Sky-Watcher K100 – Klevtsov-Maksutov
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 25-07-25 13:03 av
Fredrik Silow.
-
FörfattareInlägg
-
21 juli, 2025 kl. 22:18 #12575
Har någon hört om det här tekeskop med Klevtsov-Maksutov design? Enligt TS hemsida har det alla fördelar med ett Maksutov-Cassegrain – vad gäller storlek kontra öppning – men det kyls snabbt också. Jag älskar min Skymax 127, men det känns för stort att resa med, så vill jag hitta en alternativ setup.
Den nya fokuserare verkar också vara bättre än original Skymax…
-
Detta ämne redigerades för 3 dagar av
Matteo Tomasini.
-
Detta ämne redigerades för 3 dagar av
-
24 juli, 2025 kl. 14:56 #12597
Hej Matteo,
Jag har själv 2 st Maksutovs och är väldigt förtjust i konstruktionen för mån- och planetobservationer. Det här teleskopet har jag aldrig tittat genom men har några allmänna tankar som kanske är bra att tänka på.
En av de stora fördelar med traditionnella Maksutov konstruktioner är den lilla sekundärobstruktionen men det verkar inte gälla denna Klevtsov-Maksutov. Jag har inte sett några specifikationer men den ser väldigt stor ut på bilderna och det kan försämra kontrasten. Samma sak gäller de böjda sekundärhållarna som ser ovanligt tjocka ut och som inte behövs på andra Mak-konstruktioner.
1997 släppte SkyWatcher en snarlik men mycket större Mak på 12″ med en 32% obstruktion. Den fanns inte kvar så länge på marknaden och det kunde vara intressant att ta reda på varför.
/*Peter R
-
25 juli, 2025 kl. 13:03 #12598
Hej Matteo!
Jag håller med Peter i de rent allmänna kommentarerna kring konstruktionen, känner samma tveksamhet. Teleskopet ser lite plastigt ut också.
Jag har som du också en MAK 127 från Sky-Watcher och använder det just som mitt flexibla reseteleskop på sommaren med familjen (då jag reser med bil). Kanske en vanesak då jag egentligen vill ha med mig större prylar, 16″ Dobson, känns 127:an extremt liten i förhållande till de stora grejerna. Svårt att hitta ett bättre litet rese-all-roundteleskop än 127:an tycker jag, speciellt med tanke på att monteringen jag har inte heller väger så mycket.
Men allt beror ju på hur du reser och har för möjligheter men också vad du vill observera – själv kan jag inte tänka mig att använda för liten apertur, då tappar jag lite glädjen med att ha med mig ett teleskop över huvud taget och tar hellre med mig min 15×70-kikare med bröststativ.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sagittarius 2025!
tråd av
Fredrik Silow
-
3I/ATLAS
svar av
Hans Bengtsson
-
Solen i Ha 250719
tråd av