LY Peg
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 22-10-18 15:57 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2022 kl. 18:57 #1838
En stjärna som då och då har observerats inom variabelsektionen är LY Peg. Den katalogiseras både i GCVS och VSX som en Beta Lyrae-stjärna.
Jag kan dock inte från sektionens data se de variationer som katalogerna ger. Är verkligen både typ och periodlängd korrekt?
Det vore intressant att se vad en periodanalys med ASASSN-obsar som grund skulle ge. Vad säger Thomas K?
Via denna länk kan man klicka på artikeln under ”References”:
https://www.aavso.org/vsx/index.php?view=detail.top&oid=25396
- Detta ämne redigerades för 2 år av Hans Bengtsson.
-
12 oktober, 2022 kl. 19:30 #1842
Lustigt nog undersökte jag LY Peg idag. Hade nog gjort det tidigare då den hade uppdaterade periodelement i SVO. Nu har den fått sin period lätt justerad igen. Diagrammet visar alla obsar i V och g från ASAS-SN. Det är en förmörkelsevariabel, men av typen EA och inte EB. Som synes har den en mycket kort förmörkelse i förhållande till perioden. 16 timmar var 34:e dag. Den har också en sekundär förmörkelse i fas 0.33 vilket väl är rätt ovanligt. Det verkar inte som vi fångat någon förmörkelse i SVO. De obsarna med små avvikelser där verkar ligga utanför förmörkelserna.
-
13 oktober, 2022 kl. 11:14 #1843
Magnifikt!
Du har gjort en mycket intressant upptäckt. En ljusstark Algol-stjärna med väldigt excentrisk bana som hittills feltolkats.
Det borde komma in i VSX, utan tvekan! Är det fortfarande lika omgärdat av rigorösa detaljer att lägga in i VSX? Jag har glömt hur man gör, även om jag gjorde det många gånger under vårt variabelupptäckarprojekt. Har du möjlighet och tid och lust att ge dig på detta? Cykelhjälm på kunde ibland behövas, minns jag …
- Det här svaret redigerades för 2 år av Hans Bengtsson.
-
13 oktober, 2022 kl. 14:57 #1846
Jag skickade in uppgifterna jag fått fram till VSX. Vi får se om de blir godkända…
-
13 oktober, 2022 kl. 18:16 #1849
Ja, det är ett ovanligt system. Enligt Gaia ligger den 420 pc bort, dvs absolutmagnitud ca +3, typ F huvudseriestjärnor. Avståndet mellan stjärnorna är typ 0,3 a.e. medan de är max 1,5 soldiametrar stora. För att få såpass stora förmörkelser måste alltså inklinationen vara inom en grad från 90 grader, dvs en lycklig slump. Att banan är excentrisk är däremot ganska väntat med den långa perioden, inga tidvattenkrafter som cirkulariserar.
-
13 oktober, 2022 kl. 18:47 #1850
Cirkularisera var ett nytt ord för mig. 🙂 Jag hade inte tagit fram uppgifter om avstånd och typ av stjärnor, så det var intressanta uppgifter och ger en mycket tydligare bild av systemet.
- Det här svaret redigerades för 2 år av Thomas Karlsson.
-
16 oktober, 2022 kl. 22:45 #1864
Nu har min uppdatering av LY Peg blivit godkänd och kommit in i VSX.
-
18 oktober, 2022 kl. 15:57 #1865
Ber att få gratulera till denna fina upptäckt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Uppdateringar av SVO
svar av Hans Bengtsson
-
NGC2174 i Orion
svar av Ivar Hamberg
-
SH2-155 Cave Nebula
svar av zmannen
-
EQ6 [Såld]