Teleskopträff Beddinge (Datum: 26 april, reservdag 27:e)
- Detta ämne har 42 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 25-04-29 16:54 av
Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
26 april, 2025 kl. 20:17 #11875
Vi har ätit nu och åker bort till platsen nedan för att reka lite nu, samt att titta på Håkans teleskop som finns inne i Beddingestrand. Sedan tror jag att vi kommer bege oss upp till Johan Warell och kolla på hans observatorium. Om ni vill sluta upp så går det bra att ringa mig på 0709909451 eller Håkan, för att få veta var vi är.
2. På andra sidan vägen från Smygehamns reningsverk (https://maps.app.goo.gl/MmmTWWfVU8kX2Muv6)
-
26 april, 2025 kl. 21:32 #11876
Nu åker vi mot plats nummer ett se länk till karta längre upp Vi ska kolla hur och se hur det ser ut det är förhoppningsvis Är det bra
-
26 april, 2025 kl. 22:43 #11878
Här är vi om någon vill komma förbi. Ta vänstra avtagsvägen 100m in.
1. Vägen upp mot Dybäcks slott (https://maps.app.goo.gl/ysHnUJEKHjh6HqKF7)
-
27 april, 2025 kl. 09:42 #11883
Blev en fin natt, mätte upp sqm-l 21,12 i mitt obs.
Letade efter jetten i m87 länge men trots att det var bra förutsättningar och att jag visste var den skulle ligga så kunde jag inte se något som jag kunde tolka som den varesig på 500 eller 700 ggrs försoring (och då hade jag ändå knivskara stjärnor i dessa förstoringar). Gav upp och slängde in en monokamera istället för okularet och tog en 10 sekunders bild.
Ren råbild utan någon behandling (400-1000 cnts). Inser att det är mina ögon som börjar bli lite för svaga…
/Håkan
-
27 april, 2025 kl. 09:55 #11886
Hej!
Jag som är MYCKET yngre kunde inte heller se den i Håkans teleskop, så jag tror ålder som faktor därmed måste vara falsifierad…. eller?
Olle och jag obsade T Crb visuellt, och skattade den till ca 10,1 fast lite skakigt. Senaste mätningen enligt AAVSO visar sig vara….. 10,1. Härmed är alltså Olle invigd i variabelträsket. Välkommen!!
Magnus
-
27 april, 2025 kl. 11:57 #11887
I viss mån avtar synskärpan med åren, men ofta i ganska begränsad grad när man använder glasögon/kikare/teleskop. ”Eagle-eyed Dawes”, han med Dawes-gränsen för upplösning av dubbelstjärnor, var utan glasögon så närsynt att han inte kände igen sin egen hustru när han mötte henne på vägen (eller om det möjligen var medvetet, därom tvista de lärde).
När det gäller att försöka detektera objekt alldeles vid gränsen för det möjliga, då är det bäst att veta objektets exakta läge förutsatt att man vill säkra en negativ obs. Om ögat trots hjärnans kunskap inte ger någon positiv signal så kan man dra slutsatsen att objektet inte kunde ses.
Ifall man däremot vill säkra en positiv obs, då bör man undvika att känna till objektets exakta position. Man rensar i förväg minnet, det går ganska bra med träning. Sedan kollar man i efterhand att objektet låg exakt där det skulle ligga.
Hjärnan är otroligt lätt att manipulera när det gäller synintryck, det som kallas ”bias” är ju inget man medvetet utsätter sig för, men en fälla som är ruskigt lurig. Kanske den sak inom visuell astronomi som tar längst tid att lära sig klara av.
-
28 april, 2025 kl. 07:23 #11905
Fint att Olle är invigd Magnus, nu när han är fast får vi se till att SVO inte svämmar över!
Håkan och jag gjorde ett nytt försök på M87:s jet i natt vid förhållandevis god seeing, stjärnorna var inte nålstick men inte bomullsbollar heller. Jetens ljusaste del ligger 0,2’ nästan rakt W om kärnan vilket motsvarar 1/10 av avståndet mellan de två närmaste stjärnorna mot NE, som är en bra ledfyr.
I x730 kunde jag möjligen ana en antydan till utskott från kärnan på rätt position och endast vid indirekt seende. Kan dock inte säga att jag sett den. Jeten kräver större apertur för att bekräftas. 16” RCOS av toppenkvalitet med Naglerokular, SQML 20,85.
Gjorde ett försök natten innan med min 20” och x750, x460, men ingen lycka då heller. Får bli nytt försök vid tillfälle.
Johan
-
Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av
Johan Warell.
-
-
28 april, 2025 kl. 10:06 #11913
Tyvärr missa jag sammankomsten men fångade M87 jeten igår tydligt med 20 sekunders exponeringar hemma i min minst sagt ljusförorenade tomt. Jag har aldrig lyckats fånga jeten visuellt trots mörka platser och anser personligen det är omöjligt åtminstone med min 11. Har heller inte sett den med en 16 SCT eller Dobson på mörk plats. Här håller jag med Hans om hjärnans bias och “önskan” om att se objektet är en fälla många går i.
-
28 april, 2025 kl. 11:47 #11925
Här känns det som att nästa ofrånkomliga steg blir att tilldela Olle en SVO-signatur (tre bokstäver) och ett lösenord. Det är Thomas Karlsson som har hand om detta, hans mejladress kan hittas via SVO:s startsida:
Variabelträsket är djupt och kan vara svårt att ta sig upp från när man väl hamnat där.
En sak att tänka på för nya observatörer är att datum och klockslag som rapporteras avser UTC (vilket i praktiken är samma som UT). När vi har svensk normaltid subtraherar man 1 timme från den tid klockan visar. När vi har svensk sommartid (som nu) subtraherar man 2 timmar.
-
Hans Bengtsson.
-
-
28 april, 2025 kl. 21:43 #11937
Så här då så kommer min lilla rapport från helgens outings.
Det var himla trevligt att sammanstråla några observatörer i Beddinge på lördagen, även om vi bara blev 3 st. Efter pizza, så åkte vi och tittade på Håkans teleskop, och sedan till Johan och hans. Sen avvek Håkan, och jag och Magnus åkte till obs-stället vid vägen upp mot Dybäcks slott (https://maps.app.goo.gl/ysHnUJEKHjh6HqKF7). Vi tyckte det var riktigt bra, det fanns plats för flera bilar, inga störande ljus mer än ljusglorior från både Malmö/Svedala och Ystad, men det är nog inte helt optimalt ändå. Jag sov i bilen på plats några timmar, och på morgonen när jag tog en liten promenad innan avfärd så kom ägaren och kollade upp mig. Han var trevlig och undrade om jag bara var där för en promenad, och bekräftade väl mest bara att nä man får ju förstås inte åka in där med bil. De har haft en del stölder och så. Men men, all in all en väldigt trevlig kväll, som jag tycker vi får göra om.
Och som sagt, min första variabel-observation. Jag ska ta och läsa på lite mer om ämnet och kanske göra fler såna. En tanke slog mig nu, kan man obsa variabler under tidiga och sena sommarmånader månne och rapportera resultaten?
Jag hade redan planerat att obsa även på söndagen, och när Fredrik hörde av sig och var sugen, så bestämde vi oss för att åka ut till Sandhammaren. Och vi fick en helt fantastisk natt tyckte jag, på ny obs-plats. Fredrik min sin 16-tummare och jag med min 8-tummare. Jag kan inte sluta förundras över hur härlig känsla det är att spendera en hel natt under en stjärnklar natthimmel, speciellt när man har en sån riktigt bra obsplats som känns båda isolerad men samtidigt öppen med låg horisont. Man har allt man behöver med sig (förutom några saker man har glömt då 🙂 ) och vädret stämmer. Det är som att alla faktorer sammanstrålar och en port till en helt annan värld öppnar sig.
-
29 april, 2025 kl. 08:19 #11938
Hej Olle,
Tack för att du arrangerade och informerade! Nästa gång hoppas jag vi kan ge oss ut till Skånes bästa plats på Österlen någonstans. Nymånen i augusti?
Ja det är något alldeles speciellt att observera ute i bushen med bara naturen omkring sig, en underbar naturupplevelse, avkoppling och energipåfyllning.
Johan
-
29 april, 2025 kl. 16:54 #11961
Olle:
Variabla stjärnor kan observeras från södra Sverige året runt … även om det förstås kan vara svårt några veckor mitt i sommaren. Men maj och augusti brukar vara två fina månader.
Först behöver du en signatur och lösenord. Kontakta:
thomas.karlsson
(snabel-alfa)
saaf.se
Att registrera en obs är en enkel procedur. Se bifogade lilla hjälpreda. Det behövs fler observatörer!
Startsidan för SVO finns här:
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Rapport från Namibia
svar av
davhei
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Vintergatan Namibia
svar av