Solteleskop Lunt 60 mm Pressure Tuned
Hem › Prylmarknad › Säljes privat › Solteleskop Lunt 60 mm Pressure Tuned
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 26-08-05 23:33 av
Anders Tjernberg.
-
FörfattareInlägg
-
-
5 augusti, 2026 kl. 23:33 #15406
Hej. Undersöker intresse kring eventuell försäljning av mitt solteleskop köpt 2013 från Astrosweden för då ca 18… eller om det var 19000 utan dovetailskena eller okular då och med 6 mm blockingfilter. Ett Lunt 60 mm / 500 mm med pressure tuning av det sk etalonfiltret. Det är bara ett solteleskop för H-Alfa. Inte den “modulära” varianten som man kan använda som vanlig refraktor för tex natthimlen/dagobservationer. Bytte upp mig till 12 mm blockingfilter ganska tidigt vilket öppnar upp bättre för foto vilket jag aldrig kom igång med. Bara nån rolig bild genom okular tagen med mobil här i annonsen. Medföljer Lunts zoomokular 7,2-21,5 mm. Medföljer befintlig dovetailskena på ca 10 cm (klämspår på den). Även en fin vadderad väska. Möjligen behöver gängorna till pressure tunern lite rengöring och nytt fett (finns på astrotec). OBS! Bara Lunten, okularet och väskan är tänkt för denna annons. Har ett par bilder där Lunten sitter på stativ och då på en begagnad (lite panorerings-knapp-glapp) Skywatcher Solarquest Heliofind jag väl hade tänkt att behålla om inte nån förhandlar om priset utöver Lunten+okularet+väskan. Stativet vill jag behålla. Helst avhämtning runt omnejd Borlänge. Men inte omöjligt att skicka. Dock lär det undersökas ordentligt om så. Solteleskopet kanske använts 5-10 gånger per år max. Förvarats inomhus. Jag lägger väl upp lite bilder och kanske justerar annonsen vid behov. Denna modell verkar inte göras längre? Det närmaste jag hittade i prisläge nu var på astroshop.se där den kostade ca 36000 med 6 mm blockingfilter. Jag är medveten om att teleskopet är ca 13 år gammalt. Eventuella prisförslag tas emot i första skedet. Får se om det blir Tradera/Blocket framöver. Jag finns här på nattmolnet och/eller på anderstjernberg3@gmail.com.
Anders Tjernberg
Attachments:
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Venus i UV-IR 2026-08-04
tråd av
PeterR
-
Venus nergång
tråd av
PeterR
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
Virgohopen
svar av
Arvid Emtegren
-
The Bauble Nebula
svar av
Hans Bengtsson
-
Danjonmåne och Jupiter
svar av
timokarhula
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Dags att anmäla sig till Sagittarius 2026!
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 3 st