Loggbok
Etiketter: loggbok
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 24-09-17 08:50 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
14 september, 2024 kl. 22:29 #9679
Hej!
Jag är nybörjade när det gäller astronomi och skulle vilja skaffa mig en loggbok över mina astronomiska observationer. Har ni några tips att dela med er av gällande vilken loggbok som är bäst?
Ni som har loggböcker – vad har ni registrerat i dem?
Mvh
Mekis
-
15 september, 2024 kl. 07:01 #9692
Hej,
En loggbok är en trevlig ide som jag önskar jag hade börjat med tidigare. Jag använder ingen särskild astronomivariant utan en vanlig anteckningsbok Leuchtturm1917 A5 med hård pärm, snodd, bokmärkssnören och hållare för pennan så den alltid är med.
Brukar först skriva upp allmänna saker för passet, datum och tid, vilket instrument som använts, kort om väderförhållandena och platsen.
För objekten skriver jag typ av objekt, t.ex. galax, nebulosa, öppen stjärnhop, namnet och hur detaljerat den syntes enligt en skala jag utarbetat själv.
Ibland en skiss som komplement, eller särskilda saker jag tyckte var intressanta med objektet eller om något minnesvärt hände under passet.
Tänkte ursprungligen att jag skulle fylla i boken vid teleskopet men i praktiken skriver jag oftast ned allt dagen efter. Har det så färskt i minne att det brukar gå bra.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE- Det här svaret redigerades för 2 månader av davhei.
-
15 september, 2024 kl. 12:02 #9695
En loggbok är något jag tror man ska ha som amatörastronom. Vilken exakt form det tar och vilken ambitionsnivå man vill (och orkar) uppnå är bara upp till dig. Om man ägnar sig åt amatörastronomi i många år så blir oundvikligt att man glömmer bort eller blandar ihop observationer och upplevelser. Det kan finnas värde, antingen vetenskapligt eller rent känslomässigt, att många år efter ett event kunna minnas vad som hände en viss natt, eller en viss observation. Jag ångrar att jag inte skrev någonting när jag observerade som barn/tonåring i södra jordklotet. Sedan när jag började om startade med en anteckningsbok, och den visade snabbt sina begränsningar.
Därför har jag sedan några år skissat och implementerat en annan metod. Jag loggar in mina observationer i en röstspelare vid teleskopet. Varje inspelning har en tidsstämpel korrekt till minuten. På det sättet behöver jag inte bry mig om att se medan jag skriver, eller om pappret blir fuktigt, eller om det är kallt i händerna. Allt sparas in och jag riskerar inte glömma bort nåt viktigt. Dagen efter överför jag alla observationer i en tabell i en databas. Det låter krångligt men det är inte svårare än en excel fil.
Modellen finns här och det är fritt att använda: https://github.com/dhdeangelis/obslog
-
17 september, 2024 kl. 08:50 #9713
Det är nog väldigt individuellt hur man vill göra. Rejäla dagböcker, eller snarare nattböcker, med fasta pärmar är ett hållbart alternativ som klarar av flyttar och annat som händer under livet.
För egen del använde jag sådana under många år, och har kvar dem. Vid teleskopet antecknade jag mina obsar (variabla stjärnor!) på hopvikta A4-papper som jag förvarade i jackfickan. Efter obspassets slut, ofta nästa dag, överfördes obsarna i lugn och ro till loggboken.
När det med teknikens utveckling blev möjligt att rapportera direkt till AAVSO och SVO hoppade jag över mellansteget med loggbok, och överförde direkt från A4-papperen till databaserna.
En sak som jag möjligen kan ångra något är att jag aldrig antecknade vilka deepsky-objekt som jag ibland tittade på mellan variabelobsarna. Därför har jag idag bara diffusa minnen av vilka NGC-objekt jag sett eller inte sett. Lite synd men överkomligt!
Vad man bör undvika är att lita på att den egna datorn håller för evigt, det gör den inte, och olika lokala lagringsmedia avmagnetiseras och kraschar med åren. Men databaser som drivs av pålitliga organisationer som AAVSO eller SAAF, och inte bara av enskilda personer, känns säkra.
Man ska göra precis som man känner för. Och en stabil gammaldags loggbok är aldrig fel!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro