komplett samling preliminära AAVSO-kartor, de flesta ritade av Ford själv och med jfr-stjärnor vars magnituder han hade skattat.

Från dessa kartor valde jag ut sådana som jag kunde obsa med min 6-tums Newton från min obskulle. Men jag ville bara släpa med mig en enda pärm (den var i plast och mycket tjock), så jag ritade av alla kartorna och såg till att jag vid behov hade någon liten översiktskarta insprängd på samma blad. En variabel ett blad.

Denna kartsamling var bara för rent fältbruk och avsedd för mig själv. Kartorna var inte snygga men praktiska.

Nåväl. Tillgången till dessa kartor gjorde att jag kunde obsa många variabler som nästan ingen annan följde. Kartorna var ju inte officiella och jfr-magnituderna inte alltid jättebra.

En av kartorna hade jag gjort ganska snygg om jag får säga det själv, det var ett översiktligt område i Lyra med flera variabler.

När Hans-Göran undrade om jag hade några kartor att skicka honom, så kopierade jag min fältpärm rakt av (med kopiatorn på jobbet) och skickade dessa i ett paket till honom. En del kartor innehöll konturerna av småkryp som jag märkt upp med ordet ”spindel” osv för att inte i mörkret missta dem för stjärnor. Även en ”igel” fanns med!

Just kartan för variabler i Lyra fastnade han för, och variablerna där obsade han mycket flitigt. Det var till och med så att Kato på VSNET stängde av honom från den gruppen, därför att Kato tyckte han skickade in alltför täta obsar av långsamma variabler!

• Det här svaret redigerades för 1 månad av Hans Bengtsson.
                  • Författare
                  Visar 36 svarstrådar
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
                  Logga in

Log in / Register

Senaste diskussionerna

• Jupiter och Galileiska månar
                    tråd av Petter Öhman
                  • Saturnus
                    tråd av Petter Öhman
                  • Saturnus med 2 av månarna
                    tråd av Petter Öhman
                  • Det ser ut som en hund i Question Mark Nebula NGC 7822
                    tråd av Petter Öhman
                  • NSV01161
                    svar av Thomas Karlsson
                  • Teleskopträff Skåne Sandhammaren december (rösta på datum!)
                    svar av Olle Eriksson
                  • Observationsbeställningar – nytt sätt att ta bilder med fjärrteleskopet
                    tråd av Johan Warell
                  • Hästhuvud- och flamnebulosan i SHO
                    svar av PeterR
                  • Cirkulären från BAA VSS
                    svar av Magnus Larsson
                  • Månadens bild
                    svar av Petter Åström
                  • NGC 1491 Fossil Footprint Nebula
                    tråd av Mårten Frosth
                  • Dammiga Handens galax
                    svar av Fredrik Silow
                  • Aktuell solaktivitet
                    svar av Thomas Karlsson
                  • Första projektet då jag hade konverterat Dobsonteleskopet för Astrofoto
                    svar av Gabriel Wiklund
                  • Embryonebulosan
                    svar av Gabriel Wiklund
                  • Komet Lemmon & NGC 4618
                    svar av LasseH
                  • Komet Lemmon & NGC 4618
                    tråd av AlexFerein
                  • 18 timmar på M81 – 30″ f/3.8 Dobson
                    svar av Gabriel Wiklund
                  • Messier M51 i turbulent atmosfär
                    tråd av Gabriel Wiklund
                  • NGC 4236 I dålig seeing
                    tråd av Gabriel Wiklund

Månadens bild i galleriet

NGC 2146 (Petter Åström)

Årets bild i galleriet

C/2023 A3 (Tsuchinshan- ATLAS) (Andreas Holmström)

Senaste bilderna i forumet

Jupiter och de Galileiska månarna (Petter Öhman)
                  Saturnus och de Galileiska månarna (Petter Öhman)
                  Saturnus (Petter Öhman)

Saturnus, Titan, Rhea (Petter Öhman)
                  NGC 7822 (Petter Öhman)

Hästhuvud- och flamnebulosan i SHO (Georgios Dimitriadis (GediAstro))

NGC 1491 Fossil Footprint Nebula (Mårten Frosth)
                  NGC 1333 (Petter Åström)

RSS Senaste nytt från SAAF-webben

• Telescopium nummer 4 2025 snart ute – 93:e och sista numret!
                  • Observationsbeställningar – nytt sätt att ta bilder med fjärrteleskopet
                  • Telescopium nr 3 2025 ute snart!
                  • Årsmöte 2025
                  • Telescopium nr 2 2025 ute snart!
                  • Telescopium nr 1 2025 ute snart!
                  • Telescopium nr 4 2024 ute snart!
                  • Telescopium nr 3 2024 ute snart!
                  • Webbcafé om kometen Tsuchinshan-ATLAS
                  • Årsmöte 2024

Kalendariet

Inga evenemang

Antal unika dagsbesökare (unika IP)

Idag: 216 st 

Senaste 7 dagarna: 3748 st 

Senaste 30 dagarna: 13842 st 

Logga in

Copyright Nattmolnet 2025 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress